اصول اساسی در چیدمان اتاق خواب

چیدمان اتاق خواب

اصول اساسی در چیدمان اتاق خواب

چیدمان مبلمان یک هنر است. اولین اصل در استفاده بهینه از هر اتاق و زیباتر دیده شدن آن، چیدمان درست و مناسب در آن مکان است. طراحان داخلی هر اتاقی را با هر اندازه ای به بهترین شکل طراحی کرده و بدون هیچ زحمتی اتاقی زیبا و کارآمد را در اختیار شما قرار می دهند. اما هر فردی با کمی تفکر و امتحان کردن می تواند اتاقی مناسب برای خود طراحی و چیدمان کند، زیرا اتاق خواب مکانی کاملا خصوصی است و هیچ فرد حرفه ای نمی تواند آن چه را که در ذهن شما وجود دارد را به طور کامل اجرا کند. به همین دلیل اگر به خانه جدید نقل مکان کردید و یا اگر می خواهید چهره جدیدی به اتاق خواب خود ببخشید کار را با تغییر در چیدمان مبلمان آغاز کنید. در این مطلب به اصول اساسی در چیدمان اتاق خواب خواهیم پرداخت. با پویانو همراه باشید:

اصول اساسی در چیدمان اتاق خواب

  1. ویژگی های اتاق خواب را درک کنید!

اتاق خواب از مهم ترین بخش های خانه به شمار می رود. قبل از هر چیزی به دلیل این که مکانی است که در آن خوابیده و استراحت می کنید باید فضای آرامش بخشی داشته باشد. هم چنین به دلیل این که مکانی مخصوص شما است باید چیدمانی کارآمد و مناسب داشته باشد، با این شرایط زمانی که می خواهید کار های روزانه خود را در اتاق انجام دهید دچار مشکل نخواهید شد.

اما چگونه می توان بدون گذشتن از سبک و سلیقه شخصی اتاقی زیبا طراحی کرد؟ این سوال چندین پاسخ متفاوت دارد. ما از چیدمان مبلمان شروع می کنیم.

قبل از خرید مبلمان جدید و یا قبل از این که لوازم خود را در اتاق قرار دهید ابتدا باید ویژگی های اتاق را درک کنید، این گونه در زمینه جاسازی اشیاء دچار مشکل نخواهید شد. تعداد پنجره و فرم آن ها و یا اندازه دیوار ها در چیدمان مبلمان تاثیر گذار است. زمانی که می خواهید چیدمان را انجام دهید باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • اندازه دیوار ها: برای این که دیوار ها را به درستی اندازه گیری کنید از متر استفاده کنید.
  • محل قرار گیری پریزهای برق: برای این که آباژور ها، تلویزیون و سایر لوازم برقی را روشن کنید به پریز برق احتیاج خواهید داشت. به همین دلیل زمانی که می خواهید لوازم این چنینی را در اتاق قرار دهید باید محل پریز های برق را در نظر داشته باشید.
  • ورودی کابل ها: اگر می خواهید در اتاق خواب از تلویزیون استفاده کنید و نیاز به آنتن دارید باید نقاط مناسبی را برای ورود کابل ها آماده کنید. اگر در دیواری که می خواهید از تلویزیون استفاده کنید ورودی آنتن وجود ندارد از یک متخصص کمک بگیرید.
  • پنجره ها: به این که در کدام دیوار ها پنجره وجود دارد، ارتفاع آن ها چقدر است و این که در اتاق چند عدد پنجره وجود دارد توجه کنید.
  • کمد ها و سایر درب ها: این که کمد ها بر روی کدام دیوار قرار دارند و درب آن ها به چه شکل است و درب اتاق و پنجره ها به کدام سمت باز می شوند را در نظر داشته باشید.

ویژگی های اتاق خواب را درک کنید

  1. مبلمان را اندازه گیری کنید

تصمیم بگیرید که کدام لوازم و مبلمان را می خواهید در اتاق خواب به کار ببرید. این لوازم را اندازه گیری کرده و اندازه آن ها را با ابعاد اتاق خواب مقایسه کنید. قبل از این که لوازم اساسی اتاق خواب را خریداری کنید باید مطمئن شوید که در اتاق جا می شوند.

مبلمان را اندازه گیری کنید

  1. به درب اتاق توجه کنید

زمانی که می خواهید چیدمان اتاق خواب کنید فضای خالی اطراف درب اتاق را در نظر بگیرید. باید لوازم اتاق را از این فضا دورتر قرار دهید. مراقب باشید تا مبلمان مانع باز شدن درب اتاق خواب نشوند و مطمئن شوید که فضای کافی برای باز شدن درب باقی می ماند.

به درب اتاق توجه کنید

  1. یک لیست از کار هایی که می خواهید در اتاق انجام دهید آماده کنید!

اولین کاربرد اتاق خواب، تجربه یک خواب راحت است، اما بسیاری از افراد قبل از خوابیدن نیاز به زمان داشته و فعالیت هایی انجام می دهند. شما چه عادت هایی دارید؟ تلویزیون تماشا می کنید و یا کتاب می خوانید؟ برای لباس پوشیدن زمان زیادی را صرف می کنید؟ آرایش صورت و موهای خود را در اتاق خواب انجام می دهید؟ اتاق خواب برای یک نفر است و یا دو نفر؟ پاسخ به تمام این موارد مبلمان مورد نیاز شما در اتاق خواب را مشخص خواهند کرد.

یک لیست از کار هایی که می خواهید در اتاق انجام دهید آماده کنید

  1. ابعاد مبلمان را متناسب با اندازه اتاق خواب انتخاب کنید

ابعاد اتاق خواب را در نظر داشته باشید. در خانه آپارتمانی کوچکی که دارای اتاق خوابی باریک است زندگی می کنید و یا در خانه ای بزرگ با اتاق خوابی دلباز؟ سرویس خوابی با ابعاد بزرگ برای اتاق خواب کوچک مناسب نخواهد بود و سرویس خواب های کوچک نیز در اتاق خوابی بزرگ ظاهر مناسبی ایجاد نخواهند کرد. اندازه مبلمان را با اتاق خواب مقایسه کرده و بر اساس فضایی که در اختیار دارید انتخاب مناسب را انجام دهید.

ابعاد مبلمان را متناسب با اندازه اتاق خواب انتخاب کنید

  1. سبک شخصی خود را پیدا کنید

برخی از افراد طراحی های مدرن و مینیمال را دوست دارند و برخی از انسان ها به طراحی های کلاسیک تر و مجلل تر علاقه مند هستند. برای این که ارتباط میان سبک های متفاوت و چیدمان مبلمان را درک کنید باید به این موضوع اشاره کنیم که سلیقه شما و سبک مورد نظرتان نه تنها در شکل مبلمان اتاق خواب، بلکه بر تعداد آن ها نیز تاثیر گذار است.

برای مثال در اتاقی به سبک مینیمال اشیاء بسیار کمی وجود خواهند داشت و در اتاق خوابی به سبک اسکاندیناوی دیوار های اتاق با لوازم مختلف تزئین خواهند شد. به همین دلیل قبل از خرید لوازم سبک مورد پسند خود را مشخص کنید.

سبک شخصی خود را پیدا کنید

  1. فقط از مبلمان مورد نیاز استفاده کنید

قبل از این که تصمیم بگیرید کدام وسیله را کجا قرار دهید ابتدا مبلمانی که می خواهید به کار ببرید را مشخص کرده و سعی کنید تنها لوازمی را انتخاب کنید در اتاق خواب مورد نیاز شما هستند. به خصوص در اتاق خواب های کوچک فقط استفاده از مبلمان مورد نیاز بسیار حائز اهمیت است. در اتاق خواب های بزرگ نیز استفاده از لوازم کمتر اتاق را دلباز جلوه خواهد داد.

فقط از مبلمان مورد نیاز استفاده کنید

  1. بهترین چیدمان اتاق خواب

معمولا تخت خواب نقطه مرکزی اتاق است و می توانید چیدمان لوازم را با تخت خواب آغاز کنید. البته اگر تخت را در کناره های اتاق قرار دهید تمرکز بر روی آن کمتر خواهد شد. اگر می خواهید تخت خواب را به نقطه تمرکز اتاق تبدیل کنید می توانید آن را در مقابل دیواری قرار بدهید که رو به روی درب قرار داد.

یک انتخاب مناسب دیگر برای قرار دادن تخت خواب بلند ترین دیوار اتاق است. اگر در مقابل درب دیواری وجود ندارد و پنجر ها و باز شدن درب مانع قرار دادن تخت می شوند می توانید تخت خواب را در مرکز یکی از دیوار های دیگر قرار بدهید.

برای این که از هر طرف تخت به راحتی روی آن بروید در اطراف تخت فضای کافی باقی بگذارید. اگر به تنهایی از تخت استفاده می کنید می توانید یک سمت آن را به دیوار بچسبانید، اما اگر زوج هستید بهتر است که اطراف تخت فضای کافی برای حرکت وجود داشته باشد.

بهترین چیدمان برای اتاق خواب

  1. چیدمان اتاق خواب بر اساس فضای موجود

ایجاد چیدمان مناسب در اتاق خواب کار دشواری نیست. اما با رعایت چند قانون به اتاق ایده آل تری دست پیدا خواهید کرد.

 

  • چیدمان اتاق خواب کوچک و تنگ

اگر اتاق خوابی کوچک و تنگ دارید می توانید از چند روش برای چیدمان مبلمان استفاده کنید. برای مثال به جای دراور از تخت خوابی که در زیر آن کشو وجود دارد انتخاب کنید. اگر به کمد لباس بزرگ نیاز ندارید از رخت آویز های ایستاده استفاده کنید. آینه ها نیز اتاق را بزرگ تر جلوه می دهند به همین دلیل می توانید از چندین آینه قدی در اتاق بهره ببرید.

 

  • چیدمان اتاق خواب مربعی

بخش زیادی از دیوار ها را آباژور ها، دراور و صندلی بپوشانید، این گونه دیوار های خالی زیباتر دیده خواهند شد. تخت خواب را در وسط دیوار مقابل درب قرار بدهید و یک فرش بزرگ را در کف اتاق بیندازید بگونه که تخت خواب روی آن قرار بگیرد. این گونه تخت خواب به نقطه مرکزی اتاق تبدیل خواهد شد.

 

  • چیدمان اتاق خواب بزرگ

شاید چیدمان اتاق بزرگ ساده به نظر برسد، اما به دلیل بزرگ بودن اتاق ممکن است فضاهای خالی بدون استفاده زیادی باقی بمانن. به دلیل بزرگ بودن اتاق می توانید تخت را در مقابل بزرگ ترین دیوار اتاق قرار دهید و در هر دو طرف آن میز های پاتختی بگذارید. تخت خواب را نیز می توانید در ابعاد بزرگ انتخاب کرده و از آن لذت ببرید. هم چنین می توانید نقطه ای برای کتاب خواندن نیز در اتاق طراحی کنید.

در نهایت باید تمام نیاز های خود را در نظر گرفته و چیدمان اتاق را بر اساس آن انجام دهید.

چیدمان اتاق بر اساس فضای موجود