گردشگری: روستای تاریخی ماسوله

گردشگری: روستای تاریخی ماسوله

سهراب سپهری: به ماسوله آمده بودیم که بنویسیم… ماسوله را نمی توان نوشت ،‌ ماسوله را باید دید.

ماسوله یعنی خانه هایی که حیاط شان سقف خانه های دیگر است. کوچه های تنگ و باریک که هیچ خودرویی نمی تواند از آن عبور کند و دستفروشانی که صنایع دستی خود را در همین کوچه های باریک گلی به نمایش می گذارند. خانه ها پله پله از هم بالا رفته اند. ماسوله شهری است کهن با تاکستان هایی انبوه.

روستای ماسوله در 36 کیلومتر شهر فومن در جنوب غربی استان گیلان واقع شده است.  آب و هوای ماسوله آمیزه ای است از هوای خنک ، مه آلود و لطیف کوهستانی و رطوبت دریا که علاوه بر معماری خاص خانه های پلکانی و زیبایی طبیعت موجب جذب گردشگران به روستا می شود.

ماسوله
ماسوله

این روستا بیش از سه ماه از سال را در مه کامل به سر می برد. هوای مه آلود این روستا را در بر میگیرد و بر زیبایی اعجاب انگیز آن می افزاید و خانه های ایوان دار چشم نواز و ساده ی آن را هر چه بیشتر در زیبایی می نمایاند. به ماسوله که وارد می شوید گلدان های شمعدانی قرمز و صورتی رنگ را در ایوان های چوبی خانه ها می بینید که مردمان خوش ذوق این روستا آن ها را به نحو شایسته و دوست داشتنی در ایوان خانه های خود چیده اند و زیبایی این گلدان ها چشم هر رهگذری را به سوی خود جلب می کند.

خیابان ها و کوچه های کوچک باریک ، اجازه ی ورود هیچ گونه خودرو و وسیله ی موتوری را نمی دهد. پله های فراوان در پیچ و خم کوچه ها بالا رفته اند که مزید بر علت است.بازار سنتی ماسوله ، بازاری است بدون سقف که در همین خیابان های باریک بالا رفته است و مرکز تجارت مردمان ساده زیست این منطقه محسوب می شود. ماسوله یکی از مراکز مهم فلزکاری نیز محسوب می شود.شهر تاریخی ماسوله و خانه های پلکانی آن یکی از جاذبه های توریستی شمال کشور می باشد که سالانه گردشگران بسیاری را از داخل و خارج کشور پذیرا است.

معماری خاص این منطقه از این لحاظ حائز اهمیت است که خانه ها هرچند با مصالحی ساده مثل سنگ و چوب و خاک ساخته شده اند اما دارای ساختاری محکم و ضد زلزله هستند.

ماسوله
ماسوله

مسجد تاریخی ماسوله که از بدو ورود به روستا قابل مشاهده است و شاید از همان زمان ورود نظرها را به سوی خود جلب می کند ، قدیمی ترین مسجد روستای ماسوله است که با گنبد سبز رنگ خود در میان خانه های خاکی و در وسط روستا می درخشد. معماری مسجد همچون خانه های ماسوله ساده اما ارزشمند است. نزدیک تر که می شویم ستون های چوبی زیبای مسجد را میبینیم که ادعیه ای بر روی سر ستون های آن حک شده اند و بر ارزش و زیبایی هر چه بیشتر آن می افزاید. داخل مسجد هم چون خارج آن ظاهری ساده و دلنشین دارد.

تصاویر: نبیلو

گرداوری در تحریریه پویانو | نبیلو

مطالب پیشنهادی:

معماری اصیل در بندر بوشهر

آبشار تهران بوستانی زیبا در دل کوه

روستاهای تاریخی وگردشگری در ایران