قوانین بازسازی در آشپزخانه که باید بدانید !

قوانین بازسازی در آشپزخانه که باید بدانید !

آشپزخانه یکی از مهم ترین فضای موجود در خانه است و به همین دلیل طراحی آن از اهکیت بالایی برخوردار است. یک آشپزخانه اگر طراحی و چیدمان درستی داشته باشد، هم در زمان صرفه جویی کرده و هم فضای راحت تری را برای کار کردن در اختیار شما قرار خواهد داد. به همین دلیل است که قبل از این که آشپزخانه خود را بازسازی کنید باید سر نخ ها و قوانینی که باعث می شوند تا به آشپزخانه ای مناسب و کاربردی دست پیدا کنید را بشناسید. دانستن قوانین بازسازی در آشپزخانه می تواند کار را برای شما بسیار ساده تر کند. برای آشنایی با این قوانین با پویانو همراه باشید:

قوانین بازسازی آشپزخانه که باید بدانید !

  • عادت های آشپزی خود را شناخته و بررسی کنید

عادت های پخت و پز و آشپزی شما به میزان قابل توجهی بر روی عناصر بزرگ و کوچکی که در آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرند تاثیر گذار است. برای مثال به چه میزان در این مکان آشپزی می کنید؟ از چه ابعاد ظرف و ظروف و قابلمه هایی استفاده می کنید؟ کدام روش های آشپزی برای شما مناسب تر هستند؟ با بررسی عادت های آشپزی خود به راحتی می توانید به این پرسش ها پاسخ دهید. اگر به میزان زیادی آشپزی کرده، دارای خانواده پر جمعیتی بوده و یا به این کار علاقه مند هستید، باید لوازمی را به کار ببرید که تمیز کردن آن ها برای شما ساده تر باشد.

هم چنین برای این که بتوانید روی کابینت ها را همیشه تمیز و مرتب نگه دارید، می‌توانید از لوازم الکتریکی مدولار، لوازم آشپزخانه توکار و تجهیزات برقی دستی استفاده کنید که فضای کمتری را اشغال می کنند. علاوه بر این موارد برای این که از بروز بوی نامطبوع در آشپزخانه جلوگیری کنید نیز به یک هود و هواکش قوی نیاز خواهید داشت. این موارد تنها چند نکته کوچک هستند که عادت های شما در آشپزخانه می تواند بر روی آن ها تاثیرگذار باشد.

عادت های آشپزی خود را شناخته و بررسی کنید

  • نیاز خود به ذخیره سازی اشیا و لوازم را در  طراحی در نظر بگیرید

اگر دارای یک خانواده شلوغ و پرجمعیت و یا پر رفت و آمد هستید و غذا های زیادی را در آشپزخانه تهیه می‌کنید، سعی کنید هر گوشه و فضای موجود در آشپزخانه را برای قرار دادن ظرف و ظروف و لوازم مورد نیاز آشپزی و لوازم برقی به شکل بهینه مورد استفاده قرار دهید.

سیستم های کابینت های گوشه ای، سیستم های ریلی، تنظیم کننده های ظرف و ظروف داخل کابینت، صفحه کابینت های متحرک و آویز ها و شلف های دیواری که همه چیز را در دسترس شما قرار می دهند از جمله سیستم های ذخیره سازی در آشپزخانه به شمار می‌روند که کار را در این محیط بسیار ساده تر و کارآمد تر کرده و از فضای موجود به بهترین شکل ممکن استفاده می کنند.

نیاز خود به ذخیره سازی اشیا و لوازم را در  طراحی در نظر بگیرید

  • امنیت از مهم ترین عناصر در بازسازی در آشپزخانه به شمار می رود

درصد زیادی از حوادث خانگی در آشپزخانه ها رخ می دهد، به خصوص میزان بسیار بالایی از آتش سوزی هایی که در خانه اتفاق می افتند، دلیل و منشاء آن از آشپزخانه است. به همین دلیل زمانی که تصمیم به بازسازی و تعمیرات در آشپزخانه دارید، باید مراقب باشید که پریز ها و کلید های برق از تاسیسات های آب دور باشند. هم چنین برای خانواده ‌هایی که صاحب فرزند هستند بهتر است که طراحی های منحنی و بدون گوشه را در طراحی آشپزخانه مورد استفاده قرار دهند. برای مثال اگر می خواهید در آشپزخانه از جزیره استفاده کنید، گوشه های آن و یا گوشه های صفحه کابینت ها را به صورت گرد و منحنی در نظر بگیرید.

این گونه فضای ایمن تری را برای فرزندان خود ایجاد خواهید کرد. به علاوه دستگیره های تیز و گوشه دار نیز از جمله موارد خطرناک در آشپزخانه به شمار می‌روند و در این دستگیره ها نیز بهتر است که مدل های دایره ای شکل و بدون گوشه را انتخاب کنید. در کفپوش آشپزخانه نیز باید مراقب باشید و مصالحی را انتخاب کنید که احتمال لیز خوردن بر روی آن ها وجود نداشته باشد و یا فرش هایی را در در این مکان به کار ببرید که در زیر آن ها ترمزگیر به کار برده شده باشد.

امنیت از مهم ترین عناصر در آشپزخانه به شمار می رود

  • در طراحی  آشپزخانه ارگونومیک بیندیشید

آشپزخانه ای که به شکل ارگونومیک برنامه ریزی و طراحی شده باشد، علاوه بر این که مانع از بروز حوادث مختلف در آشپزخانه می شود، مانع از خم شدن و بلند شدن بیش از اندازه شما شده و محیطی راحت تر و سالم تر را  برای کار کردن در آشپزخانه ایجاد خواهد کرد. برای مثال استفاده از سیستم های کشویی که با باز کردن آن ها می توانید تمام فضای داخل آن را مشاهده کنید بسیار کارآمد تر و مفیدتر از کابینت ‌های در بسته خواهد بود.

هم چنین درب های تاشوی کابینت ها که به سمت بالا باز می شوند، هم در فضا صرفه جویی بیشتری کرده و هم به شما این امکان را می دهند تا راحت تر فضای داخل کابینت را مشاهده کرده و به آن چه که می خواهید دسترسی پیدا کنید.

  • در بازسازی در آشپزخانه سطوح مناسب را انتخاب کنید

طراحی کابینت های آشپزخانه باید پیوندی میان فرم و عملکرد باشد. برای مثال فولاد ضد زنگ سطحی مقاوم است که سال ‌های طولانی می توان از آن استفاده کرد، به همین دلیل انتخابی اقتصادی نیز به شمار می‌رود. هم چنین از آن جایی که تمیز کردن آن بسیار ساده است سطحی بسیار کاربردی و مناسب برای آشپزخانه خواهد بود. انتخاب سطوح سخت تر و ضد ضربه برای روی کابینت ها ماندگاری آن را بیشتر خواهد کرد.

هر چه کابینت هایی که استفاده می کنید از لایه های بیشتری تشکیل شده باشند در مقابل رطوبت نیز ماندگاری بیشتری خواهند داشت. کاشی و سرامیک هایی که در فضای بین کابینت ها مورد استفاده قرار می گیرند و درز میان این سرامیک ها فضای مناسبی برای باقی ماندن آلودگی ها و روغن در آشپزخانه به شمار می‌روند. برای این که از بروز چنین فضایی جلوگیری کنید می توانید از شیشه و فولاد ضد زنگ در فضای میان کابینت ها استفاده کرده و یا کاشی و سرامیک هایی را انتخاب کنید که کم ترین فضا در میان آن ها باقی می ماند.

هم چنین سنگ هایی مانند مرمر و گرانیت نیز انتخاب مناسبی برای فضای آشپزخانه به شمار می روند. هر چه سطوحی که برای آشپزخانه انتخاب می کنید صاف تر و مقاوم تر باشند، ماندگاری بیشتری داشته و فضای تمیز تر و سالم تری را در این مکان در اختیار شما قرار خواهند داد.

سطوح مناسب را انتخاب کنید

توجه به نکات کلیدی و قوانین کلی طراحی آشپزخانه می تواند به شما این امکان را دهد تا به آشپزخانه ای کاربردی، ایمن، زیبا و سالم دست پیدا کرده و فضای مناسبی برای کار کردن و آشپزی کردن را برای خود ایجاد کنید…