آبشار تهران بوستانی زیبا در دل کوه

سایت پویانو-آبشار تهران

آبشار تهران بوستانی زیبا در دل کوه

طراحی منظر: آبشار مصنوعی تهران از جاذبه های کمتر شناخته شده آن است که در سال 1390 در لتمان کن تاسیس شد. بوستان آبشار از بزرگترین مجموعه های تفریحی – گردشگری شمال غرب تهران است که در ارتفاع 1400 تا 1600 متری کوهستان و به مساحت تقریبی 200 هکتار ساخته شده است. این بوستان زیبا و دیدنی دارای آبشار مصنوعی، 8 برکه آب، پیست دوچرخه، پیاده راه، آلاچیق، فضای بازی کودک و نوجوان، باغ ایرانی و پارکینگ می باشد که در غرب اتوبان همت و در ارتفاعات شمالی منطقه 22 شهرداری تهران واقع شده است.

سایت پویانو-آبشار تهران
سایت پویانو-آبشار تهران

آبشار تهران با هدف هویت بخشیدن به دامنه البرز و جلوگیری از تصرف زمین های موجود توسط افراد حقیقی و حقوقی ایجاد شده است اما هدف اصلی آن برقراری پیوند میان انسان و طبیعت در دل یک شهر پرهیایو می باشد که در این راستا استفاده از مصالح همگون با طبیعت در اولویت طراحی قرار گرفته است و منظره ای چشم نواز را خلق کرده است.

سایت پویانو-آبشار تهران
سایت پویانو-آبشار تهران

به دور از شلوغی کلان شهر تهران، سکوتی بر فضای بوستان حاکم است که تنها صدای موسیقی آب درون برکه ها و هم چنین آواز پرندگان آن را می شکند و لحظاتی شاد و فرح بخش را برای دوست داران طبیعت رقم می زند. در آبشار تهران از طبیعت مصنوعی برای ایجاد جاذبه های بصری استفاده شده است به طوری که با قرار گرفتن در هر نقطه آن تصاویری را مشاهده می کنیم که گویی زیبایی های طبیعت را قاب گرفته است.

سایت پویانو-آبشار تهران
سایت پویانو-آبشار تهران

در گوشه و کنار این تفرجگاه مفرح تکه سنگ های کوچک و بزرگی قرار گرفته اند. از آن جا که هیچ مسیر ماشین رویی به سمت قسمت های بالایی وجود نداشته و جرثقیل قادر به حضور در محل نمی باشد، گفته می شود این سنگ های به وسیله کارگران زحمتکش حمل شده و به زیبایی در جای خود چیده شده اند.

سایت پویانو-آبشار تهران
سایت پویانو-آبشار تهران

طراح آبشار تهران با تاریخچه باغ و گیاهان ایرانی آشنایی داشته و با الگوبرداری از باغ های سنتی، این بوستان جذاب را به صورت طبقه طبقه و به شکل باغ راه هایی در دل کوهستان طراحی نموده که با استفاده از مصالح طبیعی سنگ و چوب و کاشت انواع درختان مثمر و غیرمثمر و گونه های گیاهی متنوع یک طبیعت مصنوعی بی نظیر را خلق کرده است.

سایت پویانو-آبشار تهران
سایت پویانو-آبشار تهران

برای رسیدن به برکه های بالای بوستان دو مسیر از قسمت پایین آبشار تعبیه شده است؛ یکی راه سنگی در سمت چپ و دیگری پلکان طویل پیچ در پیچ در سمت راست. هر شش برکه در قسمت بالا به وسیله جوی های کوچک و بزرگ با هم در ارتباط اند و به واسطه وجود اختلاف ارتفاع بین این برکه ها، آبشارهایی در مسیر عبور آب ایجاد شده که ارتفاع بلندترین آن ها به حدود 10 متر می رسد. هر برکه توسط گیاهان مختلفی از جمله نیلوفرهای آبی با گل های صورتی و سفید و انواع کاکتوس های خاص احاطه شده که به آن جلوه ای زیبا و منحصر به فرد می بخشند.

سایت پویانو-آبشار تهران
سایت پویانو-آبشار تهران

به جز برکه ها و آب راه ها، آلاچیق ها نیز یکی دیگر از جاذبه ها در طراحی آبشار تهران است که بر روی برج های سنگی بنا شده اند. جنس این آلاچیق ها از چوب روس می باشد که در عین زیبایی بسیار بادوام بوده و سرپناه مناسبی را برای بازدیدکنندگان فراهم می آورد. هم چنین در بخشی از تفرجگاه برج های سه قلو روی دیواره های سنگی و یک برج معروف به برج حلزونی یا برج کبوتر ساخته شده است و در بعضی نقاط لانه هایی برای پرندگان نیز بر روی این دیواره ها تعبیه شده است.

 

مطالب پیشنهادی:

پارک بانوان ریحان در کرج

طراحی پارک دوستی در اروگوئه

طراحی باغ های رسمی و هندسی

 

گردآوری در تحریریه پویانو|محمدیان