خانه ای­بی / گروه معماری اسپیس انکانترز

1

خانه – لانگدیک، هلند

معماران: اسپیس انکانترز

سال: 2023

عکس ها: لورنزو زندری

مهندسی سازه: دِ انجینیرزگروپ

تیم طراحی: گیز بکس، ژوست بکس، ژوردی ووس، کارلوس کالژو، اینیگو بریوزابال، تین دِ ویرد

پیمانکار عمومی: کین انمرز

تاسیسات: نلیسن اینجنیرزبورو

شهر: لانگدیک

کشور: هلند

2

خانه ای­بی که در شهر لانگدیک قرار دارد، برای خانواده­ای طراحی شده که در حال بزرگ شدن است. تا پیش از یکپارچگی زمین در اوایل دهه 1970، دهکده های آبگذر دایک، بروک، زوید و نورد شاروود به صدها جزیره کوچک که با قایق قابل دسترسی بودند، تقسیم شدند. با گذشت زمان، بخشی از این جزایر به ذخیره­گاه طبیعی تبدیل شدند و بخشی دیگر به منطقه مسکونی تغییر کاربری پیدا کردند.

3 و 4

این منطقه مسکونی، متشکل است از تکه‌های منحصر به فرد زمین با یک خانه تک‌خانواری که توسط آب احاطه شده. حجم­های مجزا از یکدیگر و سقف­های شیبدار غالب از ویژگی­های معماری این خانه­ها به شمار می­روند. تفاوت در شکل و اندازه سقف­های شیبدار و دهانه­های پنجره و نیز تفاوت در آجرکاری، خانه­ها را از یکدیگر متمایز می­کند. با وجود چالش­هایی مانند دگرگونی فضاهای مسکونی موجود، خانه ای­بی، یک نمونه متوسط و در عین حال متمایز از این موضوع است که چطور می­توان زندگی در روستا را پایدارتر و با تقاضاهای زندگی معاصر و امروزی که در حال تغییر هستند، سازگار کرد.

5

یک نقطه شروع کلیدی که در رابطه با طرح بازسازی و تغییر خانه وجود داشت، حفظ چیدمان طبقه همکف موجود و به همراه آن، بزرگ کردن خانه در طبقه اول با ساخت حداکثر حجم مجاز طبق مقررات شهری بود. برای رسیدن به این هدف، سقف و طبقه اول جدید طراحی شد و این در حالی است که خانه حس وجود حجم­های مجزا را در طبقه همکف حفظ کرده. سقف و الحاقات طبقه اول، ساختمان آجری موجود را پوشانده و بر روی یک سازه فولادی سیاه و سفید چشمگیر قرار گرفته­اند.

6 و 7

پوسته مشبک فولادی طبقه اول و آجرکاری های سفید رنگ در طبقه همکف، بدون توجه به تنوع حجم­ها، شخصیت و حس وحدت خاص خود را به هر لایه می­بخشد. خطوط دید عمیق و نورگیرهای کاملا بزرگ در حجم‌های طبقه همکف، آشپزخانه، اتاق نشیمن و فضای اداری را با فضای بیرون این خانه مرتبط می‌کند؛ در حالی که طبقه اول با نمای بسته‌تر، نورگیرهای خاص و فضای داخلی چوبی باعث ایجاد فضایی محدود و گرم با اتاق‌خواب و حمام شده است.

8، 9 و 10

سقف شیبدار که پوشیده از آلومینیوم موج­دار است، طوری است که انگار یک روح منحصر به فرد به شخصیت خانه بخشیده و کل اجزای بنا را به هم گره می­زند. ناودانی که جهت جمع­آوری آب باران تعبیه شده و به عنوان یک عنصر سنتی، نقش یک شاخصه متمایز از معماری دارای سقف شیبدار در مناطق آرکادی است، با به کار گرفتن یک تیر فولادی، تبدیل به یک خصوصیت معماری برجسته و در عین حال عجیب شد. علاوه بر این، خانه با نورگیرهای انتزاعی و فرم­های منشوری خود در ساختار فولادی سیاه رنگ، مانند دایره، مثلث و مربع تجهیز شده است.

11

جزئیات دقیق پرداخت نهایی آلومینیوم به عنوان پوسته یا روکش نما و نیز مواد نگهدارنده و پالت رنگ باعث می­شود عناصر مختلف در پلان، نما و برش درست کنار هم قرار گیرند. این موضوع، خانه یک بعدی موجود را که متعلق به دهه 1980 است، به یک عنصر معماری تبدیل کرده که دارای چند لایه و متنوع­تر است و سعی دارد خصوصیات کیفی محیط سبز و پر از آب اطراف خود را به طور کامل دریافت کند. نتیجه طراحی با توصیفات مذکور، خانه­ای است که در آن، سنت و مدرنیته به خوبی با هم ترکیب شده­اند.

12