همه چیز درباره راه اندازی رستوران

راه اندازی رستوران

همه چیز درباره راه اندازی رستوران

می خواهید برای خودتان یک رستوران راه اندازی کنید؟ حتما برای این منظور به اطلاعاتی درباره اصول تاسیس رستوران و مراحل انجام آن نیاز خواهید داشت. برای این که یک رستوران فوق العاده تاسیس کنید، باید به نکات زیادی توجه نمایید. راه اندازی رستوران می تواند سود زیادی داشته باشد، اما برای موفقیت در این زمینه باید تلاش زیادی کرد. اگر مایل هستید همه چیز را درباره راه اندازی رستوران بدانید، همراه پویانو باشید.

راه اندازی رستوران و شروع به کار آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

راه اندازی رستوران و شروع به کار آن از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر شما نکات لازم را بدانید و با چالش های مسیر، آشنا باشید، می توانید با اقتدار در این حرفه وارد شده و موفق شوید. استراتژی های رقابت در حرفه رستوران داری را یاد بگیرید تا بتوانید از بقیه جلو بزنید و احتمال شکست خود را به حداقل برسانید. برای راه اندازی رستوران، باید مراحلی را طی کنید که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت.

انتخاب نوع رستوران

انتخاب نوع رستوران

در اولین مرحله، شما باید به این موضوع فکر کنید که می خواهید چه نوع رستورانی تاسیس کنید؟ آیا مایل به ارائه غذاهای سنتی هستید؟ می خواهید غذاهای دریایی سرو کنید؟ قصد ارائه فست فودها را دارید؟ شاید هم رستوران شما قرار است همه این ها را در کنار هم ارائه دهد. دقیقا مشخص کنید نوع رستوران شما چیست

با بررسی کردن رستوران های موفق خارجی و ایرانی، نوع رستوران خود را مشخص کنید. توجه کنید که هر نوع رستورانی، مخاطبان مخصوص به خود را دارد. سعی کنید مخاطبان را مد نظر قرار داده و با توجه به آن ها عمل کنید.

انتخاب اسم رستوران

انتخاب اسم رستوران

مرحله بعدی در تاسیس رستوران، انتخاب نام آن است. بعد از مشخص کردن نوع رستوران، باید نام مناسبی برای آن انتخاب کنید. در این رابطه باید دقت زیادی به خرج دهید، زیرا این نام قرار است برند کسب و کارتان شود. نامی که انتخاب می کنید باید به یاد ماندنی و خاص باشد.

اسمی که انتخاب می شود، پیام خاصی برای مشتری ها دارد. سعی کنید نامی انتخاب کنید که با تم رستوران، حال و هوای آن و حتی دکوراسیون آن در تناسب باشد. مثلا اگر رستوران شما غذاهای سنتی ارائه می دهد، چندان جالب نیست که نام آن را از میان نام های مدرن یا خارجی انتخاب کنید.

از یک نام خلاقانه و جدید استفاده کنید. اگر نام رستوران شما از دیگر رستوران های شهر، متمایز باشد، خود رستوران نیز متمایز جلوه خواهد کرد. نام رستوران در امر بازاریابی و تبلیغات نیز نقش مهمی دارد. شما می توانید برای انتخاب نام رستوران، شرایط جغرافیایی و نوع غذاهای رستوران را نیز مد نظر قرار دهید.

هزینه های راه اندازی رستوران

هزینه های راه اندازی رستوران

راه اندازی رستوران، نیازمند سرمایه اولیه است. چه مکانی را بخرید و چه بخواهید آن را رهن یا اجاره نمایید، باید هزینه کنید. در ضمن، مواردی مثل خرید لوازم، خرید مواد اولیه، استخدام نیرو و تبلیغات نیز هزینه دارند. به طور معمول، شما تا 6 ماه پس از تاسیس رستوران خود سود چندانی ندارید و باید هزینه ها را از سرمایه قبلی خود بدهید. به همین خاطر باید مطمئن شوید سرمایه کافی دارید تا در میانه راه به مشکل نخورید. بهتر است برای مدیریت بهتر هزینه ها از یک حسابدار وارد به امور مالی کمک بگیرید.

انتخاب محل رستوران

انتخاب محل رستوران

یکی از مراحل مهم راه اندازی رستوران، انتخاب محل آن است. اگر برای رستوران خود محل مناسبی انتخاب نکنید، احتمال شکستتان زیاد می شود. باید برای این کار، وقت و انرژی زیادی بگذارید.

برای این که محل خوبی را برای رستوران خود پیدا کنید، باید مشتری های هدف را مد نظر قرار دهید. سعی کنید محلی را انتخاب کنید که رفت و آمد در آن زیاد است. اگر رستوران شما در معرض دید باشد، احتمال جذب مشتری بالا می رود. به دسترسی ها نیز توجه کنید. مشتری ها باید بتوانند به راحتی به رستوران شما رفت و آمد کنند.

تجهیزات لازم برای رستوران

تجهیزات لازم برای رستوران

تجهیزات لازم برای رستوران، شامل وسایل پخت و پز، مثل گاز، ظروف آشپزی، فر، سرخ کن، ماشین ظرفشویی، یخچال و فریزر و کباب پز می باشد. شما باید همه وسایل لازم را برای ارائه خدمات به نحو احسن در اختیار داشته باشید. در کنار این موارد، شما باید ظروف مخصوص سرو غذا مانند بشقاب، کاسه، قاشق و چنگال، لیوان، دیس و دیگر موارد را نیز خریداری نمایید. از دیگر لوازم مورد نیاز برای رستوران ها می توان به میز و صندلی، رومیزی، پرده، لوازم دکوری، دستمال کاغذی، تابلو، دستمال توالت، مایع دستشویی و این گونه موارد اشاره نمود. برای صرفه جویی در هزینه ها می توانید برخی لوازم را که مربوط به طبخ غذا هستند، دست دوم تهیه کنید.

طرح کسب و کار رستوران

طرح کسب و کار رستوران

مرحله بعدی، تهیه طرح کسب و کار رستوران است. این طرح با آینده کسب و کار شما در ارتباط است. شما باید موارد مهمی مثل اهداف و چشم اندازهای کلی خود و مراحل نیل به آن ها را در این طرح بنویسید.

در طرح کسب و کار، مدیران داخلی، پرسنل رستوران، سبک رستوران، نوع غذاهای قابل ارائه، هدف تاسیس رستوران، لوازم مورد نیاز، تامین کنندگان، استراتژی های جلب مشتری و تبلیغات، مجوزها و پروانه های لازم، خصوصیات منوی رستوران و این گونه موارد ذکر می شوند.

مجوزهای لازم برای راه اندازی رستوران

مجوزهای لازم برای راه اندازی رستوران

برای تاسیس رستوران، شما نیازمند اخذ مجوز کسب هستید. همچنین باید از اداره بهداشت محل زندگیتان، مجوز کار بگیرید. در ضمن، باید مقررات مربوط به مدیریت رستوران و بهداشت آن را نیز بدانید. البته اداره بهداشت، پیش از شروع به کار رستوران، دستورالعمل های مورد نیاز را به شما خواهد داد. در کنار این ها شما باید قوانین ایمنی غذا را نیز بدانید تا بتوانید خدماتی سالم و قابل قبول به مشتری ها ارائه کنید.

طراحی داخلی رستوران

طراحی داخلی رستوران

طراحی داخلی رستوران نیز امر مهمی در راه اندازی آن است، زیرا روی نظر مشتری ها تاثیر قابل توجهی می گذارد. رستوران هایی که به طراحی آن ها توجه زیادی شده، معمولا مشتری های بیش تری دارند و فروششان نیز زیادتر است. طراحی جذاب رستوران و چیدمان صحیح آن می تواند در کنار کیفیت مناسب غذا، عامل موفقیت شما شود. در رابطه با طراحی داخلی رستوران باید هم طراحی داخلی آشپزخانه و هم طراحی داخلی سالن را در نظر بگیرید.

دکوراسیون آشپزخانه باید به شکل منظم چیده شود. دسترسی پرسنل به وسایل پر کاربردی مثل فر، گاز، کباب پز و دیگر موارد باید راحت باشد. ظروف باید محل مشخصی داشته باشند تا پرسنل مجبور نشوند دنبال آن ها بگردند و نظم آشپزخانه نیز حفظ گردد.

در رابطه با دکوراسیون سالن نیز شما باید به گونه ای عمل کنید که برای افراد، حس آرامش ایجاد شود. ایجاد فضایی زیبا و آرام در رستوران کمک می کند رضایت مشتری های خود را جلب کنید. در دکوراسیون رستوران از المان هایی استفاده کنید که با سبک انتخاب شده برای طراحی داخلی در تناسب باشند. به کار بردن رنگ های اشتها آور در کنار رنگ های خنثی برای حفظ تعادل و استفاده از گیاهان و عناصر دکوراتیو سبب می شود دکوراسیون بهتری ایجاد کنید. می توانید برای رسیدن به نتیجه بهتر از طراحان داخلی و معماران کمک بگیرید.

تهیه منوی رستوران

تهیه منوی رستوران

حالا وقت آن رسیده که منوی رستوران خود را طراحی و تنظیم کنید. منوی رستوران، شامل لیست غذاها و قیمت آن هاست. البته یک منوی کامل، جزییات بیش تری دارد.

منوی شما باید به سادگی، بیانگر نوع غذاهایی باشد که در رستورانتان سرو می شوند. یک منوی خوب، می تواند کلاس کاری شما را بالا ببرد. سعی کنید طراحی منو را هماهنگ با طراحی داخلی انجام دهید تا همه چیز با هم متناسب باشد.

قیمت گذاری آیتم های منو باید بر اساس هزینه مواد اولیه، دستمزد آشپز، دستمزد پرسنل و هزینه آب، برق و گاز تعیین شود. البته شما باید سود خود را نیز در نظر بگیرید. سعی کنید در تعیین قیمت به مشتری ها هم توجه کنید این یعنی ببینید مشتری ها معمولا برای غذای مورد نظر، چه هزینه ای می پردازند. اگر قیمت را خیلی کم تر از قیمت معمول در نظر بگیرید، سودتان کم می شود و اگر آن را بیش از حد بالا لحاظ کنید، مشتری ها ناراضی خواهند بود.

یافتن کننده مناسب

یافتن کننده مناسب

پیش از شروع به کار، شما باید یک تامین کننده مناسب برای رستوران خود پیدا کنید. تامین کنندگان، مواد اولیه مورد نیاز، تجهیزات لازم و هر چیزی که شما احتیاج دارید را تهیه کرده و به دست شما می رسانند. تامین کننده شما باید اقلام درخواستی را با کیفیت، سرعت و دقت لازم به دستتان برساند تا خدمات شما با اختلال و مشکل مواجه نشود. پیدا کردن یک تامین کننده منصف کمک می کند در هزینه ها صرفه جویی کنید.

راه اندازی دلیوری رستوران

راه اندازی دلیوری رستوران

حتما می دانید که این روزها عده کثیری از مردم، فرصت مراجعه به رستوران و صرف غذا در محیط آن را ندارند. عده ای حتی وقت مراجعه برای سفارش و تحویل گرفتن غذا را هم پیدا نمی کنند. از این رو، شما باید به نحوه ارائه خدمات به مشتریانی که سفارش خود را به صورت تلفنی یا اینترنتی ثبت می کنند نیز فکر کنید. بسیاری از رستوران ها به خاطر عدم توجه به این موضوع با شکست رو به رو می شوند.

بخش مهمی از سود رستوران های امروزی در گروی سفارشاتی است که از طریق دلیوری به دست مشتریان می رسند. شما باید برای رستوران خود پیک در نظر بگیرید. پیک ها باید غذا را سریع به دست مشتری برسانند. کیغیت بسته بندی غذا و خراب نشدن آن در طول مسیر نیز مهم است. حتی لازم است نحوه برخورد پیک با مشتری نیز مناسب باشد. این ها همه سبب می شوند تصویر خوبی از رستوران شما و دلیوری آن در ذهن مشتری بماند و مشتری مایل شود دوباره به شما سفارش غذا دهد.

استخدام پرسنل رستوران

استخدام پرسنل رستوران

یکی دیگر از مراحل مهم در امر راه اندازی رستوران، استخدام پرسنل است. اگر می خواهید در این حرفه موفق باشید، باید پرسنل خود را از میان افراد ماهر و مجرب استخدام کنید. پرسنل رستوران شما باید برای کار خود ارزش قائل شوند و همه وظایف خود را صحیح انجام دهند.

آموزش پرسنل رستوران

آموزش پرسنل رستوران

بعد از استخدام نیروها، شما باید آن ها را آموزش دهید. برای مثال، باید اهداف رستوران و نکات مهم را به آن ها یاد دهید. نحوه طبخ غذا، برخورد مناسب با مشتریان، نحوه حل و فصل مشکلات، نظافت فضای رستوران و این گونه موارد، چیزهایی هستند که باید به پرشنل خود آموزش دهید.

قوانین و مقررات رستوران

قوانین و مقررات رستوران

بهتر است پیش از شروع به کار، قوانین رستوران را وضع کرده و با پرسنل در میان بگذارید. از پرسنل بخواهید سر وقت در رستوران حاضر باشند، در حین کار با تلفن همراه صحبت نکنند، نظافت شخصی را رعایت کنند، از کلاه و دستکش استفاده کنند و با مشتری ها درست رفتار کنند. این کار باعث ایجاد نظم در رستوران می شود.

تبلیغات و بازاریابی رستوران

تبلیغات و بازاریابی رستوران

پس از انجام همه مراحل قبل، باید برای رستوران خود مشتری جور کنید. این مرحله نیز خیلی مهم است، زیرا حتی اگر رستوران شما همه مراحل را با موفقیت پشت سر گذاشته باشد، در صورتی که مشتری های زیادی نداشته باشید، سود چندانی نیز نخواهید برد.

تبلیغات و بازاریابی می تواند از طریق شبکه های اجتماعی صورت گیرد. تبلیغات چاپی، نصب بیلبورد و حتی بازاربابی ایمیلی نیز به شما کمک می کنند. از راه های خلاقانه و ترفندهای جالب برای جلب مشتری استفاده کنید. اگر می خواهید تبلیغات چاپی به کار ببرید، روی طراحی فکر کنید. ایده های قوی و تاثیرگذار به کار ببرید و پیشنهادهای وسوسه برانگیز به افراد بدهید.

در ادامه می توانید تصاویری ازچیدمان مبلمان رستوران های موفق و جذاب در سراسر دنیا ببینید.

دکوراسیون داخلی رستوران

دکوراسیون داخلی رستوران

دکوراسیون داخلی رستوران

طراحی رستوران

طراحی رستوران

طراحی رستوران

طراحی داخلی رستوران به سبک روستیک

اصول راه اندازی زستوران

اصول راه اندازی زستوران

مبلمان مناسب رستوران

اصول طراحی داخلی رستوران

اصول طراحی داخلی رستوران

دکوراسیون داخلی رستوران

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری