اصول طراحی آشپزخانه و کابینت آشپزخانه به سبک مدرن

اصول طراحی آشپزخانه و کابینت آشپزخانه به سبک مدرن

طراحی آشپزخانه و کابینت آشپزخانه به سبک مدرن ؛ آشپزخانه به عنوان قلب یک خانه شناخته می شود. این جمله را به عنوان یکی از مهم ترین نکات در طراحی فضای آشپزخانه در نظر بگیرید. یکی از فاکتورهای بسیار مهم در طراحی یک خانه ایده آل، مکان قرارگیریو نحوه دکوراسیون آشپزخانه می باشد. آشپزخانه یکی از اصلی ترین قسمت های خانه است که شما در طول روز به دفعات به آن رفت و آمد داشته و با قسمت های مختلف آن سر و کار دارید؛ پس اگر طراحی یک آشپزخانه با دقت کافی صورت نگیرد، می توان گفت یکی از کاربردی ترین فضاهای منزل نادیده گرفته شده است.

اهمیت طراحی آشپزخانه تا حد زیادی به نحوه قرار گیری قسمت های مختلف در فضای مناسب بر می گردد. از عملکرد که بگذریم، به اصول زیبایی شناسانه سبک مدرن در نحوه طراحی دکوراسیون خواهیم رسید که نقش مهمی در ایجاد یک فضای مطلوب امروزی ایفا می کنند. یک آشپزخانه در عین عملکردی بودن باید زیبا هم باشد. آشپزخانه ها با نقش برجسته ای که در یک خانه دارند، معرف فضای خانه خواهند بود؛ پس هر چه آشپزخانه زیباتری داشته باشید، خانه زیباتری نیز خواهید داشت.

برای اینکه با اصول طراحی قلب خانه خود به سبک مدرن آشنا شوید، همراه پویانو باشید.

اگر می خواهید آشپزخانه به صورت یک فضای کاملا مجزا از محیط اطراف خود به نظر برسد، می توانید با پایین آوردن سقف کاذب تا ارتفاع مناسب محدوده فضا را تعریف کنید. در این حالت همه قسمت های تشکیل دهنده آشپزخانه باید به نحوی طراحی شوند که در محدوده تعیین شده قرار بگیرند و یکپارچگی حجم را حفظ کنند. رنگ و متریال به کار رفته در سقف کاذب در صورت کنتراست با فضای مجاور می تواند تاثیر بیشتری در تفکیک فضا داشته باشد.

طراحی کابینت آشپزخانه به سبک مدرن

فضای آشپزخانه را می توان از طریق ایجاد فرورفتگی در سقف نیز تعریف کرد تا به نوعی از سقف دیگر قسمت های مجاور متفاوت باشد. سقف های کاذب این امکان را به وجود می آورند که با ارتفاع فضا بازی کرده و چنین محیطی به وجود بیاورید.

از دیگر ایده های تعریف فضای آشپزخانه، استفاده از یک سکو با ارتفاع کم به عنوان کف فضا می باشد که علاوه بر تفکیک فضا در صورت انتخاب متریال مناسب می تواند در زیبایی آشپزخانه نیز تاثیرگذار باشد.

اپن آشپزخانه می تواند در قسمتی از فضا به صورت یک صفحه از دل دیوار بیرون آمده و فضای غذاخوری کوچکی را ایجاد کند که صندلی هایتان به راحتی در فضای خالی زیر آن قرار بگیرند.

یکی از بهترین محل های جایگذاری سینک ظرفشویی فضای زیر پنجره است که به شما امکان می دهد در حین کار با سینک منظره بیرون را تماشا کنید؛ بنابراین اگر تنها یک پنجره در آشپزخانه وجود دارد، بهتر است فضای زیر آن را به سینک خود اختصاص دهید.

هود می تواند به صورت توکار در مجموعه کابینت های بالایی کار گذاشته شود. معمولا به این منظور کابینت های بالای گاز به عنوان فضای قرارگیری هود و تجهیزات آن در نظر گرفته می شود. در این حالت سطح زیرین کابینت های مورد نظر با کمی اختلاف نسبت به کابینت های دو طرف خود تمام می شود و قسمت پایینی هود از زیر کابینت ها قابل رویت است. این ایده بیشتر به این جهت اجرا می شود که یکدستی سطوح کابینت ها حفظ شده و نمای آشپزخانه زیباتر به نظر برسد.

برای روشنایی فضای اپن آشپزخانه می توان از لامپ های آویز استفاده کرد که حباب آن ها در ارتفاع کم و دقیقا بالای سطح کانتر قرار می گیرد.

طراحی کابینت آشپزخانه به سبک مدرن

بهتر است احجام تشکیل دهنده فرم کف و سقف آشپزخانه در ارتباط با هم طراحی شده و یکپارچگی بصری ایجاد نمایند. برای مثال اگر یک اپن جزیره مانند در فضای اشپزخانه دارید که به فرم یک باکس بر روی سطح کف محیط قرار گرفته، بهتر است سطح کاذب را در راستای همین کانتر طراحی کرده و حجم آن را به صورتی در نظر بگیرید که مکمل فرم اپن باشد. در این حالت دو قسمت مذکور به صورت یک فرم یکپارچه دیده شده و به فضا خصوصیت حجمی می بخشند.

آشپزخانه های مدرن رو به سمت حجمی شدن دارند. این بدین معنی است که همه قسمت های آشپزخانه باید به عنوان جزیی از یک حجم در نظر گرفته شده و در راستای تشکیل فرم این حجم نقش تکمیل کننده داشته باشند. زمانی که شما به یک آشپزخانه حجمی نگاه می کنید، همه قسمت های فضا را به صورت یکپارچه و به صورت یک کل خواهید دید.

طراحی کابینت آشپزخانه به سبک مدرن

استفاده از یک رنگ خاص در پس زمینه کابینت ها، در صورتی که کنتراست مناسبی ایجاد کند، می تواند جلوه زیبایی به آشپزخانه بدهد؛ خصوصا اگر با نورپردازی مناسب روی این قسمت تاکید بیشتری اعمال کنید. بدین ترتیب یک رنگ می تواند به نقطه عطف فضای آشپزخانه تبدیل شود.

طراحی کابینت آشپزخانه به سبک مدرن

اگر محیط آشپزخانه به قدری بزرگ است که فضای مورد نیاز برای قرار دادن میز غذاخوری را در اختیار می گذارد، می توانید در کنار اپن خود یک میز نیز داشته باشید. سعی کنید میز و صندلی های آن را در تناسب با رنگ آشپزخانه در نظر بگیرید.

استفاده از فرم های متنوع در طراحی آشپزخانه می تواند در خلق یک فضای متفاوت بسیار تاثیر گذار باشد. شما می توانید قسمتی از قاب در بر گیرنده کابینت ها را با فرم خاصی تعریف کنید و به این ترتیب یک دکوراسیون خاص برای آشپزخانه خود به وجود آورید.

کانتر آشپزخانه می تواند در صورت هماهنگی با فرم دیگر قسمت های فضا حالت منحنی داشته باشد. اگر کابینت هایی به این فرم می خواهید، باید فرم آن را سفارش داده و به درستی در تناسب با فضا به کار بگیرید.

استفاده از کنتراست در طراحی آشپزخانه می تواند ایجاد جذابیت بصری کند. برای مثال اگر تمام قسمت های آشپزخانه را به رنگی تیره در نظر گرفته اید، بهتر است یکی از سطوح را به رنگی متفاوت و متضاد در بیاورید تا فضا را جذابتر نشان دهید.

سطح کانتر آشپزخانه می تواند دارای یک صفحه کشو مانند بوده تا در مواقع لزوم با بیرون کشیدن آن بتوانید از فضای آن استفاده کنید.

اگر می خواهید دید به فضای آشپزخانه سراسر باز خود را از قسمت مخصوصی محدود کنید، می توانید یک پارتیشن از کابینت های سوپری ایجاد کنید. سوپری کابینت ها با ارتفاع زیاد خود تا زیر سقف کاذب امتداد یافته و از پشت نمای یک پارتیشن را دارا هستند. این ایده علاوه بر اینکه فضای آشپزخانه را می بندد، به شما اجازه می دهد تا از فضای گسترده ای که کابینت های سوپری در اختیارتان می گذارند، استفاده کنید. کابینت های سوپری می توانند فر و یخچال را نیز در بر گرفته و بدین ترتیب فرم پیوسته دکور آشپزخانه را حفظ نمایند.

استفاه از پنجره های سقفی در فضای آشپزخانه در صورت امکان می تواند روشنایی فراوانی به محیط داده و آشپزخانه را به یک فضای دلباز تبدیل کند.

نورپردازی سقف یکی از مواردی است که باید در طراحی یک آشپزخانه مدرن در نظر داشته باشید. سعی کنید نورپردازی آشپزخانه را به طرزی متفاوت از دیگر قسمت های خانه انجام دهید تا شکل فضا را از محیط اطرافش جدا بسازید.

ایجاد نورپردازی مخفی در فضای زیر کابینت ها نیز علاوه بر روشن کردن فضای آشپزخانه محیط زیبایی به وجود آورده و بسیار جذاب خواهد بود.

نکات بسیار زیادی هستند که به کار گیری آن ها می تواند در طراحی هر چه بهتر آشپزخانه ایده آل شما موثر باشد. سعی بر این بود که با اشاره به تعدادی از مهم ترین و کلی ترین اصول طراحی این نکات تا حد زیادی پوشش داده شود. برای داشتن آشپزخانه ایده آل خود، بهتر است با توجه به فضایی که در اختیار دارید تصمیم گرفته و طراحی را در راستای ایجاد بهترین عملکرد و در عین حال دستیابی به فرم زیبا انجام دهید. به یاد داشته باشید که یک آشپزخانه، خصوصا از نوع مدرن در مرحله اول باید عملکرد مناسبی داشته باشد؛ پس زیبایی را در اولویت بعدی خود قرار دهید و مطمئن باشید آشپزخانه ای که در عملکرد درست طراحی شود، پتانسیل برخوردای از ظاهری ایده آل را نیز خواهد داشت.

طراحی آشپزخانه به سبک مدرن
طراحی کابینت آشپزخانه به سبک مدرن
طراحی کابینت آشپزخانه به سبک مدرن
طراحی کابینت آشپزخانه به سبک مدرن

 

 

 

تحریریه پویانو