سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی ؛ سبکی عملکردگرا با معیارهای زیبایی عجیب!

سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی ؛ سبکی عملکردگرا با معیارهای زیبایی عجیب!

سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی ؛ سبکی عملکردگرا با معیارهای زیبایی عجیب!

هنگامی که درباره سوژه ای یک سوال مطرح می گردد، باید جنبه های مختلفی از موضوع، مورد بررسی قرار بگیرد و تنها در نظر گرفتن کلیات، کافی نیست، اما در برخی موارد، جزییات نیز در کلیت سوژه پنهان می باشند. سوالی مانند “دکوراسیون صنعتی چیست”، یکی از این موارد است. سبکی از دکوراسیون که خیلی خاص یا حتی عجیب است، اما این همه ماجرا نیست. اگر دوست دارید درباره دکوراسیون داخلی به سبک صنعتی بیش تر بدانید، با پویانو همراه باشید.

سبک صنعتی یا اینداستریال ، یکی از معروف ترین و حتی محبوب ترین سبک های اخیر در طراحی داخلی است

اگر توجه کردن به دیتیل های پنهان و هر چیزی که در پشت پرده کار می گذرد، برای شما جذابیت زیادی دارد و به خود جلبتان می کند، اگر دوست دارید دکوراسیون داخلی متفاوتی داشته باشید و اگر از دکوراسیونی که همه زیر و بم آن پیداست و زیاد به شسته و رفته بودنش اهمیت داده نمی شود، به احتمال زیاد، شما فردی هستید که از سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی استقبال می کنید.

سبک صنعتی یا اینداستریال ، یکی از معروف ترین و حتی محبوب ترین سبک های اخیر در طراحی داخلی است. این سبک که چهره عجیب و ناآشنایی از کارکرد خود به نمایش می گذارد، با ظاهری شناخته می شود که در آن می توان عناصر زمخت و خشن را مشاهده کرد. عناصر در این سبک دکوراسیون داخلی به شکلی می باشند که انگار هیچ تلاشی برای بهتر جلوه دادنشان یا پنهان کردن برخی خصوصیاتشان که شاید بهتر است نمایش داده نشوند، صورت نگرفته است. با این حال در سبک صنعتی نیز می توان صمیمت و ظرافت را مشاهده کرد. در ادامه این مطلب به شما خواهیم گفت که سبک صنعتی، دقیقا چگونه سبکی است.

باید نشانه ها و ویژگی های صنعت را در آن دید

سبک صنعتی، سبکی است که به خاطر عاریت گرفتن نام خود از نام صنعت، با خصوصیات صنعت در هماهنگی می باشد. به هر حال، وقتی صحبت از صنعتی بودن دکوراسیون داخلی می شود، باید نشانه ها و ویژگی های صنعت را در آن دید. اما صنعت از کجا وارد معماری و دکوراسیون داخلی شد؟

انقلاب صنعتی، یک روند سریع از رشد و پیشرفت در تمام زمینه ها بود که به هیچ وجه نمی شد آن را کنترل نمود.

انقلاب صنعتی، یک روند سریع از رشد و پیشرفت در تمام زمینه ها بود که به هیچ وجه نمی شد آن را کنترل نمود. این روند، چند دهه قبل به جریان در آمد، اما تاثیرات آن هنوز در حال وقوع می باشد و می توان نتایج آن را لمس کرد. این قضیه درباره دکوراسیون داخلی نیز صادق است. این موضوع هم حاصل از وجود احساس سیری ناپذیری در انسان و کمال طلبی در همه سطوح و زمان های زندگی می باشد.

همین حس عطش سبب شده تا انسان در رابطه با هر موضوعی به دنبال پیشرفت و تمایز باشد. در دکوراسیون صنعتی هم بعد از شکل گرفتن همه سبک ها، طراحان به فکر این افتادند که چه سبک هایی ممکن است دور از نظر مانده و مورد غفلت قرار گرفته باشند. بنابراین در یک بازه زمانی کوتاه، تعداد سبک های دکوراسیون با افزایش زیادی رو به رو شد. در بخش دکوراسیون داخلی به سبک صنعتی که فرزند همین دوره می باشد، خانه هایی را روند مکانی، زمان و جنسیتی ایجاد شده اند.

در سبک صنعتی به جای مخفی کردن سیم ها در دیوارها و سقف، این موارد به صورت عیان و روکار بر سطح دیوارها کشیده می شوند.

یکی از خصوصیاتی که به عنوان نماد این سبک، مد نظر قرار گرفته است، در معرض دید قرار دادن هر چیزی است که در گذشته با عنوان پس زمینه یا پشت پرده شناخته می شدند، می باشد. در واقع، در گذشته، تلاش بر این بود که با روش های متعدد و به هر شکل ممکن از دیده شدن عناصری که باید پنهان می شدند، جلوگیری می شد، ولی این روزها در سبک صنعتی، همین بخش ها به بخشی مهم و قابل رویت در دکوراسیون داخلی بدل گشته اند. به عنوان مثال، برای شما یک مورد را بیان می کنیم.

اگر در فضای داخلی ساختمان و دکوراسیون داخلی آن از آجر نما بهره گرفته شود و متریال های ساختمانی، بدون هیچ گونه پوششی در وضعیت عادی به کار روند. به عنوان مثال، گچ را بدون پوشش در طراحی داخلی تصور کنید. با به کار رفتن مصالح در این شکل، صحنه ای عجیب و غریب و دور از انتظار در فضای مورد نظر ایجاد می شود. با دیدن چنین دکوراسیونی، ممکن است فکر کنیم که کار، نیمه کاره رها شده است. مورد دیگر، سیم کشی های ساختمان است.

در سبک صنعتی به جای مخفی کردن سیم ها در دیوارها و سقف، این موارد به صورت عیان و روکار بر سطح دیوارها کشیده می شوند. این نیز باعث ایجاد ظاهری عجیب و متفاوت می شود. با این حال، باید توجه کرد که این موارد در سبک دکوراسیون صنعتی، کاملا عادی و طبیعی هستند. در واقع، معیارهای زیبایی شناختی در سبک صنعتی با دیگر سبک ها متفاوت است. در این سبک، همین مواردی که شاید عجیب به نظر برسند، معیارهای زیبایی و جذابیت این سبک هستند. این ظاهر ناتمام، طرفداران خاص خودش را دارد و در میان بسیاری از افراد، محبوب شده است.

یکی دیگر از خصوصیات این سبک دکوراسیون ، ایجاد ذهنیتی در بیننده است که درباره زمانی در گذشته می باشد

یکی دیگر از خصوصیات این سبک دکوراسیون ، ایجاد ذهنیتی در بیننده است که درباره زمانی در گذشته می باشد (مثلا دوران انقلاب صنعتی). در اکثر قسمت های خانه، چشم ناظر به وسایلی بر می خورد که انگار مربوط به شصت سال گذشته می باشند. این موضوع، در کنار این که می تواند برای سالمندان، حسی نوستالژیک ایجاد کند، برای جوانان نیز تازگی و جذابیت خاص و منحصر به فردی دارد که شاید در دیگر سبک های دکوراسیون داخلی دیده نشود. این موضوع را می توان از لوازم دکوری تا موارد عملکردی مشاهده نمود.

سبک یا فرم دکوراسیون صنعتی از تبعیت نمود ساخته شده است.

شعاری که در سبک صنعتی مطرح می گردد، این است که سبک یا فرم دکوراسیون صنعتی از تبعیت نمود ساخته شده است. حال، شاید این تبعیت نمودن درباره زمان خاصی باشد یا تبعیت از افرادی باشد که در آن دوران حضور داشته اند.

دکوراسیون صنعتی به بیان واقعیتی می پردازد که افراد بسیاری از آن غافل مانده اند. این سبک، متذکر می شود که سختی در کار و تبعیت نمود به صورت بی چون و چرا با استفاده از لوازم مرتبط با یک سبک در ارتباط نیست و امکان دارد در این میان که شما سبک صنعتی را برای دکوراسیون داخلی فضای مورد نظر خود انتخاب کرده اید، از اجزای موجود در یک سبک دیگر نیز در کنار آن استفاده نمایید.

چیزی که مهم است، ایجاد نام سبک صنعتی در فضا است که به سرعت با به کارگیری لوازم و اجرا قابل شکل گرفتن می باشد. به عنوان مثال با لوله کشی آشپزخانه بر اساس سبک خانه های قدیمی که لوله ها را روی سطح دیوار نصب می نمودند، شما می توانید ادعا کنید که این سبک را در دکوراسیون آشپزخانه اجرا کرده اید. هر چند دایره ای که شامل کارهای انجام شدنی درباره این سبک است، خیلی گسترده می باشد.

رنگ آجر، فلز و گچ از رنگ هایی است که زیاد در این سبک می بینید

تاثیر بخش بصری در سبک صنعتی به اندازه ای بارز و زیاد است که شاید شما در امر تمایز قائل شدن میان دو سبک مدرن و معاصر، دچا اشتباه گردید، اما به هیچ وجه با دیدن عناصری که مربوط به سبک صنعتی هستند، دچار خطا نمی شوید و فکر نمی کنید با سبک دیگری رو به رو هستید.

نقش استفاده از فلزات و صفحات فلزی در کنار بهره گرفتن از اتصالات خاص با پیچ و مهره های بزرگ نیز از دیگر مواردی است که در این سبک به چشم می خورد. رنگبندری در یان سبک نیز کاملا پیرو همان دوران انقلاب صنعتی می باشد.

به کار بردن تناژهای رنگی مرده و بی روح، دقیقا همان حس و حالی را دارد که دهه های بیستم تا اواخر دوره پنجاه میلادی داشتند. رنگ آجر، فلز و گچ از رنگ هایی است که زیاد در این سبک می بینید. رنگ های خنثی نیز کاربرد وسیعی در این سبک دارند.

در سبک صنعتی از رنگ های مانند خاکستری و قهوه ای استفاده زیادی می شود

خلأ اساسی و بزرگی در دکوراسیون داخلی صنعتی وجود دارد که شاید شما نیز به آن پی برده باشید. این خلأ، بهره مند نبودن از الهام های طبیعی می باشد. نبود این الهام ها سبب می شود سبک صنعتی، یک جور حالت رباتیک و ماشینی به خود بگیرد. در سبک صنعتی از رنگ های مانند خاکستری و قهوه ای استفاده زیادی می شود و شاید به کار بردن این رنگ ها بیش از حد، سبب ایجاد حس خسته کننده شود.

سبک صنعتی، ظاهری خشن دارند و شاید خسته کننده به نظر برسند

درست است که رنگ های پرکاربرد در دکوراسیون سبک صنعتی، ظاهری خشن دارند و شاید خسته کننده به نظر برسند، ولی با اجرای یک چیدمان هنرمندانه و مبتکرانه قادر خواهند بود به فضای مورد نظر شما گرما و صمیمیت بدهند. رنگ های خنثی، سبک بودن و راحتی را جزو خصوصیات خود دارند، ولی ایجاد این حس و حال در سبک صنعتی، کمی سخت می باشد و نیاز به دقت و خلاقیت دارد.

به کار بردن یک مبلمان مخصوص با سبک صنعتی در فضایی که با سبکی غیر این این سبک، آراسته شده است

دشوار است قبول کنیم که به کار بردن یک مبلمان مخصوص با سبک صنعتی در فضایی که با سبکی غیر این این سبک، آراسته شده است، جذاب می شود. هر چیزی که غیر منتظره و عجیب و غریب باشد و حتی انتقادپذیر به نظر برسد، در سبک صنعتی به چشم می خورد. به شکل سنتی و از پیش تعریف شده، ابزارهای مورد استفاده در فضاهایی مانند منزل، صرفا از دید کاربردشان قابل توجیه می باشند و در غیر این صورت، هیچ گونه ایده یا منطقی پشت طراحی آن ها نیست.

گر چه زمانی که از لوازم دکوری صحبت می کنیم، در کنار تزیینات، عملکرد نیز در بخشی از آن مد نظر قرار می گیرد. این امر در دکوراسیون به سبک صنعتی جایی نداشته و در این سبک، تنها عملکردی بودن وسایل است که اهمیت زیادی دارد. بنابراین، وقتی به دکوراسیون صنعتی نگاه می کنید، نباید از این که وسایل، صرفا کارایی دارند و زیبایی خاصی را به نمایش نمی گذارند، تعجب کنید.

هیچ گونه زیبایی قابل توجهی در پس طراحی این لوازم وجود ندارد و تنها چیزی که آن ها را جالب می کند، مبتکرانه بودن طراحیشان است.

برخی از لوازم در سبک صنعتی، دقیقا مثل این می باشند که از چند وسیله یا قطعه دور ریختی و بدون استفاده درست شده باشند. این وسایل تا جایی که عملکرد خوبی داشته باشند، قابل قبول هستند و اصلا مهم نیست که زیبا باشند. هیچ گونه زیبایی قابل توجهی در پس طراحی این لوازم وجود ندارد و تنها چیزی که آن ها را جالب می کند، مبتکرانه بودن طراحیشان است.

در سبک دکوراسیون صنعتی، برخلاف سبک های دیگری مثل سبک مدرن یا سبک مینیمالیسم که کیفیت لوازم در آن ها اهمیت زیادی دارد

در سبک دکوراسیون صنعتی، برخلاف سبک های دیگری مثل سبک مدرن یا سبک مینیمالیسم که کیفیت لوازم در آن ها اهمیت زیادی دارد، هیچ ترسی از به کار بردن پلاستیک و مواد بی کیفیت وجود ندارد، زیرا در وهله اول، متمایز به نظر آمدن طراحی است که اهمیت دارد. به عنوان مثال، شما می توانید همه منزل خود را با وسایل پلاستیکی پر کنید. این را می توان نکته جالب ماجرا دانست، چرا که دیده شده در برخی موارد، در کنار پلاستیکی بودن صندلی ها از رنگ هایی استفاده به عمل آمده که در هیچ جا جز رستوران های سطح پایین و بی کیفیت بین راهی یا مکان هایی که ارزان قیمت هستند، کاربرد ندارند.

از همان رو که دکوراسیون مذبور می تواند مورد توجه قرار شود، از سوی دیگر ممکن است سبب زشت به نظر رسیدن یک فضا نیز گردد. به همین خاطر، افرادی که سبک صنعتی را انتخاب می نمایند، انتقادپذیر هستند و دلشان می خواهد ریسک کنند. این افراد ترسی از این که دکوراسیون انتخابیشان مورد پسند همه قرار نگیرد، ندارند.

دیدگاه خشن و ماشینی سبک صنعتی ، مانع از به کار بردن گیاهان در طراحی داخلی می شود

در بررسی جزئیات این نوع طراحی و چیدمان، در نظر گرفتن عدم استفاده از گیاهان نیز نکته جالبی است. در حالی که اکثر سبک ها در رابطه با تاثیر مثبت و مفید گیاهان بر دکوراسیون داخلی، موافقت دارند و با استفاده از فضای سبز، جریان زندگی را وارد زندگی ما می کنند، دیدگاه خشن و ماشینی سبک صنعتی ، مانع از به کار بردن گیاهان در طراحی داخلی می شود. اگر هم در این سبک از گیاهان استفاده شود، مواردی به کار می روند که خشن هستند، مثل کاکتوس و دیگر گیاهان جان سخت که با شرایط آب و هوایی بد نیز سازگار می باشند.

معماری داخلی خانه به سبک صنعتی

برای این که با سبک صنعتی بیش تر آشنا شوید، تصاویر زیر را ببینید.

معماری داخلی خانه به سبک صنعتی

طراحی داخلی آشپزخانه به سبک صنعتی

دکوراسیون داخلی پویانو

دکوراسیون داخلی نشیمن به سبک صنعتی

دکوراسیون داخلی نشیمن به سبک صنعتی

دکوراسیون داخلی نشیمن به سبک صنعتی

متریال در سبک صنعتی

متریال در سبک صنعتی

متریال در سبک صنعتی

طراحی داخلی خانه به سبک صنعتی

طراحی داخلی به سبک صنعتی

طراحی داخلی به سبک صنعتی

طراحی داخلی به سبک صنعتی

جزئیات سبک صنعتی

سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی

سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری