ساختمان مسکونی اندرزگو ، دفتر معماری آیینه

دفتر معماری آیینه

ساختمان مسکونی اندرزگو ، دفتر معماری آیینه

پروژه: ساختمان مسکونی اندرزگو

معمار: دفتر معماری آیینه

موقعیت: تهران ، ایران

اعضای تیم طراحی: علی دهقانی ، علی سلطانی ، عاطفه کرباسی

گرافیک: علی کرباسی

مساحت: 1136.0 متر مربع

سال ساخت: 2015

عکس ها: فرشید نصرآبادی

دفتر معماری آیینه
دفتر معماری آیینه

طراحی و معماری پروژه های برجسته ی ایرانی: ساختمان مسکونی اندرزگو در زیر بنای 215 متر مربع و در پنج واحد سه خوابه ساخته شد. طبقه ی همکف شامل فضاهای پارکینگ ، حیاط و ورودی است و انباری ها ، اتاق تاسیسات و فضای ورزشی در طبقه ی زیر زمین واقع شده اند.

دفتر معماری آیینه
دفتر معماری آیینه

در بخش شمالی پروژه برای شکل دادن به پاسیو و فراهم کردن نور در قسمت شمالی ساختمان حفره ای در حجم ایجاد شده است. فضاهای عملکردی و خصوصی در سمت شمالی پروژه جایگذاری شده اند ، در حالی که فضاهای عملکردی عمومی در ضلع جنوبی ساختمان به سمت نمای اصلی و برای دعوت کردن نور طبیعی به داخل تنظیم شده است. بین این دو منطقه و در مرکز واحد فضای گردش عمومی تعبیه شده است.

دفتر معماری آیینه
دفتر معماری آیینه

4

در طراحی فضاهای داخلی و نمای پروژه ، استراتژی طراحان در درجه ی اول بر سادگی و اجتناب از پیچیدگی متمرکز بود. این ساختمان در کوچه ای باریک قرار گرفته که ساختمان های مجاور به صورت نا منظمی و با متریال ها و ارتفاع های مخلف ساخته شده اند. با توجه به ضوابط شهرداری ، طراح مجاز به استفاده از کنسول در این کوچه نبود. دغدغه ی معماران ، طراحی نمایی برای ساختمان بود که در اخلالی در بافت شهر ایجاد نمی کند و سطحی را به وجود می آورد که فضاهای داخلی با بیشترین کیفیت را فراهم می کند.

2

فراهم کردن رنگ خاکستری و بافت مد نظر با برش و کنار هم قرار دادن سنگ های گرانیت بدون جلا ایجاد شده است که نمایی خنثی و بدون فرم را به دست می دهد و به آرامش بصری کوچه ، در عین کاهش هزینه های پروژه کمک می کند. برای رسیدن به اهداف دیگر از جمله تولید فضاهای داخلی با کیفیت ، چند حجم عمیق ناپیدا در آن ایجاد شده است که تراس های هر طبقه را شکل می دهند. آن ها به فرم معمولی مداوم نمای ساختمان نیستند بلکه در قالب فضاهای ناپیدایی هستند که درون قسمت های دیگر پروژه جای گرفته اند.

floor plan

پلان

دفتر معماری آیینه
دفتر معماری آیینه

مقطع

مطالب پیشنهادی:

پروژه معماری دفتر سینمایی دیار

طراحی دفتر گوگل در آمستردام

نمایشگاه خودرو در تهرانپارس طراحی دفتر معماری FEA

منبع: archdaily

گرداوری و ترجمه در تحریریه پویانو

نظرات (1)

[…] ساختمان مسکونی اندرزگو ، دفتر معماری آیینه […]