زیبایی های طبیعت، غار یخ مراد

سایت پویانو-یخ مراد

زیبایی های طبیعت، غار یخ مراد

گردشگری: در 65 کیلومتری شهر تهران و در مسیر جاده تهران – چالوس، در دامنه شمالی دره عمیق منتهی به روستای آزادبر، در دل طبیعت بکر غاری زیبا و بی نظیر نهفته است که از جاذبه های گردشگری و دیدنی این منطقه ی مصفا به حساب می آید. غار یخ مراد، در حوالی دو روستای آزادبر و کهنه ده در منطقه گچسر و جاده چالوس، از جاذبه های طبیعی استان البرز می باشد که نظر بسیاری از علاقه مندان به غارنوردی و طبیعت گردی را به خود جلب کرده است.

غار یخ مراد
سایت پویانو-یخ مراد

غار یخ مراد یکی از منحصر به فردترین و پر پیچ و خم ترین غارهای ایران است که نظیر آن را به ندرت می توان یافت. برای بازدید کامل غار علاوه بر دقت و حوصله بسیار، نیاز به یک کروکی کامل و دقیق و هم چنین تجهیزات حرفه ای غارنوردی است. دهانه این غار زیبا که در فروردین سال 1389 به ثبت رسیده است، در ارتفاعات کوه های منطقه واقع شده و دارای 3 متر عرض و 8 متر ارتفاع می باشد.

غار یخ مراد
سایت پویانو-یخ مراد

مسیر غار یخ مراد شیب دار و رو به پایین است که در داخل چند شاخه شده و مسیرهای متفاوتی را پیش روی بازدیدکنندگان قرار می دهد. به دلیل وجود همین حفره های متعدد، گفته می شود تاکنون کسی نتوانسته است به انتهای غار دست یابد. این غار شگفت انگیز دارای 3 تالار اصلی، یک برکه یخی و یک آبشار یخی است. پس از طی یک مسیر طولانی و رسیدن به اعماق کوه در داخل غار با چشمه های یخ زده و استالاکتیت های اسفنجی بی نظیری روبه رو می شویم.

غار یخ مراد
سایت پویانو-یخ مراد

در وجه تسمیه نام غار آمده است که در گذشته بیماران با خوردن یخ موجود در حوض انتهای غار بهبود می یافتند، به همین دلیل به غار یخ مراد معروف گشته است. از ویژگی های خاص این غار می توان به مطبق بودن آن و وجود اختلاف دما بین کف و طاق آن اشاره نمود. که این دو ویژگی در میان غارهای ایران به ندرت دیده می شود. غار یخ مراد دارای تونل ها، دهلیزها، حفره ها و چاه های گوناگونی است که بیشتر سطح آن ها از یخ پوشیده شده و بخشی از غار دارای چهار طبقه با اختلاف ارتفاع بیش از 30 متر است.

غار یخ مراد
سایت پویانو-یخ مراد

غار یخ مراد دارای بادگیر و هواکش های مخفی بی شماری است که هوای بیرون با شدت از آن ها وارد فضای غار می شود و به همین دلیل هوای داخل آن فوق العاده سرد است. همین امر سبب می گردد آب های موجود در غار یخ مراد به حال انجماد درآمده و حتی در فصل بهار نیز داخل غار شاهد قندیل های یخی جذاب و منحصر به فردی باشیم.

غار یخ مراد
سایت پویانو-یخ مراد

در غار یخ مراد یخبندان از اسفند آغاز شده و تا اواسط بهار ادامه دارد. سپس در طول تابستان و پاییز به علت خشکی هوا و عدم جریان آب، یخ ها شروع به ذوب شدن می کنند. مناسب ترین زمان بازدید از این غار حیرت انگیز اسفند و فروردین است که داخل غار آب های ناشی از بارندگی تبدیل به قندیل های زیبایی می شود. هم چنین محوطه بیرون غار از منظره گیاهان معطر کوهستانی پر شده و طبیعت بی نظیری را در مقابل انسان قرار می دهد.

گردآوری در تحریریه پویانو

مطالب پیشنهادی:
روستاهای تاریخی وگردشگری در ایران
ایران گردی : این قسمت شهر نایین

نظرات (1)

[…] زیبایی های طبیعت، غار یخ مراد […]