اقامتگاه درمانی کوکو / گروه معماری دوی له

1

معماری با کاربری مختلط، کلینیک، اقامتگاه – ویتنام

معماران: گروه معماری دوی له

مساحت: 142 متر مربع

سال: 2021

عکس­ها: تریو چین

معمار اصلی: له ترونگ دوی

مشتری: له کونگ دوک

کشور: ویتنام

2

الهام­گیری خلاقانه:

  • کوکو یک انیمیشن معروف است که در سال 2016 توسط کمپانی پیکسار منتشر شد. این فیلم بر موضوع محبت خانوادگی، ارتباط بین نسل­ها و اعضای خانواده تمرکز دارد؛ هر چند دنیایشان یکسان نیست.
  • به لطف این الهام، معمار پروژه مایل است حس جدیدی از فضا را با پل زدن بین دنیای واقعی و مجازی و از طریق هنر چیدمان مواد شیشه­ای ایجاد کند. در نتیجه، اثر به وجود آمده توسط مواد، یک توهم تکرار شونده ایجاد می­کند که به خانه حس فضایی می­دهد (عرض خانه در واقعیت فقط 4.6 متر است). در برخی از زوایای خاص، یک نمای بی نهایت در داخل خانه دیده می شود. برخی از جزئیات در خانه عمدا نصفه طراحی شده­اند و پس از انعکاس توسط آینه، طرح کامل را نشان می­دهند (جزئیات قوس­های پنجره را در فضای مطالعه طبقه دوم مشاهده می کنید).
  • این روشی برای گسترش فضای یک خانه شهری با عرض باریک است که حس بزرگ بودن فضا را القا می­کند و همچنین به مفهومی که معمار می­خواهد به ساختمان منتقل کند، جان می­دهد.

3 تا 6

جزییات فنی:

  • مالک این پروژه تمایل داشت یک فضای بزرگ برای باغبانی و نیز کوی فیش با سبکی مینیمال و گسترده داشته باشد. طراحی جدید با ایجاد یک فضای ریلکسیشن به مالک اجازه می دهد برنامه روزانه­اش را اجرا کند و در کنارش به یک فضای خصوصی برای خدمات درمانی نیز دسترسی داشته باشد. این خانه اساسا به عنوان یک محل اقامت و یک محل کار عمل می کند. علاوه بر این، طراحی آن دارای این ویژگی های فنی خاص نیز می باشد:
  • ادغام حوض ماهی و باغ در یک فضای زندگی مشترک: با توجه به تقاضای مالک که ایجاد یک فضای بزرگ برای باغبانی و نگهداری ماهی­ها در مساحت محدود موجود بود، معمار پروژه این دو قسمت را برای ایجاد یک فضای زندگی مشترک ادغام کرده است. حوض ماهی نه تنها یک عنصر دیدنی است، بلکه آب و هوای این فضا را نیز تعدیل می کند.

7 تا 11

مصالح و پیکربندی:

  • این طرح از بلوک شیشه‌ای برای شبیه­سازی الگوهای موجی­شکل کمک می­گیرد که منطقه آبی غرب ویتنام را تجسم می‌کند و همچنین بر حس زیبایی­شناسانه منحنی نما تأکید می‌کند. بلوک­های شیشه­ای نه تنها حریم خصوصی را برای فضای باز داخل خانه تضمین می کنند، بلکه فضا را از نور طبیعی کافی بهره­مند می­کنند.
  • طرح این پروژه از بلوک­های تهویه برای حصول اطمینان از محافظت در برابر آب و هوای بارانی بهره می­گیرد. بلوک­ها علاوه بر این، امکان گردش هوا را از پوسته به هر گوشه و شکافی فراهم می­سازد. انتخاب و چیدمان بلوک­های تهویه که به طور دقیق مورد توجه معمار قرار داشته، هم برای جنبه­ زیبایی شناختی و هم برای عملکرد مناسب، به عنوان زهکش و هواکش در جهات مختلف تنظیم شده است.
  • معمار پروژه اتاق نشیمن و آشپزخانه را نیز با هنر «وام دادن فضا» در یک فضای یکپارچه ادغام کرده است. بنابراین، فضای آشپزخانه و ناهارخوری را می­توان با افزودن یک میز ناهارخوری با 6 تا 18 صندلی برای مناسبت­های خاص یا برای گروه­های بزرگ بازدیدکنندگان، به طور متناسب گسترش داد.

12 و 13

راهکار تعدیل آب و هوا:

  • این خانه شامل 5 باغ با اندازه­های مختلف است که نه تنها با عملکرد باغبانی مورد نظر مالک هم­راستاست، بلکه به عنوان سدی در مقابل سر و صدا و جلوگیری از گرد و غبار نیز عمل می­کند.
  • استفاده از سنگریزه­های مرمری که در سرتاسر سقف شیشه­ای پراکنده شده­اند، راهکاری برای تنظیم نور است. این راهکار به انعکاس نور در سراسر فضا کمک می­کند تا جلوه­ای درخشان ایجاد شود که برای فعالیت­های روزانه مناسب است.

14