هزینه راه اندازی و طراحی رستوران

هزینه راه اندازی و طراحی رستوران

هزینه راه اندازی و طراحی رستوران

راه اندازی و طراحی رستوران می تواند کسب و کاری ایده آل باشد، زیرا مردم علاقه زیادی به صرف غذا در بیرون از منزل نشان می دهند. رستوران ها معمولا شما را با ریسک زیادی در رسیدن به موفقیت مواجه نمی کنند، زیرا معمولا هر رستورانی مشتری های خود را دارد، اما به هر حال، نکاتی در راه اندازی رستوران هست که باید برای راه اندازی یک کسب و کار موفق در نظر داشت. راه اندازی رستوران از هر نوعی نیازمند سرمایه اولیه است. تقریبا می توان گفت که با دست خالی نمی توان وارد این حرفه شد. بنابراین، خوب است پیش از اقدام برای راه اندازی رستوران خود به این فکر کنید که چه هزینه هایی باید در این رابطه انجام دهید. پویانو در این مطلب، هزینه های راه اندازی و طراحی رستوران را برای شما خواهد گفت تا بتوانید با دید باز به این حرفه وارد شوید. همراه ما باشید.

هزینه راه اندازی و طراحی رستوران

برآورد هزینه راه اندازی رستوران به چه صورت است؟

برای این که احتمال شکست خود را در این حرفه کاهش داده و به موفقیت برسید، باید پیش از شروع به کار، هزینه های راه اندازی و طراحی را تخمین زده و سرمایه ای که در اختیار دارید را به خوبی مدیریت نمایید.

اگر نسبت به ریز هزینه هایی که برای راه اندازی رستوران باید انجام دهید، مطلع نباشید و بدون کسب اطلاعات لازم به این حرفه پای بگذارید، نباید توقع پیشرفت و موفقیت داشته باشید. برآورد هزینه های راه اندازی رستوران، کاری است که باید پیش از تاسیس آن انجام شود. وقتی تخمین هزینه ای راه اندازی رستوران را انجام دهید، می توانید به درستی برای ارائه خدمات، خرید لوازم مورد نیاز، تهیه مواد اولیه و موارد دیگری مثل طراحی داخلی و تبلیغات، تصمیم گیری کنید.

هزینه خرید، اجاره یا رهن مکان رستوران، هزینه خرید لوازم آشپزخانه، هزینه خرید لوازم دکوری و وسایل سالن، هزینه بازسازی و طراحی داخلی، هزینه پرسنل رستوران، هزینه تهیه مواد اولیه، هزینه اخذ پروانه، هزینه تبلیغات و بازاریابی و نهایتا هزینه مربوط به پرداخت قبوض از جمله مهم ترین مواردی هستند که باید در تخمین هزینه ها مد نظر قرار دهید. درآمد رستوران شما باید به قدری باشد که همه هزینه ها را پوشش داده و مبلغی را نیز به عنوان سود برایتان باقی بگذارد. در ادامه به شرح مهم ترین هزینه های راه اندازی رستوران خواهیم پرداخت.

برآورد هزینه راه اندازی رستوران به چه صورت است؟

هزینه های مربوط به محل رستوران

شما باید در ابتدا برای خرید، رهن یا اجاره مکان رستوران خود مبلغ زیادی را کنار بگذارید. معمولا هزینه این بخش از سایر بخش ها زیادتر است. هزینه ای که در این رابطه می کنید به منطقه جغرافیایی و میزان دسترسی به محل مورد نظر بستگی دارد. مسلما اگر بخواهید رستوران خود را در مرکز شهر یا یک مکان پر تردد تاسیس کنید، باید هزینه بیش تری کنید، زیرا این گونه مکان ها به خاطر مزایایی که دارند، همیشه گران تر هستند.

شاید خرید یا اجاره یک مکان در بخش پر تردد شهر برای شما هزینه زیادی در بر داشته باشد، اما سود خوبی به همراه خواهد داشت. با این حال، لزومی ندارد در همان ابتدای کار، رستوران خود را در یک مکان پر رفت و آمد تاسیس کنید. اگر سرمایه شما محدود است، معقولانه فکر کنید و از یک محل معمولی تر شروع کنید. به هر حال باید هزینه های دیگر را هم در نظر داشته باشید. اگر در یک مکان خوب به کسب و کار خود مشغول شوید، اما مثلا به دکوراسیون داخلی یا کیفیت خدمات خود توجه زیادی نکنید، آیا فایده ای خواهد داشت؟ می توانید بعدها که سود کار را گرفتید، با کمک آن جای بهتری را اجاره کرده یا حتی بخرید.

هزینه های مربوط به محل رستوران

هزینه های لوازم رستوران

بعد از خرید یا اجاره مکان مورد نظر، شما باید برای آشپزی و پذیرایی از مشتری ها، تجهیزات لازم را تهیه کنید. لوازم مورد نیاز برای رستوران، شامل ظروف آشپزخانه، یخچال، سرخ کن، فر، گاز و این گونه موارد هستند. طبیعتا برای سالن رستوران خود نیز باید میز، صندلی، رومیزی، دستمال کاغذی، وسایل سرمایش و گرمایش و لوازم دکوری تهیه کنید. در کنار همه این ها باید هزینه تهیه و تامین مواد اولیه را نیز در نظر بگیرید. اگر یک تامین کننده مناسب پیدا کنید، هزینه مواد تا حد زیادی مقرون به صرفه تمام می شود.

پیشنهاد ما برای افرادی که بودجه شان کم تر از این حرف هاست، این است که وسایل مورد نیاز را از میان اجناس دست دوم تهیه کنند. توجه داشته باشید که لوازم مورد نظرتان باید سالم باشند، وگرنه بعدا با خراب شدنشان مجبور به پرداخت هزینه مجدد جهت تعمیر یا خرید مجدد خواهید شد.

هزینه های لوازم رستوران

هزینه طراحی داخلی رستوران

در بحث طراحی داخلی رستوران، تصور بسیاری از افراد، این است که تنها با خرید میز، صندلی و تعدادی لوازم دکوری می توان دکوراسیون رستوران را انجام داد. این در حالی است که طراحی داخلی رستوران به این چیزها ختم نمی شود. سطحی فکر نکنید و برای طراحی داخلی رستوران خود وقت بگذارید. نمونه های موفق را ببینید و نقاط قوت کارشان را پیدا کنید. شاید تصور اکثر افراد که همان خریدهای اولیه است، هزینه کم تری در بر بگیرد، اما یک رستوران با دکوراسیون معمولی و چه بسا سطح پایین، چطور می تواند مشتری های زیادی به خود جذب کند؟

عاقلانه است که بخش قابل توجهی از بودجه خود را برای طراحی داخلی رستوران در نظر بگیرید. زیبایی رستوران شما در جلب مشتری ها تاثیرگذار است. اگر بودجه تان اجازه می دهد، حتما از یک طراح داخلی در این رابطه کمک بخواهید. طراحان داخلی می توانند به شما مشاوره خوبی بدهند. فرق کار یک طراح داخلی مجرب با فردی که هیچ اطلاعی از نحوه طراحی داخلی رستوران ندارد، بعدا مشخص می شود.

شما باید طراحی داخلی آشپزخانه را طبق اصول انجام دهید. وسایل را سر جای مخصوص قرار دهید. طراحان داخلی با این که برای انجام پروژه طراحی از شما هزینه می گیرند، خوب می دانند طراحی اصولی و استاندارد آشپزخانه رستوران به چه شکل است. شما می توانید در صورتی که بودجه تان خیلی زیاد نیست از طراح بخواهید کار را ساده و با کم ترین هزینه ممکن انجام دهد.

در رابطه با طراحی سالن رستوران، زیبایی از عملکرد مهم تر است. هزینه خرید متریال ها، هزینه بازسازی، هزینه رنگ آمیزی دیوارها، هزینه خرید لوازم دکوری و حتی هزینه های کوچکی مثل عوض کردن میز و صندلی ها از جمله مواردی هستند که باید متقبل شوید. نورپردازی را فراموش نکنید. در رابطه با نورپردازی، باید علاوه بر پرداخت هزینه های طراحی، هزینه مربوط به سیم کشی را نیز در نظر بگیرید.

دکوراسیون داخلی رستوران، موضوع مهمی است و نقش قابل توجهی در جلب نظر مشتری ها دارد، پس ارزشش را دارد که برای زیباتر کردن فضای داخلی رستوران خود هزینه کنید.

هزینه طراحی داخلی رستوران

هزینه های مرتبط با منوی رستوران

تهیه خود منو و چاپ آن (در مواقعی نیز حک کردن آن روی چوب یا دیگر متریال ها) هزینه دارد، اما هزینه اصلی که نه مستقیما، بلکه به صورت غیر مستقیم با تنظیم منو در ارتباط است، مربوط به مواد اولیه ای می شود که شما باید برای تهیه و ارائه غذاهایی که در منو لیست کرده اید، بپردازید. اگر بودجه شما زیاد نیست، بیهوده و بی جهت، لیست غذاهای منوی خود را بلند بالا منظور نکنید. برخی غذاها مواد اولیه گران قیمتی دارند. شما می توانید مواد گران قیمت را با مواد ارزان تر جایگزین کنید، اما طبیعتا باید قیمت غذا را نیز کم تر لحاظ نمایید.

اگر آشپز شما خلاق و مبتکر باشد، می توان با مواد اولیه ساده نیز غذاهای شگفت انگیزی درست کند. بنابراین، برد شما در این است که یک آشپز خوب داشته باشید و لازم نیست حتما هزینه زیادی برای تامین مواد اولیه صرف کنید.

زیاد به خاطر هزینه مواد اولیه نگران نباشید، زیرا می توانید آن را از سود حاصل تامین کنید. هرگز به دنبال این نباشید که مواد اولیه را فقط به خاطر ارزان تر تمام شدنشان بی کیفیت خریداری کنید. این روی نظر مشتری ها تاثیر بدی بر جای می گذارد و جبران شدنی هم نیست. به جای این کار به دنبال تامین کننده ای باشید که مواد اولیه خوب را با قیمت معقول در اختیار شما قرار دهد.

هزینه های مرتبط با منوی رستوران

هزینه پرسنل رستوران

رستوران ها با وجود آشپز، گارسون ها و دیگر پرسنل، معنا پیدا می کنند. آیا شما می توانید همه کارهای رستوران را خودتان به تنهایی انجام دهید؟ مسلما خیر. بنابراین، شما به استخدام نیرو احتیاج دارید. استخدام نیرو هم در دو مرحله خود (تبلیغ برای جذب نیرو و پرداخت حقوق ماهیانه آن ها) به هزینه نیاز دارد. طبیعتا اگر نیروهای مجرب و حرفه ای بخواهید، باید هزینه بیش تری نیز کنید، اما سودی که در دراز مدت به دست می آورید، باعث می شود این هزینه اضافی، ارزشش را داشته باشد.

هزینه پرسنل رستوران

هزینه های تبلیغات و بازاریابی رستوران

قسمت مهمی از هزینه های رستوران نیز مربوط به امر تبلیغات است. اگر بتوانید تبلیغات و بازاریابی برای رستوران خود را صحیح پیش ببرید، چندین برابر هزینه ای که صرف این کار شده به شما بر خواهد گشت. در ابتدا کار توصیه نمی شود از چاپ بنر و بیلبورد استفاده کنید. بهتر است با تبلیغ در شبکه های اجتماعی شروع کنید که معمولا یا هزینه ندارد یا هزینه اش کم است.

تبلیغات بدون هزینه هم ممکن است. اگر ارتباطتان با افراد قوی باشد، می توانید از آن ها بخواهید رستوران شما را معرفی کنند. برای قدردانی از آن ها هم می توانید کاری انجام دهید. به هر حال، این هم بخشی از کار راه اندازی رستوران است و نباید توقع داشته باشید بدون هیچ هزینه ای خوب پیش برود.

هزینه های تبلیغات و بازاریابی رستوران

هزینه های دلیوری رستوران

اکثر رستوران های امروزی، بخش دلیوری دارند. منظور، همان پیک هایی هستند که غذا را به مقصد می رسانند. امروزه که عده کثیری از مردم به جای مراجعه به رستوران، غذای خود را تلفنی یا اینترنتی سفارش می دهند، شما باید حتما بخشی از بودجه خود را برای راه اندازی دلیوری رستوران کنار بگذارید. اگر این کار را نکنید، بخش قابل توجهی از مشتری های خود را از دست خواهید داد. هزینه های مربوط به دلیوری، موارد مثل هزینه بسته بندی، هزینه حمل و نقل و هزینه پیک را در بر می گیرد که باید آن ها را پیش بینی کنید.

هزینه های دلیوری رستوران

هزینه اخذ جواز رستوران

نکته ای که اکثر افراد در بحث تخمین هزینه های راه اندازی رستوران فراموش می کنند، هزینه های مرتبط با اخذ پروانه است. این هزینه در هر منطقه متفاوت می باشد. حتما بیمه رستوران در برابر آتش سوزی و دیگر حوادث پیش بینی نشده نیز در نظر بگیرید. شاید با خود فکر کنید که هزینه کردن برای بیمه زیاد لازم نیست، اما اگر مشکلی رخ دهد، ضرری که متوجه شما می شود، خیلی فراتر از چیزی است که به عنوان هزینه بیمه می پردازید.

هزینه اخذ جواز رستوران

چند پیشنهاد برای تامین هزینه های راه اندازی و طراحی رستوران

  • منابع مالی خود را در بانک قرار دهید و از سود آن ها برای تامین هزینه ها کمک بگیرید.
  • به جای این که از یک محل خوب شروع کنید و مجبور به پرداخت هزینه های زیاد اجاره یا خرید شوید، ابتدا رستوران را در یک محل معمولی تاسیس کرده و بعد از مدتی محل کار خود را برای پیشرفت تغییر دهید.
  • حتما از یک حسابدار کمک بگیرید. این هم برای شما هزینه دارد، اما وجود حسابدار به مدیریت بهتر هزینه ها کمک می کند.
  • هزینه های غیر ضروری (مثل تهیه و شارژ اینترنت) را در ابتدای کار کنار بگذارید و بعدها به آن ها فکر کنید.
  • برای طراحی داخلی با معمار خود به توافق برسید. شرایط خود را بگویید و از وی بخواهید طراحی را ساده، اما عملکردی و قابل قبول از نظر زیبایی انجام دهد. اگر بودجه تان کم است، قید طراحی با جزییات زیاد را بزنید و تزیینات را هم کاهش دهید، زیرا در زمان تهیه متریال ها و اجرای دکوراسیون نیز با مشکل مالی رو به رو خواهید شد.

در ادامه، تصاویری از رستوران های محبوب دنیا برایتان گلچین کرده ایم که می توانید با دیدن آن ها برای راه اندازی رستوران خود ایده بگیرید.

چند پیشنهاد برای تامین هزینه های راه اندازی و طراحی رستوران

دکوراسیون داخلی رستوران مدرن

دکوراسیون داخلی رستوران مدرن

دکوراسیون داخلی رستوران مدرن

دکوراسیون داخلی رستوران مدرن

دکوراسیون داخلی رستوران مدرن

دکوراسیون داخلی رستوران مدرن

دکوراسیون داخلی رستوران مدرن

دکوراسیون داخلی رستوران مدرن

دکوراسیون داخلی رستوران مدرن

دکوراسیون داخلی رستوران مدرن

دکوراسیون داخلی رستوران مدرن

دکوراسیون داخلی رستوران مدرن

دکوراسیون داخلی رستوران مدرن

دکوراسیون داخلی رستوران مدرن

دکوراسیون داخلی رستوران در فضای باز

دکوراسیون داخلی رستوران

 

دکوراسیون داخلی رستوران

 

 

 

 

معماری و دوراسیون داخلی پویانو / اکبری