موزه ملی عکاسی ماروبی
موزه ملی عکاسی ماروبی
معمار: Casanova+Hernandez Architecten
محل: اشکودر، آلبانی
زیربنا: 1138 متر مربع
سال: 2016
طرح منتخب برای موزه ماروبی که توسط تیم Casanova+Hernandez ارائه شد، به دنبال برقراری دیالوگی قوی میان سنت و مدرنیته، و میان گذشته و حال است. میراث سنت با نوسازی ساختمانی طراحی شده توسط معمار، عکاس، مجسمه ساز و نقاش معروف آلبانیایی، «کوله ایدرومنو» مورد تاکید قرار گرفت، در شرایطی که ویژگی های فضایی و سازه ای آن بدون هیچ گونه تغییرات حجمی یا جداسازی جدید داخل حفظ شد. از لحاظ مفهومی، ساختمان ایدرومنو تبدیل به یک موضوع مهم نمایشگاه می شود که به نمایش گذاشته می شود، و مورد تامل و بازدید قرار می گیرد.
تصویر مدرنی که با برنامه جدید طراحی موزه آمیخته شده است، با قرار دادن پنج «جعبه عملکردی» که به صورت پیش ساخته بوده و جدا از ساختمان اصلی هستند به دست آمده است. این جعبه ها همچون قطعات مبلمان و یا عناصر مجسمه ای عمل می کنند. سنت و مدرنیته، دیالوگی را در هر گوشه از ساختمان فراهم می آورند. در خارج از موزه، یک عنصر ویترینی به عنوان یک نشان اختصاصی که ورودی موزه را مشخص می کند قرار دارد؛ و در فضای داخلی ساختمان، پنجره های اصلی و ویژگی های فضایی ساختمان با جعبه های نمایشگاه دیالوگ برقرار می کنند و در حیاط، ساختمان قدیمی با نمای پشتی جدید و مدرن، ترکیب می شود.
نشان فرهنگی زنده، در دسترس و باز
از یکسو، برنامه موزه به یک فضای عمومی توسعه پیدا می کند و یکی از جعبه ها تبدیل به ویترینی واقع در جلوی موزه می شود، و به عنوان نشان اختصاصی موزه شهروندان را به بازدید از این مکان دعوت می کند. از سویی دیگر، فضای عمومی وارد موزه می شود و پروژه، مرز های میان خیابان و موسسه را از طریق طبقه همکفی شفاف و در دسترس از بین می برد؛ طبقه ای که یک فضای ورودی چند منظوره و آزاد را برای سخنرانی ها، کارگاه ها و نمایشگاه های موقتی در اختیار می گذارد. در نتیجه، پروژه به سمت خلق موزه ای زنده و باز پیش می رود که ظرفیت تبدیل شدن به یک نشان فرهنگی مرتبط با زندگی جاری در خیابان های شهر اشکودر را دارد.
نمایشگاه تعاملی و سلسله مراتبی
اطلاع رسانی و آموزش با هم ترکیب شده و یک تجربه چند حسی را پدید آورده اند.
وجه خارجی جعبه ها واقع در طبقه اول موزه، یک نمایشگاه تاریخی را در معرض بازدید قرار می دهد، که با نمایشگاه های دیگر مجموعه در هم آمیخته شده اند. این نمایشگاه تاریخی، زندگی و دستاورد های خاندان ماروبی را با متون، تصاویر تاریخی، فیلم ها و اشیاء چیده شده در اطراف بیوگرافی سه عضو از خاندان ماروبی به نمایش می گذارد. این اطلاعات در کنار تاریخ و فرهنگ شهر اشکودر و کشور قرار گرفته و بنابراین ماحصل آن دارای ابعاد مهم آموزشی خواهد بود.
قسمت نمایشگاه موضوعی، قسمت تاریخی را با خلق یک تجربه چند حسی تکمیل می کند؛ تجربه ای که بازدیدکنندگان را به تعامل با فضا و با اجزای سه اتاق موضوعی وا می دارد. این اتاق ها سه مرحله از روند سنتی عکاسی را در فضا هایی به نمایش می گذارند که محل اصلی این وقایع در آن ها یه شکلی طبیعی شبیه سازی شده است؛ کارگاه عکاسی پتر ماروبی، اتاق تاریک کِل ماروبی و آرشیوی متعلق به عضوی دیگر از این خاندان.
هویت موزه
تصویر مدرن موزه بر اساس الگویی انتزاعی است، که از هندسه دریچه دوربین عکاسی –که برای کنترل نور باز و بسته می شود- الهام گرفته است. این الگوی انتزاعی برای طراحی ترکیب بندی ساختاری پنج جعبه قرار داده شده در ساختمان استفاده شده است، در حالی که همزمان یک سیستم نمایشگاهی کامل و تطبیق پذیر را به سرانجام می رساند. این سیستم شامل قاب هایی برای نمایش عکس ها و اسناد، ویترین هایی برای نمایش اشیاء و پرده های نمایشی برای نمایش اسلاید ها و فیلم های کوتاه است.
این الگوی انتزاعی که همواره با عکس ها و اشیاء مجموعه همراه است، به نماد موزه تبدیل می شود و در مقیاس های متنوع و در قسمت های گوناگونی از ساختمان همچون لوگوی موزه، طراحی ویترین های خیابان، در ترکیب جعبه های داخل ساختمان و حتی در ساختار نمای پشتی ساختمان که مناظر اطراف را قاب می گیرد و نور ورودی به ساختمان را تنظیم می کند، به کار رفته است.
موزه ملی عکاسی ماروبی هویتش را با ادغام تمام جوانب فضایی، سازه ای، عملکردی، گرافیکی و بصری به وجود می آورد و به این طریق به بازدیدکنندگان کمک می گند تا ساختمان و مجموعه را از طریق تجربه ای منحصربفرد، غنی و کامل بشناسند.
منبع: archdaily
گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو|فاطمه زنگی
در رابطه با این مطلب بیشتر بخوانید:
ساختمان جدید موزه ی گالری هنر ونکوور
مرکز لوکوربوزیه ؛ موزه هایدی وبر
پویانو را در اینستاگرام دنبال کنید
به کانال تلگرام پویا نو بپیوندید