پارک روتن / گروه معماری اسپیس­گروپ

1

فضای عمومی، پارک، اسکیت پارک ساندنس، نروژ

معماران: اسپیس­گروپ

سال: 2021

عکس­ها: ایوان برودی

سازنده: استکباند

مهندس سازه: فلورین کوشه

نورپردازی: لایت بورو

ترافیک: نورکنسالت

محصولات مورد استفاده در این پروژه: روکش پانل کامپوزیت – جامدات

معمار پروژه: گرو بونسمو

کارگردان طراحی: گری بیتس

شریک مسئول: فلور ناتانائل داوب

معماران: ناوفومی نامبا، خاویر الویرا لوپز د لا کووا، الکساندرا چیلینسکا، مارین کولاس فردریک کروگید، خوزه هرناندز، آسیا گونی، آنا نیلسون، بریت الکساندرا جانسون، پدر برند، ساگا اندرسون، زارینا بلوسووا، زلاتکو نیکولیک،

تصویرپردازی: ویس

شهر: ساندنس

کشور: نروژ

2

نبرد خیابانی به پایان رسیده است. زیرساخت­های سخت نرم شده­اند – از پارکینگ مرکزی به پارک مرکزی. پارک روتن که بین دو بافت میزبان نفت شهر (مبتنی بر خودرو) ساندنس قرار دارد، با ریل‌های مرتفع قطار و یک مرکز خرید بزرگ احاطه شده است. پارکینگ سابق، یک فضای باز مرکزی و سخاوتمندانه را فراهم می­کرد که فقط با ظرفیت ماشین هایش محافظت می­شد. روتن در انتظار یک پدیده بزرگ­تر به شکل یک حائل در فضای توسعه شهری باقی مانده – زیرا پارک مرکزی نیویورک قبل از متراکم شدن شبکه منهتن در اطراف آن ساخته شده است.

3

یک تغییر پارادایم از زمان پیروزی در رقابت سال 2012، با حذف تمام پارکینگ­ها و ترافیک متقابل – به صورت مصرانه توسط یک فرآیند 9 ساله تحقیقات محلی، دیپلماسی و کنشگری به دست معماران انجام شده است.

4

مرکز تاریخی ساندس به صورت یک بافت شهری با مقیاس کوچک باقی مانده است. منطقه جدید کنار اسکله ابعاد متفاوتی دارد و تا محدوده ساختارهای قدیمی پسا صنعتی این محل گسترش پیدا کرده است. با همپوشانی دو زمینه مجاور، پارک جدید روتن با هر دو تطبیق یافته است. با ارجاع به شهر تاریخی مجاور، یک شبکه 6 در 6 متری از درختان، ستون­ها و تیرهای چراغ برق درون سایت گسترش پیدا کرده است.

5

حلقه­ای که در این پروژه دیده می­شود، بازتابی از مقیاس بزرگ شهر با رشد سریع در اسکله است. امروزه، این لایه‌ها در کنار هم، پارک روتن را به ‌عنوان یک مرکز طبیعی و نقطه چرخش شهر آینده‌نگرنانه ساندس با ریشه‌های قوی و تاریخ محلی پرافتخار بازسازی می‌کنند. حلقه مذکور به عنوان یک نقطه عطف نمادین، هویت و ارتباطات جدید را فراهم ساخته و فضای عمومی تازه­ای را زیر و درون سقفی با نورپردازی یکپارچه ایجاد می­کند. سازه شناور و موجدار در ارتفاع 5-6 متری از سطح زمین، به مثابه یک چتر شهری، همه شرایط آب و هوایی را شامل می­شود و به طور متوسط، میزبان 228 روز بارانی سالانه در این محل جهت بهره­برداری گسترده است.

6 و 7

نورپردازی فضا با 60 ستون فولادی حلقه طرح به صورت یکپارچه­ در آمده است و حس سبک بودن آن را تشدید می­کند؛ (با 110 لامپ 1000 لومنی) که نورپردازی رو به بالا دارند و همچنین نورهای اختصاصی رو به پایین را شامل می­شوند که مناطقی را برای عملکرد فضاهای خاصی چون زمین بازی، صحنه، آبشار و پارک اسکیت تعریف می­کنند.

8

استراتژی ما فراهم آوردن یک پارک بزرگ شهری، برای رشد جمعیت در آینده، مناسبت‌های بزرگ و نیز شبکه‌ای از امکانات، شامل فضاهای اختصاصی با حس صمیمیت و دربر­گیرنده انواع فعالیت‌ها بوده است.

9

پارک شهری برای هر نوع موقعیتی متناسب است، شامل موقعیت­های صمیمی _ باز، مخصوص_ انعطاف پذیر، کوچک مقیاس، بزرگ مقیاس. این خصوصیت اجازه می­دهد اجرای هر نوع مراسمی، چه برنامه­ریزی شده و چه خودجوش، غیر رسمی و غیر منتظره امکان­پذیر باشد.

10