باشگاه بانوان ابوظبی / گروه معماری یو­پی­ای ایتالیا

1

هتل­داری، باشگاه بدنسازی، استخر شنا – خیابان 15 – المُزُون – ابو ظبی – امارات متحده عربی

معماران: یو­پی­ای ایتالیا

مساحت : 20000 متر مربع

سال: 2018

سازندگان: فیاندره، آتزورا سرامیکا، کلکسیون خانگی دی­وی، گوتزینی، میرِج، مریتالیا، نوبیلی، تارگتی

شهر : خیابان پانزدهم – شرع 15 – المُزُون – ابو ظبی – امارات متحده عربی

کشور: امارات متحده عربی

2

اولین باشگاه اختصاص داده شده به زنان در محیط باشکوه ابوظبی، ساخته شده و مشرف به تالابی است که در دریای شفاف خلیج فارس وجود دارد. در این باشگاه جدید، تجمل و راحتی، امضای استودیو معماری و برنامه­ریزی شهری را با خود همراه دارند. این استودیو، یک شرکت معماری بین المللی است که دفاتری در میلان و ابوظبی دارد. طراح اصلی تیم این استودیو معماری که اتفاقا یکی از بنیانگذاران آن نیز به حساب می­آید، معماری ایتالیایی است به اسم پائولو لتیری.

3، 4 و 5

معماری مدرن و ارگانیک کلاب هاوس (ساختمان اصلی که دارای 12000 متر مربعی مساحت است) فرم­هایی را در پلان به نظر آورده که شبیه گل هستند: درخواست کارفرمای پروژه مذکور این بود که ساختمانی منحصر به فرد، بسیار نمادین و با اشکال شیب دار و غیر صلب داشته باشد. فرم­های سینوسی به کار رفته در طراحی این بنا فضاهای سیال و غیرعادی به وجود آورده­اند که این معماری را بسیار شاخص می­سازد. فرمی که گیاه­مانند است، یک فضای مرکزی نیمه پوشیده را در بر می­گیرد که در واقع، فضای مربوط به جشنواره است. این قسمت، خود شامل بخش­های مختلفی است؛ مثل استخر روباز و فضای سولاریوم که مشرف به پارک و ساحل هستند. پوسته یا همان نمای ساختمان از سنگ ساخته شده و این در حالی است که کفپوش به کار رفته برای قسمت­های مهم­تر بنا نیز از جنس سنگ مرمر کارارا کالاکاتا می­باشد.

6 و 7

کلاب هاوس شامل یک رستوران، یک کافه تریا، یک سالن استراحت، یک بخش وی­آی­پی، یک بخش مخصوص ورزش جهت تناسب اندام، یک بخش با کاربری مشابه (تناسب اندام)، مجددا از نوع وی­آی­پی، یک استخر شنای سرپوشیده نیمه المپیکی همراه با یک فضا جهت استراحت با گردش و جریان آب، یک مهد کودک، تعدادی مغازه و بوتیک و در نهایت، یک آموزشگاه موسیقی جدید می­باشد که قرار است در سال 2021 افتتاح شود. این مجموعه همچنین دارای یک بخش دیگر است که اختصاص داده شده به ورزش های مختص فضای باز، مانند یک زمین فوتبال معمولی که خود دارای جایگاه­های مرتبط و رختکن (به مساحت500 متر مربع) است و توسط یک پیست دو و میدانی و زمین­های تنیس احاطه شده است. در کنار همه فضاهای ذکر شده، یک سوله نیز وجود دارد که برای قایق­های کوچک و تجهیزات مرتبط با ورزش­های آبی منظور شده است.

8 و 9

کل مجموعه فوق در محوطه یک پارک قرار گرفته که مساحتش معادل 180000 متر مربع و فضایش مشرف به دریاست: در مقابل ساحل کلاب، یک تالاب خاص ایجاد شده که عرضی معادل 120 تا 150 متر دارد. این تالاب با یک سری نوارهای خشکی و موج­شکن از دریای آزاد جدا شده است. در این تالاب، زنان دارای آزادی هستند و می­توانند بدون ابا، لباس پوشیده­ای که به منطقه خلیج فارس تعلق دارد، به دور از هر گونه نظر کنجکاو و قایق­های مشغول گذر شنا کرده و آفتاب بگیرند. علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، بخش­های دیگری نیز در این مجموعه وجود دارد؛ شامل مناطق دارای چشم انداز برای برگزاری جشنواره­ها و رویدادهای منحصر به فرد و ساحل جهت ایجاد یک تالاب ویژه، با هدف به حداکثر رساندن حریم خصوصی و ایمنی برای اعضای باشگاه و مهمانان که به همراه خود، از فضاهای پارکینگ به تعداد کافی برخوردار است.

10