طراحی معماری کتابخانه با ظرافت رنگ سفید ، فریبندگی مکعب
طراحی معماری کتابخانه با ظرافت رنگ سفید
معمار: The Architectural Design & Research Institute Of Zhejiang University — STI Studio
محل: آنجی، زجیانگ، چین
زیربنا: 4200 متر مربع
بدیهی است که کتابخانه یک دانشگاه دارای اهمیت زیادی است، چرا که اغلب اوقات هسته دانشگاه و نماد و روح ساختمان یک دانشگاه را تعیین می کند. این پروژه علاوه بر این ها در پردیس جدید دانشگاه علوم و فنون زجیانگ به نام پردیس آنجی دارای یک موقعیت محوری است. بنابرابن معماران به عنوان اولین قدم طراحی، پر اهمیت ترین زمین در محوطه پردیس را برای ساخت کتابخانه انتخاب نمودند.
رنگ سفید با ظرافت و اصیل است. بنابراین تصمیم معماران مبنی بر انتخاب رنگ سفید به عنوان رنگ نما، تصمیمی مهم بوده است. از آن جا که زیربنای کتابخانه تنها در حدود 4200 متر مربع بود و حجم فضا چندان زیاد نبود، طراحان یک مکعب بسیار خالص و ساده را برای آن انتخاب نمودند. سنگ مرمر سبک و سفید دیوار های خارجی با بدنه ساده و مربعی شکل ساختمان بسیار هماهنگ است، و یک کاراکتر ظریف و خالص را بر تمام ساختمان حاکم می نماید.
با این فرض قبلی که در فضا های داخلی نیاز به نور روز حس خواهد شد، معماران در نما های سالن مطالعه تا جایی که امکان داشت سعی در ایجاد پنجره های بزرگ و عمیق کردن پنجره های عمودی نمودند. این نما ها که رو به آب های جنوبی و شرقی هستند، تضادی قوی میان نور و سایه ایجاد نموده و حس فضایی را تقویت می کنند. علاوه بر این با ترکیب شدن با طبیعت یک فضای مطالعه آسایش بخش برای مطالعه کنندگان تامین می کنند.
این در حالی است که پنجره های عمودی در نما های غربی و شرقی –که متعلق به اتاق های نگهداری کتب و اتاق های اداری هستند- به طرزی مناسب با عملکردشان کاهش یافته اند. این دو نوع نما یک تلفیق و تضاد هارمونیک را خلق کرده اند.
تمام ساختمان در یک پیش رفتگی در داخل آب بنا شده است. اندازه ساختمان واقعی و تصویر مجازی آن در آب متقابلا یکدیگر را گسترش می دهند. سطح آب مانند آینه است که ساختمان سفید کتابخانه را خالص تر و دلنشین تر می کند. کتابخانه سفید با بازتاب تصویرش در آب، یک تصویر آسمانی و تغییر پذیر خلق می کند، که طراحان را شگفت زده کرده است و فرا تر از حد تصور آن ها پیش می رود.
ارتباط میان نور و فضای داخلی نیز یک عنصر مهم طراحی به شمار می رود. فضای داخلی کتابخانه یک حیاط بلند «L» شکل است که به نمای خارجی متصل می شود و نور طبیعی را به بالای کل ساختمان هدایت می کند. نور از طریق عبور از لایه آتریوم ملایم تر می شود و از طریق حفره های عمودی موجود در فضای داخلی، یک نور وسیع را برای قفسه های هر لایه، راهرو ها، و فضای مطالعه طبقه اول فراهم می کند. شبکه نما ی داخلی که به صورت مدولار قسمت بندی شده است، با نحوه چیدمان فضایی قفسه های فضای کتابداری مطابق است. علاوه بر این، نما، نور وارد شده از آتریوم را به واحد های مجزا در سقف کتابخانه تقسیم می کند. تمام فضای داخلی کتابخانه مانند ظرفی است که نور را در خود جای داده است و آن را هدایت می کند.
انتخاب مصالح و رنگ، طرح و بافت های فضای داخلی که با رنگ سفید با ظرافت نمای خارجی در تضاد هستند نیز یکی از رکن های مهم طراحی این ساختمان به شمار می رود.فضای داخلی آرام، ملایم و موقر است و مصالح آن بامبوی محلی آنجی است. بافت این چوب تیره یک حس ساده و دوستانه را برقرار می سازد و با قفسه های چوبی، میز ها و رنگ و بافت کتاب ها همزمان یک نظم هارمونیک و بی نظیر را خلق می کند که به نوعی دارای جذبه هنری می باشد.
منبع: Archdaily
گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو|فاطمه زنگی
در رابطه با این مطلب بیشتر بخوانید:
معرفی پروژه های خارجی: معماری تالار شهر VIBROG و BILBAO
ساختمان جدید موزه ی گالری هنر ونکوور
پویانو را در اینستاگرام دنبال کنید
به کانال تلگرام پویا نو بپیوندید