چیدمان اتاق خواب بر اساس فنگ شویی

اتاق خواب بر اساس فنگ شویی

چیدمان اتاق خواب بر اساس فنگ شویی

بر اساس آموزه های قدیمی چینی، در محیط های داخلی و بیرونی انرژی های متافیزیکی ای وجود دارند که بر روی ما تاثیرات مثبت و منفی ایجاد می کنند. این انرژی که با روابط کیهانی مدام در حال حرکت است «چی» نام دارد. چینی ها به این انرژي « نفس کیهانی اژد ها» نیز می گویند. هدف فنگ شویی این است که این انرژی را به شکلی دریافت و مورد استفاده قرار بدهد که بیشترین فایده را برای ما داشته باشد. فنگ شویی که در سال های اخیر در دنیای غرب نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است، در اتاق خواب نیز بسیار کار آمد است. در این مطلب به چیدمان اتاق خواب بر اساس فنگ شویی خواهیم پرداخت. با پویانو همراه باشید:

اتاق خواب بر اساس فنگ شویی

چیدمان اتاق خواب بر اساس فنگ شویی

فنگ شویی یک آموزه چینی است که به سال های بسیار دور باز می گردد و به معنای آب و باد است و می تواند انرژی موجود در طبیعت را به محیط زندگی ما بیاورد. فنگ شویی گاهی به اشتباه به عنوان سبکی در طراحی داخلی بیان می شود، اما به هیچ عنوان یک سبک در دکوراسیون داخلی به شمار نمی رود. هم چنین یک روش سحر و جادو و یا یک روش معجزه آسا هم نیست.

نقش فنگ شویی در طراحی داخلی این است که عناصر ساختاری، اشیاء و لوازم موجود در یک محیط را بر اساس رنگ و محل قرار گیری مورد بررسی قرار داده و آموزه ای است که باعث می شود تا انرژی مثبت در محیط جریان یابد. در واقع می تواند انرژی منفی را از بین برده و از طریق رنگ ها، بافت ها و اشیاء و محل قرار گیری آن ها ارائه شود.

می توان گفت که فنگ شویی بر گرفته از یک فلسفه قدیمی چینی است که برای این که میان انرژی های مثبت و منفی تعادل ایجاد کند، تضاد های موجود در جهان و طبیعت، مانند یین و یانگ را در نظر گرفته، آن ها را مکمل هم قرار داده و میان آن ها تعادل ایجاد می کند. «یین» نمادی از تاریکی، شب و زنانگی است، «یانگ» نیز نمادی از روشنای، روز و مردانگی بوده و این دو مکمل یکدیگر هستند.

فنگ شویی چیست؟

  • موقعیت قرار گیری تخت خواب

برای چیدمان اتاق خواب بر اساس فنگ شویی توصیه می شود که سر تخت خواب به سمت شمال قرار داشته باشد. در چیدمان اتاق خواب بر اساس فنگ شویی ابتدا لازم است به این موضوع توجه داشته باشید که تخت خواب نباید در کنار پنجره قرار بگیرد و از نظر تمثیل قدرت و ثبات باید تخت به یک دیوار ثابت تکیه داده شود.

در صورتی که شرایط لازم وجود نداشته باشد، بهتر است که میان تخت با پنجره به اندازه یک صندلی و یا به اندازه ای که یک وسیله در میان آن ها قرار بگیرد فاصله ایجاد شود. به طور کلی پا ها نیز با درب اتاق نباید در یک راستا قرار داشته باشند.

تخت خوابی که تاج آن به سمت شمال قرار داشته باشد، باعث می شود تا بدن ما با مدار زمین در یک راستا قرار گرفته و موازی یکدیگر باشند. این زاویه مناسب برای دریافت انرژی مغناطیسی که از قطب شمال به پوسته زمین جریان دارد لازم است. هم چنین این جهت تخت خواب باعث می شود تا خواب ها و رویاهای خود را راحت تر به خاطر آورده، آن ها را بهتر تشخیص داده و مفهوم آن را درک کنید.

بر اساس روایت ها، جامعه قدیمی چین، افراد مرده را به گونه ای روی زمین قرار می دادند که پاهای آن ها رو به روی درب خروج قرار بگیرد. به همین دلیل است که این حالت قرار گیری به عنوان حالت مرگ شناخته می شود و به همین دلیل نباید تخت به گونه ای قرار داشته باشد که پاها به سمت درب قرار بگیرند.

موقعیت قرار گیری تخت خواب

  • انتخاب لوازم مناسب در فنگ شویی

برای انتخاب تخت خواب مناسب در چیدمان اتاق خواب بر اساس فنگ شویی باید از مدل های پرکاربردی که زیر آن ها فضایی برای قرار دادن  و جا سازی اشیاء وجود دارد و از کمد هایی که بالای آن ها خالی است دوری کنید. فنگ شویی با جمع آوری اشیاء در زیر تخت خواب مخالف است و تا جای ممکن باید از شرایطی که از جریان انرژی جلوگیری می کند دوری کنید.

به طور کلی برای جریان یافتن انرژی تا جای ممکن باید تخت خواب و مبلمان موجود در اتاق خواب دارای خطوط منحنی و لطیف باشند، فرم های منحنی باعث می شوند تا انرژی بهتر جریان یابد. هم چنین چه در مورد تخت خواب و چه در مورد سایر مبلمان اتاق خواب باید به وجود تقارن دقت کنید.

علاوه بر دوری از عدم تقارن، لازم است که طراحی هر دو طرف اشیاء نیز شبیه به یکدیگر باشند، این موضوع باعث ایجاد تعادل در قدرت می شود. در این روش اگر در یک طرف تخت خواب میز پاتختی قرار داده می شود، در طرف دیگر تخت نیز باید از میز پاتختی استفاده شود.

به این موضوع توجه داشته باشید که اگر به کاربرد آینه در اتاق خواب اهمیت می دهید، بهتر است که به غیر از یک آینه دکوراتیو از آینه دیگری استفاده نکنید. حتی در آموزه های قدیمی چینی توصیه می شود که برای حفظ ریتم و انرژی اتاق روی آینه های اضافه را بپوشانید. در مورد شلف های تزئینی، کمد و کشوها نیز تعادل بسیار اهمیت داشته و بهتر است که به صورتی قرار داده شوند که فضا های خالی متقارنی میان آن ها ایجاد شود.

انتخاب لوازم مناسب در فنگ شویی

  • جایگاه گیاهان در فنگ شویی

تا جای ممکن برای این که انرژی های منفی را از اتاق دور کنید، در مقابل درب اتاق از گیاهان استفاده کنید. در فنگ شویی استفاده از گیاه کاکتوس توصیه نمی شود و به جای آن بهتر است که از گیاهانی با برگ های گرد استفاده کرده و تاثیری مثبت در اتاق ایجاد کنید.

به این موضوع نیز توجه داشته باشید که گیاهان خشک و مرده، در مکان هایی که از نظر سلامتی نیاز به انرژی های مثبت دارند، تاثیرات منفی ایجاد می کنند. به این موضوع نیز توجه داشته باشد که گیاهانی که انتخاب می کنید دارای برگ های تیزه و بلند نباشند.

به نگه داری از گیاهان توجه کنید، زیرا برگ های خشک شده گیاهان می توانند انرژی نقطه ای که در آن قرار دارند را تحت تاثیرات منفی قرار دهند.

جایگاه گیاهان در فنگ شویی

  • انتخاب رنگ درست در اتاق خواب

رنگ بنفش نمادی از رفاه و موفقیت بوده و رنگ های آبی و قرمز نیز به عنوان نمادی از رفاه و قدرت به شمار می روند.

اگر به دنبال اشتیاق و انرژی هستید، می توانید از رنگ های برگرفته از آتش استفاده کنید؛ نارنجی، قرمز، صورتی، بنفش و زرد تیره… اگر بخواهیم هم تاثیر رنگ ها در طراحی اتاق خواب و هم مفهوم آن ها در فنگ شویی را در نظر بگیریم، رنگ های قرمز، نارنجی و زرد درخشان نمادی از شکوه و جلال بوده و رنگ های پاستلی، سفید، رنگ های متالیک و خاکستری نیز رنگ هایی هستند که نمادی از شانس برای کودکان به شمار می روند.

در فنگ شویی، آینه ها با مکانی که برای استراحت است هماهنگ نیستند. به همین دلیل برای این که خواب بهتری را تجربه کرده و فضای آرامش بخشی در اتاق ایجاد شود لازم است که آینه های اضافه را از اتاق خواب خارج کنید. هم چنین استفاده از آینه در بالا و یا مقابل تخت خواب نیز اشتباه است.

اگر می خواهید فضای آرامش بخشی ایجاد کنید تنها از یک آینه استفاده کنید. در کمد ها نیز به جای استفاده از درب های آینه بهتر است که درب های چوبی را انتخاب کنید. اگر می خواهید آینه های متعدد به کار برده و یا مجبور به این کار هستید، برای این که از بازتاب بیش از حد انرژی به وسیله آینه ها جلوگیری کرده و خواب راحتی را تجربه کنید، می توانید شب ها روی آینه ها را بپوشانید تا بتوانید انرژی موجود در اتاق را کنترل کنید.

در مقابل تخت خواب از آینه استفاده نکنید

 

 

 

 

چیدمان اتاق خواب بر اساس فنگ شویی

تحریریه پویانو