همه چیز درباره راه اندازی کترینگ یا بیرون بر

همه چیز درباره راه اندازی کترینگ یا بیرون بر

همه چیز درباره راه اندازی کترینگ یا بیرون بر

کترینگ ، یک کلمه انگلیسی به معنای محل تهیه غذا و نوشیدنی و عرضه آن به مکان های گوناگون می باشد. انواع و اقسام غذاها در کترینگ آماده می شود و سپس به مکان های مختلف ارسال می گردد. کترینگ ها متنوع هستند، مثلا کترینگ بیمارستانی، کترینگ قطار، کترینگ هواپیما و کترینگ رستوران . هر یک از کترینگ های مذکور، با توجه به نیاز کاربران، دارای شرایط منحصر به فردی هستند. اگر قصد راه اندازی یک کترینگ را دارید و می خواهید با کلیات این موضوع آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید. پویانو در ادامه، صفر تا صد راه اندازی کترینگ را برای شما شرح خواهد داد. همراه ما باشید.

کترینگ ، یک کلمه انگلیسی به معنای محل تهیه غذا و نوشیدنی و عرضه آن به مکان های گوناگون می باشد.

همان طور که گفته شد، کترینگ ها با توجه به نوعشان، شرایط خاصی دارند. برای مثال، کترینگ های هواپیما باید غذاهای سرد و سبک ارائه دهند، اما غذاهایی که در کترینگ هتل ها تهیه می شوند، معمولا گرم و دارای تنوع بیش تر هستند.

تاسیس کترینگ می تواند برای شما سودآور باشد، زیرا مکان های مختلفی هستند که نیازمند خدمات تهیه غذا می باشند. با این حال، موفقیت در این راه به آگاهی داشتن از اصول و مراحل بستگی دارد که در ادامه به شرحشان خواهیم پرداخت.

زمانی که تصمیم می گیرید یک کترینگ راه اندازی کنید، باید برای چالش های این کار آماده باشید. برای راه اندازی کترینگ باید طبق مراحل زیر عمل کنید:

کترینگ ها با توجه به نوعشان، شرایط خاصی دارند

انتخاب نوع کترینگ یا بیرون بر

در نخستین مرحله، شما باید تصمیم بگیرید که می خواهید چه نوع کترینگی تاسیس کنید. همان طور که گفته شده، کترینگ ها متنوع هستند و هر کدام، غای خاصی را تهیه می نمایند. با انتخاب نوع کترینگ، مسیر کار شما واضح تر می شود. برای این که با انواع کترینگ در ایران آشنا شوید، دو مثال می زنیم. کترینگ های کلاسیک را می شناسید؟ این کترینگ ها غذاهایی مثل چلو کباب، انواع خورش و خوراک های سنتی را سرو می کنند. نوع دیگری از کترینگ هم وجود دارد که به آن کترینگ فست فود گفته می شود. در این کترینگ ها انواع فست فودها مانند پیتزا، برگر و پاستا سرو می شود. توجه داشته باشید که هر نوع کترینگ، مخاطبان مخصوص به خود را دارد.

انتخاب نوع کترینگ یا بیرون بر

انتخاب نام کترینگ یا بیرون بر

مرحله دوم، انتخاب کردن یک اسم برای کترینگ است. بعد از این که نوع کترینگ شما مشخص شد، وقت آن می رسد که یک نام مناسب و زیبا برای آن انتخاب کنید. در زمان انتخاب نام باید دقت کنید، زیرا این نام، معرف برند و بیزینس شما خواهد بود. نامی انتخاب کنید که دیگران به خوبی به خاطر بسپارند.

نام کترینگ شما حامل یک پیام برای مشتریان است. نام انتخابی باید ترجیحا کوتاه و ریتمیک باشد. با انتخاب یک نام مناسب می توانید تا حد زیادی روی موفقیت کترینگ خود حساب باز کنید. سعی کنید یک نام متمایز انتخاب کنید تا شما را از رقیبانتان متمایز کند و به بازاریابی و تبلیغ شما کمک نماید.

انتخاب نام کترینگ یا بیرون بر

هزینه های کترینگ یا بیرون بر

تاسیس کترینگ نیازمند سرمایه اولیه است. شما باید برای خرید یا اجراه یک مکان، خرید تجهیزات مربوطه، خرید مواد اولیه مورد نیاز، استخدام پرسنل، پرداخت دستمزد آن ها و تبلیغات و بازاریابی هزینه کنید. به طور معمول تا چند ماه پس از تاسیس کترینگ، سودی نخواهید برد و باید هزینه ها را از جیب خودتان بدهید. به همین خاطر، باید در ابتدای کار، سرمایه مناسبی داشته باشید تا بعدا به مشکل بر نخورید.

جهت راه اندازی بیرون بر می توانید از وام کارآفرینی بهره بگیرید یا پس اندازهای خود را مورد استفاده قرار دهید. به هر حال، اطمینان حاصل کنید که سرمایه کافی دارید. برای صرفه جویی در هزینه ها می توانید به جای خرید وسایل، آن ها را کرایه کنید یا از وسایل دست دوم استفاده نمایید.

برای این که حتما نتیجه کارتان را ببینید و سود خوبی کسب کنید به سراغ غذاهایی بروید که مردم حتما از آن ها استقبال می کنند. در ضمن، بهتر است مشتری های شما افرادی باشند که برای غذایشان هزینه خوبی می پردازند. این موارد کمک می کنند سود بیزینس شما زیاد شود. بهتر است برای مدیریت بهتر هزینه ها از یک شخص وارد به حسابداری کمک بگیرید.

هزینه های کترینگ یا بیرون بر

انتخاب محل کترینگ یا بیرون بر

یکی دیگر از گام های مهم در راه اندازی کترینگ، انتخاب محل آن می باشد. اگر محل نامناسبی برای کترینگ خود انتخاب کنید، ممکن است با شکست رو به رو شوید، زیرا با این کار، شما ناشناخته می مانید و مشتری های زیادی جذب نخواهید کرد. شما باید برای پیدا کردن محل مناسب تاسیس کترینگ، وقت و حوصله بگذارید. حتما دسترسی و رفت و آمد افراد را در محل مورد نظر بررسی کنید.

میزان دسترسی با وسیله نقلیه و جای پارک، مواردی هستند که باید مد نظر قرار دهید. در ضمن، مقدار اجاره یا هزینه خرید مکان کترینگ را هم در نظر بگیرید، زیرا اهمیت زیادی در بحث مالی قضیه دارد.

انتخاب محل کترینگ یا بیرون بر

تجهیزات لازم کترینگ یا بیرون بر

تجهیزات لازم برای کترینگ، شامل لوازم پخت و پز، مانند گاز، ظروف آشپزی، فر، ماشین ظرفشویی، سرخ کن، یخچال، فریزر، کباب پز و دیگر موارد است. از آن جایی که کترینگ ها مسئول ارسال غذا هستند، باید ظروف بسته بندی و سرو غذا را نیز تهیه کنید. به سیستم حمل غذا هم توجه داشته باشید. شما باید تجهیزات خود را از یک تامین کننده مناسب تهیه نمایید.

تجهیزات لازم کترینگ یا بیرون بر

طرح کسب و کار کترینگ یا بیرون بر

یکی از مهم ترین مواردی که مدیران همه کسب و کارها باید به آن توجه کنند، تهیه طرح کسب و کار است. طرح کسب و کار به کمکتان می آید تا بتوانید برای آینده کترینگ خود برنامه ریزی کرده و اهداف خود را به صورت واضح بدانید.

شما باید مواردی مثل اهداف اصلی کترینگ و مراحل نیل به آن ها را در طرح کسب و کار خود ذکر کنید. شما در این طرح، مدیران و پرسنل را مشخص می نمایید. نوع کترینگ و غذاهایی که در آن آماده می شوند نیز در این طرح جای می گیرند. طرح کسب و کار، باید گویای هدف شما از تاسیس کترینگ باشد. در ضمن، شما باید در این طرح، تجهیزات لازم، تامین کننده ها و روش های بازاریابی خود را نیز ذکر نمایید.

شما در این طرح، مشخص می کنید که برای کار خود به چه مجوزهایی نیازمند می باشید. همچنین میزان سرمایه و سود خود را نیز درجه می کنید. در ادامه باید چشم اندازهای خود را ذکر کنید.

طرح کسب و کار کترینگ یا بیرون بر

مجوزهای لازم برای راه اندازی کترینگ یا بیرون بر

حال به سراغ مجوز راه اندازی کترینگ می رویم. شما برای تاسیس کترینگ به پروانه کسب نیاز دارید. در ضمن، باید از اداره بهداشت محل مربوطه، مجوز کار خود را بگیرید. فراموش نکنید که باید قوانین مدیریت کترینگ و بهداشت محیط آن را نیز بدانید.

در صورتی که مجوزهای مورد نیاز برای راه اندازی کترینگ را نداشته باشید، در میانه کار خود به مشکل بر خواهید خورد و حتی امکان دارد نتوانید کارتان را ادامه دهید. بنابراین به این مرحله حتما توجه کنید.

مجوزهای لازم برای راه اندازی کترینگ یا بیرون بر

طراحی داخلی کترینگ یا بیرون بر

طراحی داخلی کترینگ یا بیرون بر نیز خیلی اهمیت داشته و در جلب نظر مشتری تاثیر دارد. کترینگ هایی که طراحی داخلی مناسبی دارند، مشتری های بیش تری جذب می کنند و سود بیش تری عایدشان می گردد. مسلما در کترینگ ها کیفیت غذایی که ارائه می دهید، مهم تر از همه چیز است، اما نباید تاثیر طراحی داخلی و چیدمان را دست کم گرفت.

برای طراحی داخلی مناسب کترینگ، باید هم دکوراسیون آشپزخانه و هم دکوراسیون سالن را مد نظر قرار دهید.

دکوراسیون آشپزخانه کترینگ باید به شکل منظم چیده شود. همه لوازم باید در جای خود قرار بگیرند تا نظم فضا به هم نخورد. دسترسی ها خیلی مهم هستند. وسایلی مثل گاز، فر و کباب پز باید دسترسی خوبی داشته باشند.

طراحی داخلی سالن کترینگ نیز باید به گونه ای باشد که هم دعوت کننده و هم ایجاد کننده اعتماد باشد. استفاده از عناصر طبیعی می تواند در طراحی سالن کترینگ به کمک شما بیاید.

به طور کلی پیشنهاد می شود برای طراحی داخلی کترینگ از طراحان و کارشناسان معماری کمک بگیرید.

طراحی داخلی کترینگ یا بیرون بر

طراحی منوی کترینگ یا بیرون بر

یکی دیگر از کارهای مهم در امر راه اندازی کترینگ، طراحی منو است. طراحی منوی کترینگ، شامل تهیه لیستی از غذاهای کترینگ و درج قیمت جلوی آن هاست.

محتویات منوی شما به مشتریان نشان می دهند که چه غذاهایی در کترینگ شما سرو می شوند. طراحی مناسب منو، سبب بالا رفتن کلاس کاری شما می شود. منوی شما حکم تبلیغ را نیز دارد، پس در تنظیم و تهیه آن دقت کنید. در تهیه منو به سلیقه مشتری ها توجه کنید.

قیمت گذاری غذاهای منو باید بر اساس هزینه ها انجام شود. این یعنی شما هزینه مواد اولیه و حقوق آشپز را محاسبه کرده و قیمت تمام شده را با اضافه کردن سود مورد نظر، جلوی غذا درج می کنید. شما باید هزینه آب، برق و گاز را نیز در نظر بگیرید. در این رابطه، باید به توقع مشتری ها هم توجه کنید و قیمت ها را معقول در نظر بگیرید.

طراحی منوی کترینگ یا بیرون بر

یافتن تامین کننده مناسب کترینگ یا بیرون بر

شما برای تهیه غذا در کترینگ خود، نیازمند مواد اولیه می باشید. در این مرحله از کار، شما باید یک تامین کننده منصف و مناسب برای تهیه مواد اولیه خود پیدا کنید. سعی کنید در این باره تحقیق کرده و از دیگر کترینگ ها پرس و جو نمایید.

توجه کنید که تامین کننده شما باید اقلام را به صورت دقیق و سر وقت به دست شما برساند تا خدمات شما با مشکل رو به رو نشود.

یافتن تامین کننده مناسب کترینگ یا بیرون بر

دلیوری کترینگ یا بیرون بر

مرحله بعدی کار، پرداختن به امر دلیوری است. کترینگ ها باید دارای پیک تحویل غذا باشند تا مشتری بتواند پس از ثبت سفارش، غذای مورد نظر را در محلی که می خواهد، تحویل بگیرد. نحوه ارسال یا تحویل غذا اهمیت زیادی دارد.

شما باید در این رابطه به مواردی مثل بسته بندی، وسایل نقلیه، سیستم حمل مناسب و صندوق حمل توجه نمایید. شما باید غذای تهیه شده را به صورت سالم به دست مشتری ها برسانید.

دلیوری کترینگ یا بیرون بر

استخدام پرسنل کترینگ یا بیرون بر

برای مدیریت بهتر کترینگ، شما نیازمند کمک گرفتن از نیروهای مختلف هستید. سودآوری و موفقیت کترینگ شما بستگی به بهره بردن از یک تیم حرفه ای می باشد. این تیم، شامل آشپز ماهر، مسئول خرید دقیق، حسابدار وارد به کار و پرسنل کاربلد می باشد.

برای جذب نیرو می توانید از چاپ آگهی استفاده کنید. ابتدا به صورت آزمایشی با افراد انتخاب شده کار کنید و اگر از کارشان راضی بودید، آن ها را عضو تیم خود نمایید.

استخدام پرسنل کترینگ یا بیرون بر

آموزش پرسنل کترینگ یا بیرون بر

پس از استخدام پرسنل، شما باید آن ها را آموزش کنید. اهداف مهم کترینگ را به آن ها بگویید. نحوه طبخ غذا، آماده سازی آن برای ارسال، برخورد با مشتریان، نظافت کترینگ و توجه به مقررات کترینگ، مواردی هستند که باید با پرسنل خود در میان بگذارید.

آموزش پرسنل کترینگ یا بیرون بر

قوانین و مقررات کترینگ یا بیرون بر

در شروع کار، باید افراد را با قوانین کترینگ آشنا نمایید. مشخص کردن زمان شروع به کار، عدم استفاده از تلفن همراه در زمان کار، توجه به نظم فضا، استفاده از دستکش و کلاه و دیگر مواردی که فکر می کنید برای مدیریت بهر کترینگ باید اجرا شوند را حتما در ابتدای کار به پرسنل گوشزد کنید.

قوانین و مقررات کترینگ یا بیرون بر

تبلیغات و بازاریابی کترینگ یا بیرون بر

پس از افتتاح کترینگ، باید شروع به تبلیغات کنید. بازاریابی به شما کمک می کند مشتری ها را از وجود کسب و کار خود با خبر کرده و آن ها را به استفاده از خدمات خود تشویق نمایید. به فکر تبلیغات حرفه ای و موثر باشید. تبلیغات شما باید جذاب باشد و وجه تمایز شما از دیگر کترینگ ها را نشان دهد. شما می توانید از شبکه های اجتماعی نیز برای تبلیغات خود کمک بگیرید.

در ادامه می توانید تصاویری از چیدمان مبلمان کترینگ های مختلف مشاهده کنید.

تبلیغات و بازاریابی کترینگ یا بیرون بر

دکوراسیون داخلی رستوران بیرون بر

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری