روانشناسی طراحی داخلی رستوران ، قسمت دوم : رایحه

روانشناسی طراحی داخلی رستوران ، قسمت دوم : رایحه

روانشناسی طراحی داخلی رستوران ، قسمت دوم : رایحه : به قسمت  دوم از مجموعه پنج قسمتی ما در مورد روانشناسی طراحی داخلی رستوران عالی خوش آمدید. پست امروز بر روی بو و رایحه تمرکز دارد. منتظر قسمت های بعدی باشید

شاید جایی شنیده باشید که می گویند هرگز واقعا بوی آشپزخانه خود را نمی شناسید. اگر صاحب خانه هستید، خوب است، اما اگر یک رستوران را اداره و یا مدیریت کنید، وضعیت بسیار متفاوت است. رایحه ، به عنوان یکی از اجزای طراحی داخلی رستوران ، می تواند نه تنها بر نظرات مشتریان در مورد تجارت شما ، بلکه بر عادات خرج کردن آنها نیز تأثیر بگذارد.

چرا رایحه در مبحث روانشناسی طراحی داخلی رستوران مهم است؟

بویایی ابتدایی ترین حواس ماست. یعنی بو ابتدایی ترین و اولین روش جمع آوری اطلاعات از محیط اطراف ماست.

 

به محض اینکه بینی شما بویی را تشخیص می دهد، نورون های بویایی در قسمت بالایی بینی شما را تحریک می کند و تکانه های الکتریکی را به بخشی از مغز به نام لامپ بویایی ارسال می کند. سپس این تکانه ها به نواحی اطراف منتقل می شوند که در مجموع به عنوان سیستم لیمبیک شناخته می شوند.

سیستم لیمبیک نقش مهمی در تنظیم خلق و خو، حافظه، رفتار و احساسات دارد. همچنین به طور گسترده ای به عنوان بخش ابتدایی مغز در نظر گرفته می شود، زیرا در مغز اولین پستانداران یافت شده است.

رایحه، حافظه و احساس

حس بویایی ارتباط نزدیکی با حافظه دارد، احتمالاً بیش از هر حواس دیگر ما. به غذاهای خاصی فکر کنید که در کودکی زیاد خورده اید. اگر مادرتان اغلب نان زیادی می پخت، گذر از نانوایی ممکن است شما را به بعدازظهرهایی که در آشپزخانه خانه کودکی تان سپری کرده اید بازگرداند و خاطرات خوش و راحت را برایتان رقم بزند. از طرف دیگر، ممکن است امروز از کلم بروکلی متنفر باشید، زیرا بوی آن شما را به یاد تمام آن نبردهای اراده ای می اندازد که سر میز شام انجام می شود.

هر صاحب نانوایی ارزش نمکش را دارد این را می‌داند: به همین دلیل است که بسیاری از نانوایی‌ها مشابه خرده‌فروشی‌ها چیده شده‌اند، با نان‌هایی که دیوارها را می‌پوشانند و روی میزها قرار می‌گیرند. نان ها نه تنها شما را با سطوح زیبا و درخشان خود وسوسه می کنند، بلکه عطر آنها نیز شما را احاطه می کند. بسیاری از نانوایی‌ها حتی کیسه‌های آرد گونی را در اطراف برای این جلوه‌های خانگی دارند.

مزیت نانوایی نسبت به فروشگاه نان صرف ، البته بوی نان در هنگام پخت در فر است.

رایحه‌های زیادی وجود دارند که واکنش‌های مشابهی را در بیشتر افراد ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، اسطوخودوس مغز را آرام می کند. وانیل و بابونه استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش می دهند. مرکبات و نعناع باعث افزایش هوشیاری می شوند.

همچنین بوهایی وجود دارد که می تواند دیدگاه فرد را نسبت به اتاق تغییر دهد. به عنوان مثال، رایحه های سیب و خیار، اتاق را بزرگتر و مطبوع تر می کنند. از سوی دیگر، دود کباب باعث می‌شود اتاق خفه شده و کوچک‌تر از آنچه هست احساس شود.

استفاده از رایحه در طراحی داخلی رستوران برای ایجاد طرز فکر و رفتار

آن گنبدهای بشقاب نقره‌ای که اغلب در فیلم‌هایی که رستوران‌های خوب را به تصویر می‌کشند می‌بینید؟ آنها نه تنها غذا را تمیز نگه می دارند و حس رمز و راز و شگفتی ایجاد می کنند، بلکه اجازه می دهند بوی غذا ایجاد شده و متمرکز شود. به محض اینکه پیشخدمت آن گنبد را بلند می کند، بوی غذای شما با تمام قوت به صورت شما می خورد.

Cinnabon در واقع اجاق‌ها را به‌طور استراتژیک نزدیک جلوی فروشگاه‌های خود قرار می‌دهد تا عطر پخت رول‌های دارچین بتواند مشتریان را جذب کند. همچنین دلیل خوبی وجود دارد که استارباکس به مردم اجازه نمی‌دهد غذای با بوی قوی بیاورند. برای مدتی حتی سرو ساندویچ را متوقف کردند زیرا بوی قهوه را در بر می گرفت.

آشپزخانه ها همچنین بوها را از طریق رایحه به قسمت غذاخوری پمپ می کنند. و اگر هواگیری آنها به آنها اجازه این کار را نمی دهد؟ رستوران ها در واقع می توانند عطر بخرند تا جبران کنند. اکنون می دانید که بازاریابی عطر یک چیز واقعی است – خوش آمدید.

رایحه ارزش سرمایه گذاری را دارد

اگر خرید عطرهای رستوران برای شما افتضاح به نظر می رسد، شایان ذکر است که بوی مناسب می تواند فروش غذا را تا 300 درصد افزایش دهد. طبق مطالعه‌ای که توسط دانشگاه پادربورن انجام شد، رایحه‌ها خرید آنی را 6 درصد، قصد خرید را 14.8 درصد و مدت اقامت مشتری را 15.9 درصد افزایش دادند.

طراحی آشپزخانه اپن راه حل دیگری است. از آنجایی که هیچ دیواری وجود ندارد که آشپزخانه را از ناهار خوری جدا کند، بوهای حاصل از پخت و پز به راحتی به غذاخوری ها می رسد.

مزایای دیگری نیز برای این کار وجود دارد: ارائه دید پشت صحنه به مشتریان، فضا را شخصی تر می کند و حس شفافیت را منتقل می کند. داشتن دیوارهای کمتر باعث می شود رستوران بزرگتر و دلبازتر به نظر برسد.

امیدواریم از قسمت دوم مجموعه ما در مورد طراحی داخلی رستوران لذت برده باشید. اگر قسمت یکم را از دست داده اید، می توانید آن را در اینجا بخوانید. ما قسمت های بعدی را در چند روز آینده منتشر خواهیم کرد، بنابراین با ما همراه باشید !

 

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی پویانو