آشنایی با کاربردهای چوب در دکوراسیون منزل؛ خانه ای گرم بسازید!

آشنایی با کاربردهای چوب در دکوراسیون منزل؛ خانه ای گرم بسازید!

آشنایی با کاربردهای چوب در دکوراسیون منزل؛ خانه ای گرم بسازید!

چوب، یکی از متریال های محبوب در دکوراسیون منزل است. معماران این متریال را پیشنهاد می کنند و کارفرمایان از آن استقبال می کنند. با چوب می توان گرمای خاصی به دکوراسیون منزل داد که در دیگر مصالح پیدا نمی شود. طرح ها و رنگ های متعدد چوب نیز به کارفرما کمک می کنند گزینه های مختلفی برای انتخاب داشته باشد. با استفاده از چوب، شما قادر خواهید بود محیطی دعوت کننده و دلچسب در خانه تان داشته باشید.کاربردهای چوب در دکوراسیون داخلی خیلی زیاد هستند. این متریال از کف و سقف گرفته تا درب کابینت ها و حتی لوازم دکوری به کار می رود.

چوب با رنگی که دارد، راحت با همه رنگ ها هماهنگ می شود و به شما کمک می کند هر رنگی را که دوست دارید برای دکوراسیون منزلتان انتخاب کنید. ممکن است استفاده از چوب در مقایسه با دیگر متریال ها برایتان کمی گران تر تمام شود، اما زیبایی آن ارزش هزینه کردن را دارد. اگر دوست دارید از چوب برای طراحی داخل خانه تان بهره بگیرید، با پویانو همراه شوید و از کاربردهای مختلف این متریال مطلع شوید.

شاید شناخته شده ترین کاربرد چوب در طراحی داخلی، استفاده از آن در نقش کفپوش باشد

شاید شناخته شده ترین کاربرد چوب در طراحی داخلی، استفاده از آن در نقش کفپوش باشد. البته در برخی مواقع از چوب برای پوشاندن سقف نیز استفاده می شود. چوب سال هاست که به عنوان کفپوش مورد استفاده قرار می گیرد و این روزها هم همچنان یکی از اولین انتخاب های هر فردی برای پوشش دادن کف خانه است. کفپوش های چوبی دارای رنگ های متنوعی هستند، زیاد تغییر دما نمی دهند و فضا را گرم جلوه می دهند. این ها دلایل خوبی برای انتخاب آن هاست. کفپوش های چوبی جدیدتر مشکلات انواع قدیمی را نیز ندارند. برخی ها دوست دارند چوب را برای پوشش سقف نیز به کار ببرند که ایده منحصر به فرد و جالبی است.

فضای پلکان در داخل منزل را نیز می توان با چوب اجرا کرد.

فضای پلکان در داخل منزل را نیز می توان با چوب اجرا کرد. بسته به این که چقدر مایل به استفاده از چوب در اجرای پلکان باشید، می توانید کف پله، خیز پله، هندریل و دیواره راه پله را با چوب اجرا کنید. اگر پلکان منزل شما در فضای میانی قرار دارد و زیاد در معرض دید است، استفاده از چوب می تواند انتخاب خوبی باشد و زیبایی خاصی به آن دهد.

مزیتی که به کار بردن چوب برای کف پله دارد، این است که مثل سنگ لیز نیست. شما حتی می توانید از چوب در ترکیب با یک متریال دیگر مثل شیشه، فلز و سنگ استفاده کنید، زیرا این متریال به خوبی با موارد مذکور هماهنگ می شود.

نل ها به راحتی در فضای مورد نظر شما قرار می گیرند و معمولا نصبشان خیلی راحت و سریع صورت می گیرد.

کاربرد دیگر چوب که قادر است دکوراسیون هر خانه ای را متحول کند، استفاده به عنوان دیوارپوش یا همان دیوارکوب است. خیلی وقت است که از چوب برای پوشش دادن دیوارهای داخلی منازل استفاده می شود. چوبی که به این منظور به کار برده می شود، به شکل پنل تهیه می شود.

پنل ها به راحتی در فضای مورد نظر شما قرار می گیرند و معمولا نصبشان خیلی راحت و سریع صورت می گیرد. پنل ها هم دقیقا مثل کفپوش ها تنوع طرح و رنگ بسیار خوبی دارند. نکته ای که باید درباره انتخاب پنل های چوبی به عنوان دیوارپوش در نظر گرفته شود، این است که اجرا باید با ظرافت و دقت انجام شود. در ضمن، رنگ های تیره برای فضاهای کوچک مناسب نیستند.

برخی از کابینت های چوبی دارای سطح رنگی هستند. برخی از آن ها هایگلاس نیز هستند.

به سراغ دیگر کاربرد چوب در دکوراسیون داخلی منزل می رویم که کاربرد در نقش کابینت آشپزخانه است. این مورد را احتمالا به دفعات دیده اید و احتمالا شما هم کابینت چوبی را برای آشپزخانه خانه خود انتخاب کرده اید. در گذشته، بیش تر کابینت ها فلزی بودند و نهایتا روکش طرح چوب داشتند، اما این روزها کم پیدا می شود کابینتی که از جنس چوب نباشد.

برخی از کابینت های چوبی دارای سطح رنگی هستند. برخی از آن ها هایگلاس نیز هستند. برخی دیگر هم طرح طبیعی چوب را دارند که بسیار هم زیباست. اگر کابینت ها را با طرح خود چوب اجرا می کنید، بد نیست چند شلف هماهنگ با آن ها نیز در نظر بگیرید تا دکوراسیون آشپزخانه تان تکمیل شود.

کاربرد چوب در دکوراسیون محیط آشپزخانه فقط به درب کابینت ها ختم نمی شود

کاربرد چوب در دکوراسیون محیط آشپزخانه فقط به درب کابینت ها ختم نمی شود. کانترها نیز می توانند جنس چوب داشته باشند. اگر یک کانتر زیبا می خواهید، می توانید از طرح چوب برای آن استفاده کنید. ممکن است بخواهید تنها سطح روی کانتر را با این طرح اجرا کنید، اما پیشنهاد ما این است که یک حجم تمام چوبی برای کانتر در نظر بگیرید تا شیک تر به نظر برسد. در طراحی های مدرن و مینیمال امروزی که کابینت ها تک رنگ شده اند، بهتر است رنگ درب کابینت ها با کانتر یکی باشد.

تخت، میز پاتختی، کمد و دراور است.

یکی دیگر از مواردی که چوب در ساخت آن کاربرد بسیار زیادی دارد، سرویس یا ست خواب است. وقتی از سرویس خواب حرف می زنیم، منظورمان تخت، میز پاتختی، کمد و دراور است. سرویس خواب که در هر اتاق خوابی به چشم می خورد، این روزها در انواع گوناگونی قابل تهیه است. اکثر سرویس های خواب با چوب ساخته و عرضه می شوند، اما بیش تر آن ها رنگ می خورند. یک انتخاب جالب که می تواند اتاق خواب شما را متمایز کند، استفاده از سرویس خواب با طرح و رنگ طبیعی چوب است. این انتخاب کمک می کند فضای اتاق خود را گرم تر و دلچسب تر کنید.

شلف ها یا قفسه ها

شلف ها یا قفسه ها از دیگر مواردی هستند که در لیست کاربردهای چوب جای می گیرند. شلف ها می توانند از متریال های مختلفی ساخته شوند، اما شلف های چوبی از بقیه مواردی که وجود دارند، شناخته شده تر هستند. مزیت شلف های چوبی این است که خودتان هم می توانید آن ها را سفارش داده و دقیقا مطابق آن چه می خواهید، بسازید. چوب به این خاطر که به راحتی برش می خورد برای ساخت شلف جزو بهترین گزینه هاست.

فضای پشت تلویزیون را می توان برای زیبا شدن با چوب دکوراسیون کرد.

شاید شما هم از کسانی باشید که دغدغه طراحی فضای پشت و دور تلویزیون را در دکوراسیون داخلی خانه خود دارند. این روزها توجه به دیوار پشت تلویزیون خیلی فراگیر شده است، زیرا دکوراسیون این بخش در مواقعی که مهمان دارید، زیاد در معرض دید است. فضای پشت تلویزیون را می توان برای زیبا شدن با چوب دکوراسیون کرد.

دکوری که با چوب برای این بخش اجرا می شود، معمولا سفارشی است و طبق نظر طراحان ایده پردازی می شود. می توان با کمک کناف، چوب را به شکل قاب در اطراف تلویزیون نیز اجرا کرد یا حتی برای آن درب کشویی در نظر گرفت. با در نظر گرفتن درب کشویی می توانید تلویزیون را در مواقعی که روشن نیست از دید مخفی کرده و دکوراسیون یکپارچه ای داشته باشید.

پارتیشن ها که برای تفکیک فضاهای داخلی منزل به کار می روند،

بدون شک نمی توان از کاربردهای گوناگون چوب در طراحی داخلی صحبت کرد و چیزی از پارتیشن های چوبی نگفت. چوب، تقریبا مرسوم ترین متریال برای اجرای پارتیشن است. پارتیشن ها که برای تفکیک فضاهای داخلی منزل به کار می روند، می توانند با بهره گرفتن از چوب به شکل های مختلفی اجرا شوند. چوب به خاطر این که سبک است، می تواند برای اجرای پارتیشن های جمع شو یا متحرک نیز به کار برود. همچنین می توان چوب را در کنار یک متریال دیگر برای اجرای پارتیشن به کار برد.

چوب متریالی گرم است و محیطی صمیمی در فضای مخصوص غذاخوری ایجاد می کند.

چوب برای ساخت مبلمان و وسایل منزل نیز به کار می رود. تقریبا بیش از نیمی از مبلمانی که ما در منازل خود استفاده می کنیم، جنس چوبی دارند. میز و صندلی های ناهارخوری از جمله وسایلی هستند که انتخاب آن ها از میان انواع چوبی می تواند به ایجاد هارمونی بیش تر بین بخش های مختلف دکوراسیون منزلتان کمک کند. چوب، تقریبا بهترین گزینه برای ناهارخوری شماست، زیرا چوب متریالی گرم است و محیطی صمیمی در فضای مخصوص غذاخوری ایجاد می کند. چوبی که برای میز انتخاب می کنید، می تواند پولیش خورده یا رنگ خورده باشد یا با ظاهر طبیعی خود و بدون پرداخت و تزیین به کار برود.

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری