شلف و قفسه ؛ 9 روش برای ترکیب بندی و چیدمان شلف و قفسه در منزل

شلف و قفسه ؛ 9 روش برای ترکیب بندی و چیدمان شلف و قفسه در منزل

شلف و قفسه ؛ در این مقاله ترفندهایی را یاد می‌گیرید که طراحان و استایلیست‌ها موقع چیدن اشیاء روی شلف‌ها و قفسه ها به کار می‌گیرند. شما هم ممکن است چیزهایی در منزل خود داشته باشید که دوست داشته باشید آن ها را در معرض نمایش قرار دهید اما کاملا مطمئن نیستید که به چه شیوه‌ای آن ها را به نمایش بگذارید یا چطور آن ها را در کنار هم بچینید که در نهایت چیدمان آن ها طوری باشد که انگار یک طراح یا استایلیست آن ها را کنار هم چیده است.

خوب ما امروز قصد داریم روش آن را به شما یاد بدهیم تا موقع چیدمان شلف ها و قفسه های کتاب خود به بهترین نما یا تصویر عالی(vignette) دست پیدا کنید. شاید از خود بپرسید که vignette چیست؟ این کلمه یا عبارتی فانتزی است که برای نمای کلی چیدمان یا گروه بندی اشیاء به کار می‌رود. فقط حواستان باشد که بعد از یاد گرفتن زیبا چیدن شلف‌ها تغییر ترتیب و چیدمان لوازم دکوری روی شلف ها شاید برای تان اعتیادآور باشد. برای مثال بعضی‌ها هستند که هفته به هفته چیدمان شلف ها و قفسه های خود را تغییر می‌دهند.

در ادامه می‌بینید که چطور می‌توانید مثل حرفه ای ها چیدمان قفسه های خود را انجام دهید.

1-داستان خود را بگویید

مهم ترین چیزی که موقع چیدمان چیزهایی مانند قفسه کتاب یا شلف ها باید به یاد داشته باشید این است که داستان خود را بگویید و آن ها را با لوازم و چیزهایی که دوست دارید پر کنید. اگر در مورد انتخاب چیزهایی که دوست دارید در تردید هستید ابتدا باید یک تم خاص برای آن ها انتخاب کنید حتی اگر سبک مورد علاقه شما التقاطی باشد.

 این تم باعث می‌شود تا ظاهر شلف شما طوری باشد که صورت بصری قوی داشته باشد و معلوم باشد که از روی فکر انجام شده است. تم هایی که باید در نظر بگیرید رنگ ها، الگوها و اشیائی در یک ژانر مشابه هستند برای مثال همه اشیاء مربوط به یک سفر یا یک دوره زمانی خاص.

2-ارتفاع اشیاء را متفاوت انتخاب کنید

برای ایجاد جلوه‌ای شیک و هنرمندانه برای شلف خود باید طوری لوازم درون آن را بچینید که هر کدام از آن ها بدون زحمت در معرض دید باشند. شما می‌توانید با انتخاب اشیاء در ارتفاع های مختلف به این دکور دست پیدا کنید. هنگام چیدن لوازم مورد علاقه تان به یک مثلث تخیلی فکر کنید. اشیاء کوچکتر همانطور که در تصویر می‌بینید باید پایه مثلث را تشکیل دهند درحالی که بلندترین شیء باید قله یا نوک مثلث باشند که در این مورد گلدان این کار را انجام می‌دهد.

 اگر نمای شلف شما زیادی تخت یا کمی کسل کننده به نظر می‌رسد، اغلب در این موارد جای خالی اشیاء بلندتر احساس می‌شود. گلدان ها، قاب عکس ها، آینه ها، چراغ های رومیزی و هر شیء عمودی به شما کمک می‌کند تا به آن ارتفاع مورد نظر دست پیدا کنید.

3-کار کردن با بافت‌های مختلف

درست مانند طراحی فضاهای داخلی، اطمینان یابید که هنگام چیدمان شلف‌ها نیز ترکیبی از بافت های مختلف را دارید. اگر صرفا با بافت های مشابه کار کنید، طراحی یا چیدمان شلف‌های تان خسته کننده و یکنواخت به نظر می رسد. برای این کار چیزهای براق و انعکاسی مثل لوازم فلزی نقره ای، مسی و چیزهای سخت مثل چوب و سنگ و چیزهای نرم و لطیف مثل خز و پشم و چیزهایی خام و روستایی انتخاب کنید. آن گاه می‌توانید انتظار داشته باشید که به دکوراسیون جالبی برای شلف های خود دست می‌یابید.

4-نه فقط کتاب

قفسه های کتاب و شلف ها صرفا مختص کتاب ها نیستند. آن ها بهترین مکان برای نشان دادن اشیاء و لوازم دکوری شخصی نیز هستند به خصوص لوازم عتیقه و یادگاری‌های خاص. با مراجعه به نکته شماره 1، یک راه عالی برای اشاره به داستانی از زندگی تان این است که ژانرهای خاصی از کتاب ها با لوازم تزئینی و اشیاء مرتبط با آن داستان را کنار هم بچینید.

 برای مثال همانطور که در تصویر می‌بینید، در این جا کتاب های مربوط به سفر صاحبخانه و کتاب های آشپزی تگزاس او نزدیک درشکه و کاکتوس مورد علاقه اش قرار داده شده است که همگی موضوع و تم یکسانی دارند و بیانگر داستان سفر صاحبخانه هستند.

5-کار کردن با فضاهای خالی در شلف و قفسه

الزامی نیست که هر طبقه از قفسه کتاب خود را با لوازم و یا کتاب پر کنید. فضاهای خالی موجب استراحت چشم و تمرکز کردن آن بر روی چیزهای مهمی که می‌خواهید به نمایش بگذارید می‌شود. به علاوه این کار باعث می‌شود تا چیدمان شما آرامش بخش و خلوت و بدور از به هم ریختگی به نظر برسد. شکل و شمایل شلف شما تماما به قرار دادن هدفمند و متفکرانه اشیاء ربط دارد.

6-اعداد غیرمعمول

اعدادی با ظاهر غیرمعمول و عجیب به خاطر قوانین ترکیب و چند ترفند عکاسی به سادگی ظاهر بهتری پیدا می‌کنند. چشم انسان معمولا تمایل دارد از مرکز گروهی از اشیاء منحرف شود  بنابراین داشتن اعداد عجیب به ساخت ترکیب لذت بخش بصری کمک می‌کند و حسی از تعادل را تشکیل می‌دهد طوری که چیزی در مرکز و بقیه در اطراف آن مشاهده می‌شود.

7-استفاده از طرح های جالب در شلف و قفسه

از ترکیب سبک ها و تم ها هراس نداشته باشید، در این صورت است که به دکوری شخصی و منحصربه فرد دست می‌یابید که به هیچ وجه با دکور شلف ها و قفسه های همسایه یا دوستان تان یکی نیست. اگر می‌خواهید منحصربه فرد عمل کنید پس تحفه های سفر، فنجان‌های چای مادربزرگ یا بشقاب پرنده های قدیمی خود را بردارید و با آن شلف‌های خود را آراسته کنید. آن ها را باید از کمدهای تان بیرون بیاورید و در معرض نمایش قرار دهید.

ضمنا می‌توانید اشیاء بین شلف و قفسه و دکوری ها را جابه جا کنید. آن ها را در اتاقی جدید یا در قفسه ای دیگر قرار دهید یا از چیزهایی که اکنون خریداری کرده اید استفاده کنید.  با این کار احساس می‌کنید که در خانه ای جدید زندگی می کنید. نیاز نیست همه چیزهایی را که دارید به یک باره به نمایش بگذارید برخی از چیزها را درون کشوهای خود مخفی کنید و به صورت فصلی بیرون بیاورید و از آن ها مطابق با سلیقه و نیاز خود استفاده کنید.

8-استفاده از فضای دیوار عمودی

اگر در حال چیدمان شلف و قفسه ، کنسول یا قفسه و مانند این ها هستید روی فضای دیوار پشت آن نیز کار کنید. این کار به دکور شما ارتفاع اضافه می‌کند و خطوط عمودی نمایان می‌شوند. سعی کنید از آینه های چسبان یا تابلوهای هنری روی دیوار پشت لوازم دکوری تان استفاده کنید. اگر نتوانستید آن ها را به دیوار متصل کنید می‌توانید صرفا آن ها را به دیوار تکیه بدهید. اطمینان یابید که چیزی دارید که ارتفاع آن نسبت به دیگر اشیاء زیاد است. در این صورت است که نسبت و تناسب رعایت می‌شود.

9-چیزهای مشابه به هم در کنار اشیاء متفاوت

ممکن است شما هم کلکسیونی از بطری ها، بلوری جات یا چیزهای دکوری دیگر داشته باشید. تکرار، یک ترفند کوچک مربوط به طراحان است که ما دوست داریم برای ایجاد افکت و اضافه کردن یک اثر کلی استفاده کنیم. اشیاء خود را در کنار هم به صورت گروه گروه بچینید. فقط ترفند دیگر طراحی را فراموش نکنید و آن این است که ارتفاع ها را متفاوت انتخاب کنید، رنگ ها و بافت ها را با هم ترکیب کنید و همه اشیاء یک رنگ را کنار هم قرار دهید یا آن ها را با هم ترکیب کنید.

 این اشیاء از نظر بصری بسیار قوی تر از زمانی به نظر می‌رسند که به صورت تکی به کار بروند. شما به زودی سبک دکوراسیون مربوط به خود را پیدا خواهید کرد. هیچ قاعده و قانونی برای این کار وجود ندارد چیزهایی که ما ارائه کردیم صرفا دستورالعمل بودند، همه چیز به سلیقه شما بستگی دارد.

شلف و قفسه

 

شلف و قفسه

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz