کورین یا سالید سرفیس: ترکیبات، کاربردها و هر آن چه باید بدانید

1

شاید بارزترین مورد کاربرد کورین یا سالید سرفیس در کانتر آشپزخانه باشد. در واقع، بیش از نیم­قرن است که این متریال به عنوان رویه کابینت مورد استفاده قرار می­گیرد و این روزها گزینه­های معدودی هستند که در رقابت با کورین قرار می­گیرند. کورین هر چند ظاهر سنگ واقعی را ندارد، اما تا حد زیادی شبیه آن است و معمولا در میان گزینه­های موجود، جزو مواردی است که نظر خریداران را جلب می­کند.

2

سالید سرفیس چیست؟

اختراع و تولید سالید سرفیس نخستین بار توسط شیمیدان و محقق کمپانی دوپونت صورت گرفت. این متریال سخت و جامد که سطحی بدون منفذ دارد، ابتدا فقط دارای یک رنگ، یعنی سفید بود و این طور به نظر می­رسید که فقط برای فضای سرویس بهداشتی یا آشپزخانه کاربرد دارد؛ اما امروزه طیف وسیعی از رنگ­ها را شامل می­شود که تعداد گزینه­های موجود برای انتخاب را افزایش می­دهد.

3

وقتی در مورد جامد بودن کورین یا سالید سرفیس حرف می­زنیم، منظورمان داشتن خصوصیاتی مثل غیر قابل نفوذ بودن و یکپارچگی این متریال است؛ یعنی دقیقا مخالف لمینت که دارای حالت ارتجاعی است. البته جامد بودن در رابطه با کورین، معنای دیگری نیز دارد که حتی مهم­تر است: یک متریال یکدست و تولید شده از مواد یکسان که تمام بخش­های آن را هم­نواخت می­سازد؛ به این شکل که اگر برای بررسی دقیق، صفحات کورین را به صورت عرضی برش بزنید، متوجه خواهید شد که همه قسمت­ها مشابه هم هستند و این خصوصیتی است که تعمیر شدن کورین را ممکن می­سازد.

4

مزایا

  • عدم وجود منفذ
  • یکپارچگی
  • بهره­مندی از امکان تعمیر و ترمیم

معایب

  • ضعیف بودن
  • مقاومت حرارتی کم

5

ترکیبات سازنده سالید سرفیس

به طور کلی در صفحات سالید سرفیس، چیزی حدود 33 درصد رزین و 66 درصد ترکیبات معدنی، مثل مشتقات بوکسیت و نیز آلومینیوم تری هیدرات (ماده­ای سفید رنگ با کیفیت بالا که سبب صاف شدن سطح مورد نظر می­شود) به کار رفته­ است.

ترکیبات کورین کوارتز، شامل 10 درصد رزین است و مابقی آن را مواد معدنی، مثل گرانیت، مرمر، شیشه و آینه تشکیل می­دهد.

6

کاربردها

  • آشپزخانه
  • حمام و سرویس‌ بهداشتی
  • مراکز درمانی و بیمارستان‌ها
  • دفاتر تجاری و فروشگاه­ها
  • هتل­ها

7

ابعاد صفحات

ضخامت صفحات سالید سرفیس به صورت استاندارد، حدود 12 میلی­متر است و طول و عرضشان به ترتیب برابر با 3680 و 760 میلی­متر می­باشد. همچنین نمونه­ای از کورین با ابعاد بزرگ­تر وجود دارد که در رنگ سفید موجود است. در مواردی که کارفرما نیازمند کورین نازک­تر است، ضخامت 6 میلی­متر پیشنهاد می­شود.

8

قیمت

برخلاف تصور عموم، مبنی بر گران بودن کورین، این محصول در عین بادوام بودن دارای قیمت قابل قبول است. در ضمن، اگر بخشی از کورین دچار آسیب شود، می­توان با برش و جایگزینی بخش آسیب دیده، آن را تعمیر کرد. مسلما هزینه تعمیر به این شکل، کم­تر از تعمیر کل صفحات است. سعی کنید برای ترمیم یا تعویض بخش آسیب دیده از یک متخصص کمک بگیرید. بدین صورت، محل تعمیر شده با دیگر بخش­های سطح، یکپارچه به نظر می­آید.

9

نصب

نصب کورین دارای نکاتی است که باید در نظر داشته باشید. اولا باید برای اتصال صفحات کورین به یکدیگر باید روی بخشی که مد نظر است، شکاف ایجاد نموده و آن را تخلیه کنید. سپس از سنباده کمک بگیرید و با کمک اتانول، دو لبه را تمیز نمایید. بعد از تمیز شدن، دو صفحه را با کمک چسب مخصوص به هم متصل کرده و تا زمان محکم شدن فشار دهید. پس از پایان فرایند اتصال، چسب اضافه را پاک کرده و سنباده و پولیش بزنید تا خط اتصال از دید پنهان شود.

10 و 11

امیدواریم خواندن این مطلب و آشنایی با کورین یا سالید سرفیس برایتان مفید واقع شده باشد.