روانشناسی طراحی داخلی رستوران، قسمت چهارم : آکوستیک رستوران

آکوستیک رستوران

روانشناسی طراحی داخلی رستوران، قسمت چهارم : آکوستیک رستوران

روانشناسی طراحی داخلی رستوران، قسمت چهارم : آکوستیک رستوران : از بین تمام عناصر طراحی داخلی رستوران، آکوستیک احتمالاً به ظریف ترین تعادل نیاز دارد. خیلی بلند است و شما ناهارخوری‌هایی را که نمی‌توانند صدای همدیگر را در ساعات کاری خود بشنوند ناراحت خواهید کرد. بیش از حد ساکت است و مهمانان نگران خواهند بود که میز بعدی بتواند همه چیزهایی را که می گویند بشنود. سطح مناسب آکوستیک رستوران چقدر است؟

به قسمت 4 از مجموعه پنج قسمتی ما در مورد روانشناسی طراحی داخلی رستوران عالی خوش آمدید. در این مقاله، تأثیرات آکوستیک رستوران بر درک غذا و نوشیدنی و چگونگی تأثیر آن بر رفتار رستوران‌داران را بررسی خواهیم کرد.

وقتی صدای رستوران خیلی بلند است 

در سال 2011، یک نظرسنجی Zagat با بیش از 47000 خواننده نشان داد که سروصدای رستوران دومین شکایت رایج مشتریان است که فقط پس از خدمات ضعیف ایجاد می شود.

دلایل زیادی برای سر و صدای زیاد در رستوران وجود دارد:

معماری و طراحی داخلی با برنامه ریزی ضعیف که در آن مولدهای نویز و تقویت کننده ها روبروی یکدیگر قرار می گیرند.

  • استفاده از سطوح سخت زیاد که صدا را تقویت می کند.
  • آشپزخانه های باز
  • موسیقی زنده.
  • فضاهای شلوغی که مشتریان در آنها خیلی محکم در کنار هم قرار گرفته اند.

البته، اگر ناهارخوری‌ها نتوانند همدیگر را بشنوند، صدای خود را بلندتر می‌کنند که به نوبه خود سطح نویز را حتی بیشتر می‌کند – به این اثر Lombard می‌گویند. ساباتو ساگاریا، رئیس رستوران گروه مهمان‌پذیری یونیون اسکوئر، می‌گوید که هنر گفتگو را نمی‌توان بیش از حد بها داد. “مردم برای معاشرت در بیرون غذا می خورند.”

شاید حتی مهم‌تر: صداهای بلند در واقع حواس غذاخوری‌ها را از بوییدن و مزه کردن کامل غذایشان منحرف می‌کند.

مهندس آکوستیک Meyer Sound، پیر ژرمن، راه حل را دارد. “شما می خواهید بتوانید یک شام دلپذیر داشته باشید، جایی که هیچ کس فریاد نمی زند، اما در عین حال می خواهید احساس کنید در یک محیط اجتماعی هستید. باید به نظر برسد که چیزهایی در اطراف شما اتفاق می افتد، اما شما توسط آن بمباران نشده اید.»

بنابراین، محیط عالی باید شبیه به یک گردهمایی در خانه باشد: فرش، پرده، و ملحفه روی میز وجود دارد که همگی برخی از صداها را جذب می کنند، بنابراین مجبور نیستید فریاد بزنید تا صدایتان در سراسر میز شنیده شود. اگر رستورانی لوکس‌تر طراحی می‌کنید، این نباید مشکلی ایجاد کند، زیرا کتانی‌های زیبا معمول هستند.

چه چیز دیگری می تواند انجام شود؟

در نظر بگیرید که آیا آشپزخانه اوپن می خواهید یا نه. اگر این کار را می کنید، برای زمانی که صدای خیلی بلند می شود، برنامه های اضطراری داشته باشید.

غرفه هایی با دیوارهای بلند می توانند صدا را قطع کنند، به خصوص اگر قسمت پشتی آن بالشتک باشد.

به سقف های بلند، تیرها و گچ آکوستیک متخلخل که صدا را جذب می کنند نگاه کنید.

اگر می توانید آن را بپردازید، روی یک سیستم میکروفون و بلندگو سرمایه گذاری کنید که نویز اتاق را نمونه برداری می کند و سطوح صدا را بر اساس آن تنظیم می کند.

اگر سر و صدای جاده نگران کننده است، ممکن است برای دیوارها و درها به پوشش عایق صدا نیاز داشته باشید.

آکوستیک رستوران

موسیقی زنده در قالب یک نوازنده پیانو نیز یک راه حل ساده و واضح است. صدای ظریف و کم آن، همراه با صدای کمتر و سرعت آهسته تر، آرامش بخش هستند و تون های مدوله شده را تشویق می کنند. قرار دادن پیانو در نزدیکی ورودی به تنظیم سریع لحن کمک می کند.

نگه داشتن نورها در سمت گرمتر و کم نورتر راه دیگری برای ایجاد فضای صمیمیت و آرامش است. همانطور که در مقاله قبلی در مورد نورپردازی رستوران اشاره کردیم، مشتریان آرام تمایل دارند که معطل بمانند و غذا و نوشیدنی بیشتری سفارش دهند.

در آکوستیک رستوران صدای بلند همیشه بد نیست

اگر با اجماع عمومی موافق هستید که اکثر رستوران ها خیلی بلند هستند، ممکن است به نظر غیرقابل تصور به نظر برسد که برخی از صاحبان رستوران ها و سرآشپزها واقعاً به دنبال سر و صدا هستند. چرا این هست؟ آنها معتقدند که این نشان دهنده محبوبیت این موسسه است و باعث ایجاد حس خوشی و مهمان نوازی می شود.

 

اگرچه این مورد بحث است، اما شواهدی وجود دارد که یک محیط پر سر و صدا واقعاً سودآور است. به عنوان مثال، کافه هارد راک، تمرین را تا حد یک علم دارد. درست مانند نورهای روشن، موسیقی بلند و سریع باعث می شود مشتریان کمتر صحبت کنند، بیشتر مصرف کنند و زودتر ترک کنند.

این استراتژی حتی برای بارها سودمندتر به نظر می رسد. یک مطالعه بر روی موسیقی در بارها (مک کارون و تیرنی) نشان داد که وقتی موسیقی محبوب با 88 دسی بل پخش می شود، مردم نوشابه را سریعتر می نوشند، به طور قابل توجهی بیشتر از زمانی که با صدای معقول تر 72 دسی بل پخش می شود. یک مطالعه در فرانسه مشاهده کرد که مشتریان نوشیدنی بیشتری را زمانی که موسیقی در dB 88-91 است به جای 72-75dB معمولی سفارش می دهند.

وقتی آکوستیک رستوران خیلی ساکت است

در طرف دیگر طیف، می‌توانیم ببینیم که چرا صاحبان رستوران تا حدودی برای جذب به سمت سر و صدا توجیه می‌شوند. یک رستوران خیلی آرام این حس را القا می کند که هیچ کس دوست ندارد به آنجا برود. اگر مهمان‌ها وارد شوند، سر و صدای خیلی کم واقعاً می‌تواند حواس‌تان را پرت کند، به این ترتیب که می‌توانند از صدای ظروف نقره‌ای و مکالمه دیگران آگاه شوند.

مقدار مناسب سر و صدا همچنین به پر کردن آرامش در مکالمه کمک می کند – باز هم، از آنجایی که غذا خوردن در بیرون یک فعالیت اجتماعی است، هر کاری که یک رستوران می تواند برای حفظ تعامل راحت انجام دهد به شما کمک می کند. سر و صدای پس زمینه همچنین باعث ایجاد حس حریم خصوصی می شود: اگر مهمانان نتوانند بفهمند که سایر افراد در مورد چه چیزی صحبت می کنند، آنقدر احساس آرامش می کنند که بتوانند مکالمات خود را ادامه دهند.

در اینجا چند ایده برای امتحان وجود دارد:

  • یک آشپزخانه کاملاً باز یا نیمه باز نصب کنید (افزودن بوهای خوشمزه که در قسمت ناهارخوری پخش می شود یک امتیاز است).
  • یک نوازنده پیانو را به خصوص عصرها در نظر بگیرید.
  • بلندگوها را به صورت استراتژیک در دیوارها یا تیرهای سقف قرار دهید تا میزان صدای مناسب پس زمینه را ایجاد کنید.

 

 

 

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی پویانو