معماری ویلای آسمان / استودیو طراحی CJ

ویلای آسمان

معماری ویلای آسمان / استودیو طراحی CJ

ویلای آسمان / استودیو طراحی CJ

ویلای آسمان
ویلای آسمان

معماران : 

CJ Studio
مکان :
تایوان
مساحت :
364 مترمربع
سال ساخت :
2015

از زبان معمار. این خانه در طبقه ی بالای یک ساختمان بلند در مرکز شهر تایپه قرار گرفته است. با توجه به تغییر تعداد اعضای خانواده و گذشت ده سال از اتمام ساخت آن، خانه نیاز به بازسازی دارد. طرح اصلی باقی می ماند، فقط دو اتاق خواب یکنفره به یک اتاق خواب مستر با فضای کمد اختصاصی و یک سرویس بهداشتی در آن تبدیل شده اند. علاوه براین، کف پشت بام طراحی شده و یک فضای استراحت هم در آن در نظر گرفته شده است.

ویلای آسمان از منحصر به فردترین ویژگی های این خانه، ایده ی “ویلای آسمان” است، که برخورد طبیعت و محیط زیست ساخته انسان را با یک حیاط بالاتر از سطح زمین به ارمغان می آورد. برای رسیدن به این هدف، یک سوم از سقف حذف شد و به جای آن یک نورگیر سقف طراحی شده که نور را در سراسر لابی و منطقه اطراف آن پخش می کند. 

نورگیر سقف توسط تعدادی ستون باریک نگهداشته شده است که این ها همچنین محدوده ی فضای لابی را تعریف می کنند، جایی که مبلمان و گلدان های گیاه آلی، به منظور هدایت گردش فضا به طور ضمنی، بدون پنهان کردن کامل فضای پشت چیدمان شده اند. لابی به عنوان حیاط ویلا، عملا به عنوان یک فضای بیرونی پیکره بندی فضایی را سازماندهی می کند و همچنین طبیعت را به داخل محیط درونی تنطیم می کند.

ویلای آسمان

علاوه بر این، حیاط نقش عنصر حیاتی را برای تنظیم فضا، سقف و همچنین ایجاد جریان در فضا بازی می کند. با از بین بردن سقف قدیمی و تا حدی اضافه کردن سقف های جدید، مصالح ساختاری بتن با بافت بیشتر، در تقابل با سقف صاف سفید اضافه شده خود را نشان می دهد. سقف اضافه شده که تاسیسات سیم کشی را پنهان می کند، برای هدایت حرکت های پر پیچ و خم، به لایه های متعدد تقسیم می شود و همچنین سلسله مراتب فضایی را با جداسازی فضا به بخش های متفاوت غنی سازی می کند. علاوه بر این، چراغ ها در امتداد شکستگی سقف برای تبدیل فضا به مبلمان و ادغام نقش بین آنها نصب شده اند. استراتژی طراحی با کاهش به جای اضافه کردن، مانند سقف و نور، گاهی اوقات حتی ویژگی های جذاب تری به ارمغان می آورد که بر پایه تجربی استوار است

ویلای آسمان

سقف منحنی تازه اضافه شده که به منظور پراکندگی ابزار سیم کشی ترتیب داده شده است، با طبقه فوقانی بتنی، ایده ی گسستگی یک سطح به لایه های چندگانه را دلالت می کند که بیشتر به طور ضمنی رابطه فضایی نشان می دهد.

ویلای آسمان با یک دید از اتاق نشیمن به سمت لابی، یک صحنه آرام از مجاورت تضاد کف تیره و محیط روشن اطراف آن پدیدار می شود.

ویلای آسمان

طبقه ی پایین تر

نفوذ کامل لابی کنار فضای نشیمن، ابعاد بصری مختلف را مرتبط با فضاهای مختلف می نمایاند. علاوه بر این، آرایش مارپیچ ستون ها، گردش با ریتم تکراری را در فضا هدایت می کند.

ویلای آسمان
ویلای آسمان

اتخاذ تصویر ویلای آسمان، لابی را به یک حیاط داخلی تبدیل می کند، که توسط مجموعه ای از ستون های نازک احاطه شده است، که نه تنها بریک فضا دلالت دارد، بلکه پنجره سقفی را که از بالا نور بر گیاهان می پراکند، تقویت می کند.

ویلای آسمان پلان بالاتر
در طرف دیگر لابی آشپزخانه قرار می گیرد که طرح آن از طرح کلی موجود پیروی می کند. با این حال، ترکیب جدید آن، ترکیبی از اشکال هندسی و آلی است.

ویلای آسمان پلت فرم در پشت راه پله، از حیاط به عنوان یک چشم انداز مستمر در فضای داخلی گسترش پیدا کرده است. 

در امتداد راه پله بالا به طبقه فوقانی، قاب های پنجره مانندی وجود دارند که فضای داخلی را به باغ بیرونی را پیوند می دهند. گیاهان به صورت تصادفی از گونه ها، قد و ابعاد متفاوت برای داشتن یک محیط طبیعی چیدمان شده اند.

ویلای آسمان

سایه بان های دو جداره تا باغ برای محافظت در برابر باران گسترش یافته اند، آفتاب را ملایم می کنند اما همچنان کیفیت نور را در فضای درونی پایین نمی آورند.

منبع: Archdaily

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو|بهلور

 

در رابطه با این مطلب بیشتر بخوانید:

ساختمان مسکونی کهریزک، هماهنگی فرهنگ، اقلیم و معماری

طراحی داخلی خانه ای مجلل با یک آتریوم باغ دار

نمونه های فوق العاده در طراحی معماری ویلایی

 

 

پویانو را در اینستاگرام دنبال کنید

به کانال تلگرام پویا نو بپیوندید