معمار معاصر عبدالعزیز فرمانفرمائیان

سایت پویانو-فرمانفرمائیان

معمار معاصر عبدالعزیز فرمانفرمائیان

سایت پویانو-فرمانفرمائیان
معمار معاصر عبدالعزیز فرمانفرمائیان

معرفی معمار: عبدالعزیز فرمانفرمائیان به سال 1299 در خانواده ای اصیل در شیراز دیده به جهان گشود. وی تحصیلات آکادمیک خود را در دانشکده بوزار پاریس به پایان برده و جزو نخستین نسل دانش آموختگان ایرانی خارج از کشور بود. فرمانفرمائیان پس از تکمیل تحصیلات خود، به ایران بازگشته و ابتدا در گاراژ خانه پدری به طراحی برای نزدیکان و اقوام مشغول شد و پس از چندی در دهه 30 به استخدام دفتر دانشگاه تهران درآمد و در آتلیه معماری هنرهای زیبا به همراه مهندس آفتن دلیان، سیحون و غیایی و زیر نظر مهندس فروغی رئیس دانشکده، به تدریس پرداخت.
فرمانفرمائیان یکی از اصلی ترین پل های ارتباطی بین معماران داخلی و خارجی محسوب می شود. او از نمایندگان شاخص معماری معاصر ایران در نیم قرن اخیر بوده و از پایه گذاران برجسته نهادهای مهندسی و معماری می باشد. از جمله وی بنیانگذار نخستین دفتر مهندسین مشاور در مقیاس ملی و بین المللی است. روش طراحی این معمار برجسته بر اساس شعار “فرم تابع عملکرد است” قرار گرفته و آثار خاص و مطرحی را در این راستا طراحی نموده است.
معمار بزرگ، عبدالعزیز فرمانفرمائیان، نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در معماری معاصر ایران دارد. وی همواره از فناوری های زمان خود به بهترین نحو بهره برده و طرح های شاخصی را طراحی می کرد. در این زمینه می توان به نمونه های زیر اشاره نمود: استفاده از بتن پیش کشیده در ساختمان وزارت کشاورزی و معرفى فناورى پيشرفته در بلندمرتبه سازى با روش هاى ضد زلزله.

سایت پویانو-معمار معاصر عبدالعزیز فرمانفرمائیان
معمار معاصر عبدالعزیز فرمانفرمائیان

از جمله آثار وی در معماری می توان بناهای زیر را نام برد:استادیوم ورزشی آزادی، ساختمان‌ های شرکت نفت، مسجد دانشگاه تهران، طرح ساختمان راکتور اتمی دانشگاه تهران، ساختمان وزارت کشاورزی، ساختمان وزارت کار، ساختمان بانک اعتبارات ایران، ساختمان پست و تلگراف و تلفن،فرودگاه مهرآباد،طرح اولیه فرودگاه جدید امام خمینی، تهیه طرح جامع شهر تهران، برج های سامان، برج های ونک ‌پارک، ساختمان بورس، دانشکده دامپزشکی، کاخ مادر سعد آباد، کاخ نیاوران، ساختمان اداری صدا و سیما، موزه فرش تهران.
فرمانفرمائیان علاوه بر معماری در حوزه طراحی شهری و شهرسازی هم فعالیت می کرد و شهرسازی مدرن همراه با خدمات شهری مطلوب را همواره در طراحی های خود لحاظ می نمود. شناخته شده ترین پروژه او در این زمینه، نقشه جامع شهر تهران است که با همکاری ویکتور گروئن آن را تهیه نمود. هم چنین در سال های 1346 تا 1354 کلیه کارهای غیرصنعتی شرکت نفت مانند شهرسازی، مدرسه و خانه سازی و طراحی دفاتر اداری را به عهده داشته و برای چند شرکت بزرگ مانند مس سرچشمه کرمان، خانه هایی را طراحی نمود.

سایت پویانو-فرمانفرمائیان
معمار معاصر عبدالعزیز فرمانفرمائیان

وی جز در سال های اولیه تاسیس دفتر خود، به شخصه طراحی پروژه ها را به عهده نمی گرفت اما همواره بر همه پروژه هایی که به نام دفتر او تهیه و اجرا می شد، چه پروژه های مهماری و چه شهرسازی، نظارت کامل داشته و در صورت نیاز آن ها را اصلاح می نمود.
سرانجام در خرداد سال 1392 فرمانفرمائیان پس از گذراندن یک دوره بیماری طولانی مدت در خارج از کشور دیده از جهان فرو بست.

مطالب پیشنهادی:
نادر تهرانی طراح آمریکایی ایرانی
معمار معاصر برزیلی carla juaçaba
معرفی معمار یورن اوتزان(Jorn Utzon)