کفپوش PVC؛ تکنولوژی نو با ظاهر آشنا

کفپوش PVC

کفپوش PVC؛ تکنولوژی نو با ظاهر آشنا

شما در زمینه پوشش کف ساختمان، برای انتخاب یک گزینه جدید، اما با شکل و شمایل آشنا و تکنولوژی برتر، چقدر انعطاف پذیر هستید؟ اگر این گزینه، PVC  باشد، بهتر است منعطف عمل کنید. چرا؟ این همان چیزی است که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد. با ماه همراه باشید تا کفپوش PVC را بهتر بشناسید.

 

کفپوش PVC چیست؟

جهت ساخت کفپوش PVC از وینیل استفاده می شود. این ماده در مقابل آب و رطوبت، مقاومت بسیار خوبی دارد و از دوام بسیار بالایی برخوردار است. ورق های PVC از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه هستند. کفپوش PVC در دو نوع وجود دارد. نخستین نوع، انعطاف پذیر است و نوع دیگر، ورق های PVC سخت با اندازه های استاندارد را در بر می گیرد. کفپوش های منعطف برای مکان های دارای ترافیک نسبتا پایدار مناسبند، اما در ساختمان هایی که احتیاج به استفاده از دستگاه و ماشین آلات صنعتی سنگین در می باشد، کفپوش های سخت PVC قابل استفاده اند.

مزایای کفپوش  PVC

کفپوش PVC قابلیت بازیافت 100 درصدی دارد و جهت تولید آن از حداقل انرژی و منابع طبیعی بهره گرفته می شود. این محصول در مقابل آتش سوزی مقاوم است و دوام بسیار زیادی نیز دارد. یکی از مزیت های مهم این کفپوش، امکان تعویض یا تعمیر آن در صورت نیاز است. اگر کفپوش با آسیب دیدگی مواجه شود، می توان ورق، رول یا تایل مد نظر را جایگزین نمود. این کفپوش، ضد آب است و از این رو در محیط های مرطوب نیز قابل استفاده است. کفپوش PVC به راحتی نصب و اجرا می شود. هزینه تعمیر و نگه داری کفپوش PVC زیاد نیست و تمیز کردن آن نیز راحت است. با توجه به این که که کفپوش PVC در مقابل اشعه های مضر خورشید مقاومت دارد، اگر برای محیط باز مورد استفاده قرار گیرد نیز دچار رنگ پریدگی نمی گردد.

معایب کفپوش PVC

درست است که کفپوش PVC از مزایای زیادی برخوردار است، اما باید معایب آن را نیز در نظر گرفت تا یک انتخاب آگاهانه صورت گیرد. کفپوش های PVC در مقایسه با کفپوش های چوبی یا کاشی نرم تر می باشند. همین سبب می شود در برابر انواع خراش و ضربه، انعطاف پذیر باشند. البته همین نرمی در اثر حرکت وسایل، رفت و آمد زیاد یا برخورد ناخن حیوانات خانگی سبب آسیب دیدگی شود. ماده اصلی مورد استفاده در فرمولاسیون این محصول، شیمیایی می باشد و از این رو ممکن است سبب انتشار گاز و مواد سمی در محیط گردد که گاها می توانند باعث بروز بیماری های خطرناکی مثل سرطان نیز بشوند.

انواع کفپوش PVC

کفپوش PVC امروزه در انواع طرح و رنگ، قابل تولید است، از جمله:

  • کفپوش PVC طرح چوب: ظاهر این محصول، مشابه پارکت است. با توجه به محیط مورد نظر می توان از طرح های مختلف چوب در رنگ های متنوع استفاده نمود. این محصول در مقایسه با پارکت های چوبی، دوام و کیفیت بیش تری دارد، ولی از لحاظ بصری و زیبایی شناسی دقیقا مثل چوب می تواند محیطی زیبا، گرم و صمیمی ایجاد کند.
  • کفپوش PVC طرح سنگ: این محصول، دارای ظاهری لوکس و مجلل است و با توجه به این که ضد آب است، می تواند در سرویس های بهداشتی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

کاربرد کفپوش PVC

تنوع بسیار بالای طرح و رنگ کفپوش PVC سبب علاقه بسیاری از طراحان داخلی و معماران به استفاده از این کفپوش شده است. جهت طراحی داخلی فضا های پر رفت و آمد مثل باشگاه ها، فروشگاه ها و بیمارستان ها استفاده از این کفپوش به دیگر گزینه ها واقعا ارجحیت دارد.

در باشگاه ها، خصوصا باشگاه های مختص ورزش های پر جنب و جوش، مثل بوکس، کاراته و جودو، بهره گیری از کفپوش PVC به خاطر خاصیت برگشت پذیری بالا و ضربه گیری آسان، گزینه ای ایده آل است، زیرا امکان آسیب دیدگی ورزشکار را به حداقل می رساند. هم چنین نرمی و آنتی باکتریال بودن رول های این کفپوش، استفاده از آن را برای باشگاه های مربوط به ورزش های بدون کفش، مثل ژیمناستیک، ایده آل می سازد.

تحریریه پویانو | اکبری