رستوران نمک در شیراز

سایت پویانو-رستوران نمک

رستوران نمک در شیراز

معرفی پروژه: طراحی داخلی رستوران همواره یکی از تاثیرگذارترین عوامل در جذب مخاطب و برانگیختن اشتها در افراد مختلف می باشد. از این رو سعی می شود در طراحی این فضا از شناخته شده ترین مصالح، فرم ها و ساختار برای ایجاد حس صمیمیت و دنج بودن و هم چنین به نوعی ایجاد حس نوستالژی در افراد استفاده شود. در این میان رستورانی در شهر زیبا و پر گل شیراز طراحی و اجرا گشته است که با ساختارشکنی در طرح خود و بهره بردن از خلاقیت توانسته است جایگاه ویژه ای را از آن خود نماید.

سایت پویانو-رستوران نمک
سایت پویانو-رستوران نمک

گروه طراحی امتیاز با مطالعه دقیق بر سایت پروژه که در عفیف آباد شیراز واقع شده بود، نمک را به عنوان مصالح اصلی در طراحی رستورانی با اهداف معماری سبز برگزید. در حقیقت نمک یکی از قوی ترین عناصر با خاصیت گندزدایی در طبیعت می باشد. هم چنین با انتشار یون هایی، همچون فیلتر، هوا را تصفیه می نماید. از طرفی قرارگیری معادن نمک در نزدیکی محل پروژه توجه طراحان را به این عنصر شگفت انگیز جلب نموده است.

سایت پویانو-رستوران نمک
سایت پویانو-رستوران نمک

از نظر فیزیکی به دلیل نزدیک بودن محل ساخت بنا به دریاچه نمک، از نظر فرمی نزدیک بودن غارهای نمکی با مفاهیم دنج و ایمن بودن متناسب با عنوان پروژه و از نظر معنایی نزدیک بودن نمک با محل تهیه و عرضه غذا را می توان از دیگر دلایل انتخاب این عنصر طبیعی به عنوان ماده اصلی در طراحی رستوران نمک شیراز برشمرد.

سایت پویانو-رستوران نمک
سایت پویانو-رستوران نمک

این بنای جذاب و هیجان انگیز در دو طبقه و با زیر بنای 150 مترمربع توسط مهندس علیرضا امتیاز در سال 1390 طراحی شده است و برای اجرای آن، پس از انتخاب نمک مناسب، به عنوان مصالح بوم آورد، از نوعی صمغ طبیعی استفاده گردید تا به نمک استحکام لازم را ببخشد. هم چنین در طراحی این فضا به سازگاری با محیط زیست نیز توجه خاصی شده است.

سایت پویانو-رستوران نمک
سایت پویانو-رستوران نمک

در طراحی دیواره ها، سقف و پلکان این رستوران منحصر به فرد از اشکال مختلف نمک چون پودر، سنگ و لایه های فشرده، با توجه ویژه به جنبه های زیبایی شناسانه و نیز جلوگیری از ایجاد یکنواختی در فضا، استفاده شده است و همواره با نگاهی مدرن به غارهای نمکی، ایجاد حس پیوستگی در طراحی دیواره های داخلی و خارجی و نیز خلق فضایی مدرن و نزدیک به طبیعت در اولویت طراحی قرار گرفته است.

سایت پویانو-رستوران نمک
سایت پویانو-رستوران نمک

پلکان این پروژه برای تشدید حس حرکت با فرم پیچشی طراحی گردید تا در کنار رعایت نکات اجرایی، در امتداد دیوارهای داخلی فضا را شکل داده و طبقه پایین را به فضای دنج و صمیمی بالا وصل کند. سکوهای نشیمن با الهام از غارهای طبیعی به شکلی مدرن طراحی شده اند. هم چنین میز و صندلی های رستوران نیز به طور اختصاصی برای این پروژه طراحی و اجرا گردید.

سایت پویانو-رستوران نمک
سایت پویانو-رستوران نمک

در طراحی این رستوران در کنار استفاده از نمک به عنوان مصالحی پایدار، قوطی های آلومینیومی نوشابه نیز به کار گرفته شده اند. این قوطی های بازیافتی از رستوران های پیرامون پروژه جمع آوری شده و برای ساخت کف پله ها، صندلی ها و نیز دستگیره درب ورودی مجددا ریخته گری شده و از آن ها استفاده شد.

 

مطالب پیشنهادی:

زیبا ترین رستوران های جهان

رستوران زنجیره ای مک دونالد در روتردام هلند

طراحی داخلی رستوران منحصر به فرد از کشور های کلمبیا ،‌برزیل و هلند

 

گردآوری در تحریریه پویانو|محمدیان