کابینت های اکریلیکی و ویژگی آن ها

کابینت های اکریلیکی

کابینت های اکریلیکی و ویژگی آن ها

یک نوع ماده وجود دارد که در زندگی مدرن امروزی زیاد مورد استفاده قرار می گیرد و آن اکریلیک است! از اکریلیک در بخش های مختلفی از دنیای مد و لوازم سرگرمی، رنگ ها، کابینت ها و صفحه کابینت های اکریلیکی آشپزخانه گرفته تا برخی مبلمان و عناصر معماری داخلی استفاده می شود. اما چرا اکریلیک به چنین ماده محبوب و پرکاربردی تبدیل شده است؟ برای پاسخ به این پرسش و آشنایی بیشتر با اکریلیک و ویژگی های آن با پویانو همراه باشید:

در واقع این که روکش اکریلیک در سطوح مختلی قابل استفاده بوده و از مواد خامی مانند سنگ، شیشه و شن و ماسه تولید می شود، نشان دهنده کاربردی بودن آن است. به طور خلاصه روکش اکریلیک با زیبایی ظاهری و قابلیت بالایی که دارد، ماده ای است که پاسخگوی راحتی و کارآمدی زندگی مدرن امروزی به شمار می رود. اگر چه اکریلیک در سطوح و مکان های مختلفی به کار برده می شود، اما بدون شک آشپزخانه مکانی است که بیشترین استفاده از روکش اکریلیک در آن صورت می گیرد. زیبایی مدرن و یکدستی که اکریلیک ایجاد می کند باعث شده است تا طراحان داخلی حرفه ای نیز برای طراحی های آشپزخانه ها بیشترین استفاده را از اکریلیک انجام دهند. اگر شما نیز می خواهید آشپزخانه خود را بازسازی کرده و یا خانه جدید خود را طراحی کنید، می توانید در میان انتخاب های خود صفحه کابینت های اکریلیکی را نیز مورد بررسی قرار دهید.

کابینت های اکریلیکی

صفحه کابینت های اکریلیکی معمولا در رنگ های سفید پاستلی و کرم تولید شده و مهم ترین ویژگی آن ها ظاهر صاف و زیبایی یکپارچه ای است که ایجاد می کنند. صفحه کابینت اکریلیک از نظر زیبایی هم با آشپزخانه های مدرن، مینیمال، معاصر و خلاقانه و هم در ترکیب با کابینت های چوبی در آشپزخانه های سبک روستیک و کانتری هماهنگی ایجاد می کند. ویژگی اصلی ای که باعث هماهنگی و زیبایی این عنصر با مکان های متفاوت می شود، ظاهر صاف و بدون منافذ آن است. ظاهر صاف و بدون منافذ اکریلیک در آشپزخانه ظاهری سیال و زیبایی مدرنی را ایجاد خواهد کرد.

زیبایی مدرن در کابینت آشپزخانه

  • قابلیت تولید در اشکال و فرم های مختلف کابینت

نمی توان از اکریلیک صحبت کرد و به ویژگی مهم آن، یعنی قابلیت تولید در فرم های مختلف اشاره نکرد! از آن جایی که اکریلیک ماده ای صنعتی است، به کمک تکنولوژی های مدرن تولیدی، می توانید آن را به شکل دلخواه طراحی کرده و این طراحی ها را به راحتی در آشپزخانه خود به کار ببرید. به خصوص برای صفحه کابینت های منحنی که در آشپرخانه هایی با طراحی های معاصر و خلاقانه بسیار مورد استفاده قرار می گیرند، اکریلیک مناسب ترین ماده به شمار می رود.

البته برای این که از قابلیت شکل پذیری اکریلیک بهره مند شوید نیازی نیست که حتما صفحه کابینتی منحنی طراحی کنید، برای هر آشپزخانه ای که خارج از اندازه های استاندارد است می توانید به راحتی از اکریلیک برای طراحی کابینت ها و صفحه کابینت استفاده کنید. در آشپزخانه های کوچک، آشپزخانه های دارای ستون و یا گوشه های غیر کاربردی می توانید با استفاده از صفحه کابینت اکریلیکی و ارائه راه حل های هوشمند فضای کارآمد بیشتری را ایجاد کنید.

قابلیت تولید در اشکال و فرم های مختلف کابینت

  • ویژگی بهداشتی اکریلیک

می توان گفت که برای افرادی که به تمیزی و بهداشت اهمیت بیشتری می دهند، صفحه کابینت های اکریلیکی از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند، زیرا به دلیل این که صفحه کابینت اکریلیک دارای سطحی صاف و بدون منفذه است بسیار بهداشتی بوده و تمیزی آن نسبت به سایر انواع صفحه کابینت بسیار ساده تر است.

صفحه کابینتی که با اکریلیک تولید شده باشد، نسبت به سایر مدل های مشابه در برابر لکه ها بسیار مقاوم تر بوده و تنها با یک دستمال نمناک کفی به راحتی تمیز می شود. هم چنین برخی مواد اسیدی مانند لیمو که بر روی سطوح سنگی و یا چوبی باعث ایجاد لکه می شوند، بر روی سطح اکریلیک تاثیری ندارند و این ویژگی برای مکانی مانند آشپزخانه بسیار اهمیت دارد.

ویژگی بهداشتی اکریلیک

  • ویژگی طراحی یکپارچه در صفحه کابینت اکریلیکی

در راس ویژگی های مهم صفحه کابینت اکریلیکی، قابلیت آن برای ایجاد طراحی های یکپارچه قرار دارد. برای مثال در صورت تمایل می توانید سینک ظرفشویی را در صفحه کابینت اکریلیکی طراحی کرده و سطحی یک دست و یکپارچه ایجاد کنید! یعنی به دلیل ویژگی فرم پذیری راحت اکریلیک می توانید صفحه کابینتی یکپارچه و بدون هیچ گونه اتصالاتی را در اختیار داشته باشید. عدم وجود اتصالات و هیچ گونه درزی بر روی صفحه کابینت فضایی کاربردی تر و متفاوتی را ایجاد خواهد کرد.

ویژگی طراحی یکپارچه در صفحه کابینت اکریلیکی

  • ماده ای سالم و بدون ریسک در آشپزخانه

در مورد این که صفحه کابینت هایی که با اکریلیک تولید می شوند به چه اندازه بهداشتی بوده و تمیزی آن ها راحت است صحبت کردیم. بر روی این بهداشتی بودن صفحه کابینت های اکریلیکی عدم وجود هر گونه درز و اتصالات نیز بسیار تاثیر گذار است، زیرا از ایجاد هرگونه کپک و کثیفی جلوگیری می کند. ویژگی دیگر اکریلیک مقاومت آن در برابر نم و رطوبت به دلیل سطح سخت و بدون منفذه آن است. تمام این ویژگی ها نشان می دهد که سطح اکریلیک در برابر نم، کپک و آلودگی ها و باکتری هایی که با چشم دیده نمی شوند مقاوم بوده و سطحی سالم را در اختیار شما قرار می دهد.

ماده ای سالم و بدون ریسک در آشپزخانه

  • مقاومت و استحکام اکریلیک

یکی از ویژگی های قابل توجه صفحه کابینت اکریلیک، زیبایی و استحکام در کنار یکدیگر است. در حالی که انعطاف پذیری اکریلیک مزایای بسیاری را در روند تولید ایجاد می کند، پس از تولید به سطحی سخت و با دوام تبدیل می شود که بسیار مقاوم بوده و هر میزان وزنی را می تواند تحمل کند. برای مثال زمانی که بر روی برخی از صفحه کابینت ها لوازم سنگینی مانند فر قرار داده می شوند، در طول زمان آسیب هایی به صفحه کابینت وارد می شود، اما در مورد اکریلیک چنین موضوعی رخ نخواهد داد. صفحه کابینت های اکریلیکی در برابر سنگینی مقاومت بالایی دارند.

مقاومت و استحکام اکریلیک

  • ماندگاری ورق های اکریلیکی

در واقع بسیاری از انواع صفحه کابینت ها که امروزه با تکنولوژی های مدرن تولید می شوند با یک نگه داری ساده مدت طولانی قابل استفاده بوده و ماندگاری بالایی دارند. اما اکریلیک به دلیل این که نگه داری از آن بسیار ساده است، ماندگاری بیشتری خواهد داشت. صفحه کابینت های اکریلیکی که در برابر سنگینی، لکه ها، کپک، نم و پوسیدگی مقاوم هستند، در عین حال بسیار ماندگار بوده و به همین دلیل ارزش خانه ای که در آن زندگی می کنید و یا خانه ای که می خواهید بفروشید و یا اجاره بدهید را نیز افزایش می دهد.

ماندگاری ورق های اکریلیکی

  • معایب صفحه کابینت اکریلیکی

هیچ کدام از مواد و مصالحی که در طراحی داخلی و دکوراسیون به کار برده می شوند بدون نقص نبوده و نمی توانند تمام احتیاجات ما را برطرف کنند، زیرا هر کدام از آن ها ویژگی های متفاوتی داشته و با خصوصیات مختلفی مطرح می شوند. به همین دلیل می توان گفت که صفحه کابینت اکریلیکی نیز در کنار تمام ویژگی های مثبت، معایبی نیز دارد.

اولین مشکل اکریلیک این است که ماده ای صنعتی و مصنوعی است. البته از نظر برخی این موضوع یک ویژگی مثبت است، زیرا همین موضوع باعث می شود تا بتوان اکریلیک را در شکل های مختلف و کارآمد مورد استفاده قرار داد. اما برای افرادی که می خواهند از مواد طبیعی استفاده کرده و سازگاری با محیط زیست برای آن ها اهمیت دارد، اکریلیک انتخاب مناسبی به شمار نمی رود.

یکی دیگر از نگرانی هایی که در مورد صفحه کابینت اکریلیکی وجود دارد، عدم مقاومت آن در برابر ضربه و خراش و عدم امکان ترمیم آن است. برای مثال زمانی که سطح چوبی دچار آسیب شود با سمباده زدن و روغن کاری به حالت اول باز می گردد، اما برای سطوح اکریلیک چنین امکانی وجود ندارد و در برابر خراش مقاوم نبوده و به راحتی روی آن خط و خش ایجاد شده و این خراش ها نیز کاملا دیده می شوند.

معایب صفحه کابینت اکریلیکی