انتخاب کاغذ دیواری؛ این بار مثل یک حرفه­ای!

1

انتخاب کاغذ دیواری از کی این قدر مرسوم شد؟ نه؛ مهم نیست کی. مهم این است که خیلی­ها به قدری کاغذ دیواری را قبول دارند که موقع دکوراسیون سراغ گزینه دیگری نمی­روند. شاید آن اول کار که کاغذ دیواری شناخته شد، کیفیت بالایی نداشت و تنوع کمی را هم شامل می­شد؛ اما این روزها تقریبا همه نوع کاغذ دیواری با کیفیت مناسب یافت می شود. برای همین هم افراد زیادی با رنگ­آمیزی منزل خداحافظی کرده­اند و به این کاغذهای جذاب، سلام!

از محبوبیت کاغذ دیواری که بگذریم، می­رسیم به انتخابش. اگر فکرتان مشغول انتخاب کردن است، شاید این مطلب به دردتان بخورد.

خانه­تان کجاست؟

آب و هوا و اقلیم منطقه­ای که در آن زندگی می­کنید، مهم است؛ آن قدر مهم که باید همین اول کار در نظرش بگیرید. شمال و جنوب ایران ما آب و هوای شرجی دارد و این شرجی بودن زیاد با نصب کاغذ دیواری سازگار نیست. آب و هوای شرجی محل زندگی شما می­تواند ماندگاری کاغذ دیواری را کاهش دهد. دلیلش هم کاملا مشخص است: رطوبت، فرسودگی کاغذ دیواری را به دنبال دارد و این فرسودگی به مرور زمان، کیفیت و ظاهر کاغذ دیواری را به قدری تغییر می­دهد که مجبور به عوض کردنش می­شوید. در شرایط بدتر ممکن است کاغذ دیواری کلا از سطح دیوار جدا شود یا باد کند. بنابراین، اقلیم یادتان نرود!

آمدیم و آب و هوای منطقه زندگیمان شرجی بود. چه کار کنیم؟ نگران نباشید. تازگی­ها گزینه جدیدی به انواع گزینه­های کاغذ دیواری اضافه شده که مخصوص فضاهای شرجی و مرطوب است. البته نمی­شود گفت که با انتخاب این­ها از گزند رطوبت کاملا دور خواهید بود؛ اما انواع سازگار با رطوبت بهتر در چنین شرایطی دوام می­آورند.

2

زیرسازی

فرض کنید کاملا ناگهانی تصمیم گرفته­اید برای یک تغییر بزرگ در سال نو، دکوراسیون منزلتان را عوض کنید و رنگ و لعابی به آن بدهید. کاغذ دیواری را هم خریده­اید و قرار است به مرحله نصب بپردازید. خب؛ این جا همان جایی است که باید زیرسازی انجام دهید. زیرسازی یعنی چه؟

ممکن است کسی در مورد اهمیتش به شما نگفته باشد؛ اما نصب کاغذ دیواری روی دیواری که سطح صاف ندارد یا قدیمی و گچ­کاری شده است، نیاز دارد به فراهم کردن بستر. شما که نمی­خواهید روی یک دیوار ناهموار با فرورفتگی و بیرون­زدگی­های کاملا مشخص کاغذ دیواری نصب کنید. کار درست این است که اول سطح مورد نظر را تمیز کرده و سپس با کمک بتونه یا رنگ روغنی، دیوار را آماده­سازی کنید تا کاملا مسطح و یکدست شود. بعد از گذراندن این مرحله می­توانید با خیال راحت به نصب بپردازید. اگر وضعیت دیوار مورد نظر بدتر از این حرف­هاست و مثلا ظاهر کج و معوجی دارد، پیشنهاد ما این است که با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید و مشکل را از بین ببرید.

3

تعمیر

هر گزینه جذابی که در دکوراسیون داخلی پیش روی شما قرار می­گیرد، قطعا نقاط ضعفی هم دارد. درست است که کاغذ دیواری­ها زیبایی چشمگیری دارند، اما عیوبشان را هم باید در نظر داشت. یکی از نقاط ضعف کاغذ دیواری این است که تعمیرش ساده نیست؛ تازه اگر اصلا ممکن باشد. برای مثال، اگر یک قسمت از دیواری که کاغذ دیواری شده را به شلف، قاب عکس یا دکوری­ها اختصاص دهید، بعدا در زمان برداشتنشان متوجه خواهید شد که جای پیچ و رول پلاک نصب باقی مانده. این ایراد کوچک، در واقع یک معضل بزرگ است؛ چون راهی برای پوشاندن آن قسمت از کاغذ دیواری که سوراخ شده، وجود ندارد.

اگر فکر این­جا را کرده باشید، یکی دو رول اضافه از کاغذ دیواری مورد نظر دارید و می­توانید بخش آسیب دیده را کامل عوض کنید. البته همین راه حل هم مشکلی در پی دارد؛ آن هم این که رول جدید، نوتر از رول­های مجاورش خواهد بود. بنابراین، کاغذ دیواری به طور کلی قابلیت تعمیر و ترمیم ندارد و اگر هم گزینه تعویض داشته باشد، دردسر زیادی خواهد داشت.

4

رنگ و طرح

بله؛ رسیدیم به رنگ و طرح که موضوع مورد علاقه اکثر شماست. امکان ندارد در زمان خرید کاغذ دیواری به این دو مورد توجه نداشته باشید. اهمیتشان کاملا معلوم است و فقط هم مربوط به زیبایی نمی­شود. شما باید عملکرد فضا را در انتخاب کاغذ دیواری مناسب دخیل کنید. کاغذ دیواری اتاق خواب با نشیمن متفاوت است و دیگر فضاها نیز به همین ترتیب نیاز به گزینه مناسبی دارند. در ضمن، می­توانید از طرح و رنگ کاغذ دیواری برای رفع بعضی ایرادها کمک بگیرید. یادتان باشد که رنگ روشن می­تواند فضای زندگیتان را دلباز و بزرگ جلوه دهد و نور را بیش­تر منعکس کند؛ اما در مقابل، رنگ تیره می­تواند فضای دنج­تری فراهم سازد. به همین شکل، طرح­های افقی باعث می­شوند دیوار کوتاه­تر به نظر برسد و طرح­های عمودی، برعکس. از سوی دیگر، رنگ و طرح کاغذ دیواری به دکوراسیون هم بستگی دارد. گاهی بهتر است این خصوصیات در کاغذ دیواری و سایر موارد مشابه باشند و گاهی در تضاد.

5

سبک

سبکی که مد نظر شماست و در منزلتان نیز حاکم، همان سبکی است که باید کاغذ دیواری منزلتان نیز داشته باشد. در مواردی، تلفیق دو سبک هم می­تواند نتیجه مناسبی داشته باشد؛ اما باید دقت کنید کدام دو سبک در کنار هم زیبا به نظر می­رسند.

6

 

 

جنس

کاغذ دیواری، تنوع متریال دارد و موارد زیر را در بر می­گیرد:

  • کاغذ
  • پارچه
  • وینیل
  • الیاف غیر منسوج
  • الیاف منسوج
  • فلز
  • مواد طبیعی

7 تا 10