ساختمان اداری نیک بسپار

ساختمان اداری نیک بسپار

ساختمان اداری نیک بسپار ؛ رتبه ی دوم گروه عمومی جایزه معمار 94

معمار: امیر شهراد
موقعیت: خیابان برزیل , تهران، ایران
تاریخ: 1394
مساحت: 1500 مترمربع
وضعیت: ساخته شده
کارفرما: دکتر محمد شهوازیان
همکاران طراحی: صدف قناویزباف، موسی عزیزی
ارائه گرافیکی: ساناز گودرزی، زهرا حیاتی
ماکت: سهیل شهدی
عکس: حسین فراهانی

ساختمان اداری
ساختمان اداری

ساختمان اداری نیک بسپار، دفتر مرکزی گروه صنعتی نیک بسپار است. این ساختمان زمانی که در مرحله ی اتمام سازه بود , ادامه ی کار به تیم معماری امیر شهراد سپرده شد.

با مطالعه و تجزیه و تحلیل در زمینه ی نظریه شناسی و معادل آن ها در معماری توانستیم به درک درستی از اینکه چگونه افراد می توانند معنایی را به یک شکل و فرم ببخشند و یا با آن القا کنند. این شیوه ی آنالایز در معماری , همگون با علم نحو در “زبان شناسی ” است. ایده ی اصلی این است که این دو جنبه از معنا و نحو به طور کامل در زبان از هم جدا نمی شوند.

به همین دلیل، اهمیت موضوع “سنجش بعد نشانه‌ شناسی” مطرح می‌ شود. این نظریات متعلق به فردینان دوسوسور، فیلسوف سوییسی، و چارلز سندرس پیرس، پیمایش گر آمریکایی است. هردوی این فلاسفه به این امر پی برده بودند که اصول برگرفته از زبان را می‌توان برای تحلیل فرایند “دلالت” در دیگر رشته‌ها نیز به کار برد. (با برادبنت درباره معماری، حمید ندیمی، دانشگاه شهید بهشتی، 1388)

ساختمان اداری
ساختمان اداری

شهر تهران در مسیر شهرسازی , تغییرات سریعی را تجربه کرده است و همانند متنی است که درگیر اجزای زبانی خویش است. کالبد این شهر در پیش از انقلاب , یخ زده و نوستالژی آن به مدرنیسم تبدیل شده است اما در نهایت تهران هرگز نایستاده و به رشد خارج از برنامه ادامه داده است. در این ساختار، کوچک‌ترین جزء بامعنی(مسکن)، شکل‌ دهنده محیط است که ما این واحد را “پیکسل” می‌نامیم. با پیوستن این اجزاء بامعنی به هم، گروه‌های بزرگ‌ تری ـ تصویر بزرگ‌تری ـ شکل می‌گیرد و در ساختار کلان، شکل شهر را که حاصل انتظام محیط است، به وجود می‌آورند. دو جنبه معنای شهر و معنای پیکسل را نمی‌توان به طور کامل از هم جدا کرد.

در پروسه ی طراحی این ساختمان , مهم ترین چالش , تعیین رزولوشن مناسب و مقیاس گذاری ساختمان بوده است. این رزولوشن است که موقعیت بنا را در بافت مشخص می کند. در این پروژه سعی شده است که ساختمان در دانه بندی شهر قرار بگیرد. شکل‌زدایی هدف اصلی پروژه بوده و این هدف در راستای رسیدن به بافت در موقعیتی است که طرح‌های بالادست آن، مثل پروژه مسکونی مجتمع سامان و برج‌های ونک پارک، خطوط کلی محله را ترسیم می‌کنند.

 

گرداوری در تحریریه پویانو

 

مطالب پیشنهادی: 

ساختمان مسکونی اندرزگو ,  دفتر معماری آیینه

پروژه ی معماری دفتر سینمایی دیار مدیا