طراحی جواهر فروشی

طراحی جواهر فروشی

طراحی جواهر ­فروشی : این جا همه چیز برق می­زند!

چرا اکثر خانم­ها عاشق چیز­های براق­اند؟ پشت ویترین جواهر­فروشی­های شهر چه می­گذرد که این همه مشتری دارند؟ آیا تمام ماجرا به طلا و جواهرات، این براق­های دوست­داشتنی ختم می­شود؟

بدون شک، جواهر­فروشی­ها مخاطب خاص دارند و آن مخاطب خاص معمولا خانم است. اگر جواهر­فروش باشید، قطعا متوجه شده­اید که برق چشم خانم­ها موقع نگاه کردن به ویترین، از برق طلا و جواهرات هم بیش­تر است؛ اما صبر کنید؛ تمامش این نیست! بله؛ قطعا اهمیت پس ­زمینه (دکور) به اندازه سوژه (طلا و جواهر) نیست، اما یک سوژه جذاب، وقتی بهتر به چشم می­آید که پس ­زمینه مناسبی داشته باشد. در این مطلب قرار است در مورد همین پس­ زمینه مناسب برایتان بگوییم.

 

 

ماجرا از این قرار است…

براق بودن جلب توجه می­کند. اگر این اصل ساده را در نظر داشته باشید، تقریبا نیمه اول راه را رفته­اید. سوژه­های براقی که یک جواهر­فروشی دارد، برای دیده شدن به پس­زمینه ساده نیاز دارند؛ حال این پس زمینه، روشن یا تیره؛ نباید دارای بافت و نقوش منحرف کننده باشد؛ چون در نهایت، توجه مخاطب باید به سوژه ختم شود. و اما برگردیم کمی عقب­تر؛ به ماجرا؛ یعنی براق بودن. اگر می­خواهید فضای نمایش سوژه­ها هم مثل خود آن­ها جالب توجه باشد، بد نیست کمی عناصر براق اضافه کنید. حاشیه­ها، پایه­ها، دستگیره­ها و دیگر عناصر جزیی دکوراسیون را با یک رنگ متالیک تزیین کنید تا تاثیر شگفت­انگیز برقشان را ببینید.

 

طراحی جواهر فروشی

 

آ مثل آینه!

آینه می­تواند برای طراحی جواهر ­فروشی شما گزینه خوبی باشد، چون:

  • نور را در فضا منعکس می­کند.
  • فضای جواهر­فروشی را بزرگ­تر و خصوصا با نصب روی سقف، ارتفاع را چند برابر نشان می­دهد.

 

طراحی جواهر فروشی

 

 

بتن و فلز

این پاراگراف، تنها یک رسالت دارد و آن هم بیان کردن این است: شما نمی­توانید خاص و منحصر به فرد باشید؛ مگر این که دست از کپی کردن بردارید و با ایده خودتان وارد عمل شوید. با دیدن این تصویر هم گمراه نشوید. قصد ما از نشان دادن این استند­های فلزی با صفحات بتنی این است که به بکر بودن ایده اشاره کنیم. شما باید به هر نحو که شده، این بکر بودن را وارد جواهر­فروشیتان کنید. اگر اکثر رقبای شما از چیدمان افقی استفاده می­کنند، شما به چیدمان عمودی روی بیاورید. به جای این که دم­دستی­ترین روش را به کار ببرید، سراغ یک ایده نو بروید. بهتر است تیز باشید، چون هر کسی ممکن است ایده­ای که دارید را زودتر از شما پیاده کند.

 

طراحی جواهر فروشی 3

 

طراحی جواهر فروشی

از طاق تا طاقچه

دیوار­های یک جواهر­فروشی نباید تخت و ساده باشند. شما قرار است این جا نمایش بر پا کنید؛ نمایشی از زرق و برق جواهرات و بالطبع این نمایش به صحنه نیاز دارد. با درست کردن طاق و طاقچه می­توانید فضای مناسب را جهت قرار دادن اجناس فراهم آورید. گاهی اوقات، فضای اضافه برخی نقاط، انتخاب مناسبی است. با ایجاد فرو­رفتگی در دیوار نیز می­توانید به نتیجه برسید.

 

طراحی جواهر فروشی 4

 

جایی برای نشستن

شاید کم­تر پیش بیاید که مشتری شما در حین بازدید از جواهر­فروشیتان نیاز به نشستن پیدا کند؛ اما یک همراه چطور؟ به این فکر کنید که این همراه خسته یا کلافه از وجود جایی برای نشستن قدردانی می­کند و حتی اگر فضای زیادی در اختیار ندارید، قسمتی را به نشیمن اختصاص دهید. لازم نیست از مبلمان بزرگ استفاده کنید. یکی دو سکو یا صندلی کوچک و جمع و جور کافی است. بهتر است این فضا را در گوشه فروشگاه لحاظ کنید تا مزاحم رفت و آمد افراد نشود.

 

 

طراحی جواهر فروشی 5

 

طراحی جواهر فروشی

خوب می­شود؛ اگر…

از یک معمار یا دکوراتور بپرسید برای بهتر نشان دادن صحنه نمایشتان چه پیشنهادی دارد. به شما خواهد گفت نورپردازی! صحنه را نورپردازی کنید تا آن چه که باید، دیده شود. اگر صحنه­ای که باید نورپردازی شود، کشیده است، نور خطی را انتخاب کنید و اگر دایره­ای­ است، سراغ نور متمرکز و نقطه­ای بروید. زیاده روی نکنید؛ چون نور شدید می­تواند نتیجه عکس داشته باشد و حتی در مواردی مشتری را عصبی کند. شما که چنین چیزی را نمی­خواهید؛ مگر نه؟

 

طراحی جواهر فروشی 6

 

استند­ی که مال شماست!

اگر سرمایه لازم برای دکوراسیون فروشگاه را دارید، بهتر است نکته­بین و حتی کمی وسواسی باشید. از طراح بخواهید استند­های جواهر­فروشی شما را خودش طراحی کند یا دست کم به شما گزینه­ای پیشنهاد دهد که متناسب با عناصر دیگر فضاست. بهتر است از قبل، فکر همه چیز را کرده باشید؛ چون بعد از تصمیم­­گیری به سختی می­توان تغییر نظر داد. تناسب یادتان نرود. برای مثال، اگر دکوراسیون جواهر­فروشی شما لوکس و متالیک است، احتمالا استند­های روستیک چوبی به کار نخواهند آمد و برعکس.

 

 

طراحی جواهر فروشی

مشکی، پادشاه رنگ­های شیک

جواهر­فروشیتان را با دکوراسیون مشکی تصور کنید. فوق­العاده است؛ مگر نه؟ مشکی معجزه می­کند، خصوصا اگر رنگ غالب فضا باشد و در کنار یک رنگ روشن­تر به کار برود. البته باید گفت که عملی کردن این پیشنهاد شهامت زیادی می­طلبد. گذشته از این، اگر فروشگاه شما ذاتا کوچک، کم­نور و تاریک است، شاید بهتر باشد از این گزینه رد شوید و فراموشش کنید. در غیر این صورت، مطمئن باشید تصویر جواهر­فروشی مشکی شما به این سادگی از ذهن هیچ کدام از مشتریان پاک نمی­شود.

 

 

 

قالی، انتخاب عالی

شاید بگویید قالی را چه به جواهر­فروشی؟ آن وقت من هم به شما می­­گویم که اتفاقا، همین تعجب کردن است که جذابش می­کند. اول از همه، تکرار می­کنم، قرار نیست شما هم کاری را انجام دهید که بقیه انجام می­دهند. از فضای بسته ذهنتان بیایید بیرون و کمی قدم بزنید. بله؛ قالی می­تواند انتخاب خوبی باشد؛ چون به فضا شخصیت می­دهد. اگر یک قالی عتیقه یا نفیس ایرانی باشد که دیگر بهتر! انتخاب مکان پهن کردن قالی نیز مهم است. می­توانید یک قالیچه منحصر به فرد و دیدنی در ورودی پهن کنید تا مشتری شما با ورودش احساس کند مورد احترام واقع شده. شاید یک گوشه از جواهر­فروشی را به اجناس خاصی اختصاص داده باشید. در این صورت، با پهن کردن قالی می­توانید مجزا در نظر گرفتن آن قسمت از فضا را نشان دهید.

 

 

طراحی جواهر فروشی

یک سازماندهی جانانه!

کسی از یک جواهر­فروشی شلوغ و بی نظم و ترتیب خوشش نمی­آید؛ خصوصا اگر تنگ و دلگیر هم باشد. کوچک بودن فروشگاه را بهانه نکنید و از یک دکوراتور حرفه­ای کمک بخواهید. اگر این کار را نمی­کنید، دست کم روش­های سازماندهی اجناس در فروشگاه را بلد باشید و به کار ببرید. از ویترین متحرک کمک بگیرید، استند نصب کنید و فضای پرت کنار ستون­ها را با قفسه پر کنید. اگر برای نمایش جواهرات از طاقچه استفاده می­کنید، شاید بد نباشد تعدادی کمد یا کشو هم در نظر بگیرید. چند کشوی توکار برای زمانی که می­خواهید سرویس جواهرات را بچینید، کاربردی خواهند بود.

 

 

ساده؛ اما نه کسل کننده

اعتقاد دارید زیبایی فقط با اضافه کردن تزیینات شدنی است؟ یک بار دیگر فکر کنید. این روز­ها دیگر کم­تر کسی به دنبال عناصر تزیینی سرسام­آور می­رود. سادگی دکوراسیون، غیر از این که همیشه دلپذیر و زیباست، برایتان خرج کم­تری هم در پی خواهد داشت. نگران نباشید! با روی آوردن به سادگی قرار نیست صاحب یک جواهر­فروشی کسل کننده و معمولی باشید. شاید در نگاه اول این طور به نظر نرسد، اما شما با مینیمالیسم و سادگی این سبک، به جواهرات گرانبها مجال بیشتری برای دیده شدن خواهید داد.

 

 

 

اسم برندتان را فراموش نکنید!

از همه این­ها که بگذریم، می­رسیم به آخرین مورد که البته از نظر اهمیت، شاید اولین باشد؛ یعنی اسم برند. چه نمایندگی برند­های بزرگ را داشته باشید و چه فروشگاه کوچک خودتان را، باید دیده شوید و به چشم بیایید. شما باید کاری کنید که مشتری با یک بار بازدید از فروشگاهتان تا ابد تصویر واضحی از اسم برندتان به یاد داشته باشد. اگر لوگو یا نام تجاری مشخصی ندارید، مفصل روی این موضوع فکر کنید و از طراحان گرافیک کمک بگیرید. در صورتی که این مرحله را از قبل پشت سر گذاشته­اید، به نحوه نمایش دادن نام برند توجه کنید. نقاطی را برای نصب نام برند انتخاب کنید که به خوبی در معرض دید باشند و از نورپردازی حرفه­ای برای تاکید روی نام برند خود بهره بگیرید.

 

 

 

این مطلب به پایان رسید، با امید این که راه شما را برای عملی کردن دکوراسیون ایده­آل جواهر­فروشی روشن کرده باشد. ممنونیم که با ما همراه بودید.

 

 

طراحی جواهر فروشی و طلا فروشی خودتان را به تیم مجرب پویانو بسپارید.