کافی شاپ کیو تی جی سی QTGC / معماران

طراح داخلی کافی شاپ

کافی شاپ کیو تی جی سی QTGC / معماران

معماری داخلی کافی شاپ QTGC / معماران : کافی شاپ کیو تی جی سی  یک پروژه کامل بازسازی در یک مکان استراتژیک در یک کلوپ  تنیس و گلف کویتو است .

مجموعه QTGC همیشه به دنبال ارائه خدمات جدید به اعضای خود است ، به گونه ای که به طراحی یک کافه تریای معاصر برای این فضا منتهی شده است. این طراحی شامل یک فضای گذرا و مشترک بین یک کافه تریا و یک گالری کوچک می باشد .

چالش این طرح یافتن تعادل مناسب بین فضا ها و حفظ حس بزرگ بودن فضا با وجود تقسیم بندی شدن فضا بود.

در طراحی داخلی این فضا به ادغام شدن فضا با متریال ( تناسب میان روح فضا با بعد مادی فضا ) دقت شده است .

قسمت کافه تریا دارای سه زون اصلی می باشد که شامل : غرفه ها ، اتاق استراحت و کانتر های پذیرش و آماده سازی سفارشات می باشد .

در بخش فضای استراحت و نشیمن ارتفاع سقف دوبرابر دیگر فضا ها بوده در حالی که غرفه های خصوصی و میز و صندلی هایش در حلقه ها و باکس های چوبی محصور شده اند. ( فضایی خصوصی تر برای نشیمن و قهوه خوردن ).  در این فضا خطوط  مورب تشکیل شده از کنارهم نشستن متریال ها یک تضادی را به وجود آورده اند که سبب شکسته شدن نمای رایج  وگذشته  مکان میشود .

استفاده از مصالح متفاوت در کنار یکدیگر به صورت رقص گونه و همگون و بازی با ارتفاع در طراحی باعث ایجاد فضایی پویا و زنده شده است. فضایی که چشم نواز بوده و در برابر دیده مخاطب گویا حرکت دارد .

این خطوط مورب ( باکس های چوبی)  تشکیل شده از طاقچه های سکو مانند برای نشستن  و  میز های پذیرایی هستند که با توجه به ارگونومی و راحتی کاربران طراحی و ساخته شده اند .

استفاده از مصالحی مانند چوب بلوط فرانسوی ، چوبی گرم با رنگ مایل به زرد ، نه تنها به بزرگتر نشان دادن فضا بلکه به گرم تر جلوه دادن آن نیز کمک میکند .

مهارت استفاده از متریال ها در کنار هم مانند تضاد میان رنگ آبی تیره صندلی ها و کانتر های بزرگ کوارتزی و تنوع در مبلمان قهوه خوردی در کنار یکدیگر همانند  تنظیم رقصی در مهمانی میمانند . همانقدر پویا همانقدر در حال حرکت …

 

در طراحی داخلی کافی شاپ طراح با استفاده از پانل های پارچه ای کشسان که دارای نور پس زمینه هستند کمبود نور طبیعی را به بهترین شکل ممکن جبران کرده است به صورتی که گویا نور ها از دریچه ای از بالا به صورت طبیعی وارد فضا میشوند.

طراحی درب های ورودی کافی شاپ به صورتی هست که با تعبیه کردن روزنه هایی داخل آن ها حتی در صورت بسته بودنشان باز هم تهویه مناسب هوا صورت گیرد و هوا در جریان باشد ، همچنین دارای یک سیستم کشویی میباشد که در صورت باز بودن کافی شاپ برای عموم درب ها به طور کامل از دید عموم مخفی میماند .

در جهت دیگری فضای گالری میباشد که فضای باز می باشد که به عنوات اتاقی چند منظوره مورد استفاده قرار میگیرد. در طراحی این فضا نیز طراح از چوب فرانسوی و همان  متریال های اتاق پیشین برای خفظ هماهنگی دو فضا استفاده کرده است.

عکس از سویی دیگر اتاق گالری در مکانی از سایت قرار گرفته است که مجهز به نورگیر طبیعی از سقف بوده و همین امر سبب انتشار هوای گرم طبیعی هم در محیط میشود. این نورگیر در طول ساخت و ساز در مسیر بهبود کیفیت فضایی گالری و گردش هوا بین دو فضا تکامل یافته و بسیار کمک کننده بوده است.

کاربری : کافی شاپ و گالری

سایت پروژه : کویتو ، اکوادور

طراحان :  شرکت معماری آرشیتکتن architekten

مساحت پروژه : 85 متر مربع

سال ساخت : 2020

 

منبع : archdaily

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / المیرا قرابیگلو