12 طرح نمادین صندلی از سال 1950
در دهه 1950، طراحان صندلی بر روی طرحهای ساخت که در نیمهی دوم دهه 1940 پیشرفت کرده بودند، در جهت ارتقاءدادن آنها سرمایه گذاری کردند. بسیاری از طرحهای صندلیها به صورت ارگانیک ارائه شدند ولی تمرکز بیشتر بر روی کاربردیبودن آنها بوده است.
صندلی شکار
در سال 1950 توسط بورگ موگنسن (Borg Mogensen) طراحی شد. این صندلی شکار در همان سال در مبلسازی گیلد در کپنهاگ ارائه شد. از چوب سخت و چرم زین اسب درست شده است. صندلی شکار یک محصول مدرن است که لبههایی مردانه دارد.
طرح بزکوهی
ارنست ریس (Ernest Race) در سال 1951 آن را برای جشنواره بریتانیا طراحی کرد. قسمت قوسدار نشیمنگاه صندلی از تخته چندلایه و بدنهی آن از استیل خم شو درست شده است. این صندلی در دهمین نمایشگاه اثاثیه میلان مدال نقره گرفت. امروزه یک طرح کلاسیک بریتانیا است.
صندلی شبیه خرک (sawbuck)
در سال 1952 توسط هانس وگنر برای کارل هنسن و سان طراحی شد. پایههای این صندلی شبیه خرک است که عموماً نجاران برای ارهکردن استفاده میکردند و برای همین این نام را گرفت.
صندلی پیش خدمت
در سال 195 توس هانس وگنر طراحی شد. این صندلی یک پاسخ ساده برای تازدن و مرتب نگهداشتن لباسها در طول شب است. این صندلی چندکاره است. قسمت پشتی آویزی برای ژاکت است، قسمت لولایی نشیمنگاه اگر عمودی تنطیم شود، جایی عالی برای شلوار تاشده است. جعبهی نشیمنگاه جای مناسبی برای قراردادن کیف پول و کلید و گوشی است.
صندلی سری هفت
در سال 1955 توسط آرمه جیکوبسون طراحی شد. قابلیت رو هم قراردادن و سبکی صندلیهای سری 7 جیکوبسون و فریتز هانسن را به سمت ستاره شدن سوق میدهد. با به امروز صندلیهای سری 7 بیش از 7 میلیون در جهان فروخته است.
ضندلی مدل PK22
توسط Poul Kjærholm در سال 1956 طراحی شده است. از سال 1982 توسط فریتز هانسن تولید شده است. این یکی از کارهای موفق سازندهی آن است و نسبت به PK25 ارتقا پیدا کرده است. مدل قطری کوکهای این صندلیاستحکام آن را در حد نگهداشتن دو لبهی استیلش به یک فاصله بالا میبرد. این مدل پارچهای، چوبی و چرم آن موجود است.
صندلیهای سالن اماز و عثمانی
در سال 1956 توسط چارلز و ری اماز طراحی شد. این صندلی با اکتشافات ایماز در تخته چندلایه درست شد. این مدل شبیه توپگیرهای چرمی بیسبال است و نسخهی مدرن صندلیهای چرمی کلاب ویکتوریا را در نظر دارد، صندلی سالن نمادی از طراحی آمریکا است.
صندلی Mezzadro
بین سالهای 1954 تا 1957 توسط آشیله و پیر گیاکام طراحی شد. طرح اولیه این چهارپایه در دهمین جشنواره میلان سال 1954 نمایش داده شده است. طرح نهایی آن در سال 1957 ارائه شد و در سال 1970 تولید شد. همچنین به عنوان یک صندلی مدل تراکتور به آن اشاره میشود.
صندلی گل لاله
در سال 1957 توسط ارو سارینن طراحی شد و در اصل به عنوان پایه ستون شناخته شده بود، صندلی گل لاله راه حل سارینن برای پوشاندن درهم و برهمی پایههای صندلی بود. سارینن گفت که زیر صندلیها و میزها دنیای زشت و کثیفی است. در صندلی گل لاله طراحی واقعی و کلاسیک دیده میشود.
صندلی اسپانیایی
در سال 1958 توسط بورگ موگنسن برای فردریک طراحی شد و کاملا به طراحی صندلی شکار آن ارتباط دارد و از زین اسب چرمی و چوب سخت ساخته شده است. الهام این مدل صندلی از سفری که او به اسپانیا داشته است به ذهن او رسیده هنگامی که از فرهنگ قدیمی اسلامی دیدن کرد و جای دست صندلیها ضخیم بود. با در نظر داشتن این موضوع، او این صندلی را رویکرد کاربردی بودن و با ترکیب طرحهای قبلیش ساخت. دلیل پهنبودن این دستهها برای این است که روی آن لیوان بگذارند و از میز استفاده نکنند. دلیل این طراحی به وجودآوردن فضای صمیمی و آرامش بخش بوده است.
صندلی تخممرغی
در سال 1958 توسط آرن جیکوبسون طراحی شده است و یک موفقیت شگفتانگیز است. یک نماد قرون وسطی از طراحی مدرن دانمارکی که هیچگاه تولید آن متوقف نشده است. صندلی تخممرغی یکی از طرحهای شاهکار او برای هتل پادشاهی کپنهاگ است. این صندلی مسیر خود را به خانهها در سراسر دنیا پیدا میکند.
صندلی مخروطی
در سال 1958 توسط ورنر پانتون طراحی شد و به دلیل شکل آن نام گرفت. حتی امروزه این صندلی قرون وسطی در محیط آینده باقی ماده است.
منبع: decoist
گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو | نزاکتی