چند ترفند ساده برای خانه تکانی

خانه تکانی

چند ترفند ساده برای خانه تکانی

در واپسین روزهای فصل زمستان دوباره بحث داغ خانه تکانی  و نظافت  برای شروع سال نو ذهن خانم های خانه را به خود مشغول کرده است . خانه تکانی شب عید از جمله اموری هست که بهتر است کمی پیشتر از پایان سال و در اواخر ماه بهمن انجام گیرد اما اگر تا امروز هنوز هیچ اقدامی برای آن انجام نداده اید  با پویانو همراه باشید تا با چند ترفند ساده و سریع خانه خود را برای استقبال از بهار و شروع سال نو آماده کنید :

چند ترفند ساده برای خانه تکانی

به طور کلی امر خانه تکانی و نظافت کلی سالانه یکی از رسوم قدیمی ایرانی برای عید نوروز است که به نوعی نمادی از زدودن کثیفی ها و وسایل مازاد قدیمی برای شروعی تازه  و نو می باشد. اگرچه که امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی و آپارتمان نشینی منزل ها همواره تمیزو عاری از هرگونه دوده و … می باشند اما باز هم به جای آوردن این رسم قدیمی به علت شگون و عادت ذهنی ما امری زیبا و پسندیده است. پس چه بهتر که با برنامه ریزی منظم و روش های ساده انجام پذیرد :

آشپزخانه :

  1. هود : در آشپزخانه بیشتر چربی روی هود مینشیند و برای پاک کردن آن احتیاج به آب گرم و مایع ظرف شویی و کمی سرکه می باشد ، قسمت بیرونی هود را میشود با اسپری های چند منظوره و کمی سرکه و دستمال تمیز کرد و همچنین برای فیلتر داخلی نیز که قابل باز شدن و شست و شو می باشد .
  2. اجاق گاز : برای تمیز کردن گاز بهتر است از ترکیب آب ولرم ، سرکه و مایع ظرف شویی و کمی جوش شیرین استفاده کنید به این صورت که ابتدا مقداری جوش شیرین را روی سطح گاز ریخته و به مدت ده دقیقه منتظر بمانید سپس سرکه را بر روی آن اسپری نمایید . بخش های چدنی گاز را هم داخل ظرف مخلوط آب و مایع ظرفشویی و سرکه و جوش شیرین بگذارید ، سپس سطح گاز را با دستمالی تمیز و مرطوب پاک کنید .
  3. یخچال : ابندا اتصال یخچال از برق را جدا کرده و سپس محتویات داخلی آن را خالی نمایید و قفسه ها و جداره های داخلی را با دستمالی مرطوب و آغشته به مایع پاک کننده تمیز و پاک نمایید .
  4. کابینت ها : اگر کابینت ها از جنس فلز می باشد با استفاده از مایع ظرف شویی و اسکاج و مقداری جوش شیرین میتوانید آنها رو تمیز نمایید و اگر از جنس ام دی اف می باشد با استفاده از اسپری کابینت مخصوص ام دیاف موجود در بازار میتوانید آنها را از هر گونه کثیفی بزدایید .
  5. ماکروفر : میتوانید ابتدا ظرفی درب باز حاوی آب و سرکه و یا آبلیمو ترش را داخل ماکرو فر گذاشته و بگذارید دستگاه کار کند و مایع داخلی ظرف بخار شود سپس روغن ها و کثیفی های چسبیده به جداره به خودی خود با کشیدن دستمال مرطوب به راحتی از سطح جدا میشوند.

نشیمن و پذیرایی :

  1. شیشه ها : ابتدا با استفاده از دستمالی خشک کرده و خاک نشسته بر روی شیشه ها را گرفته و سپس با استفاده از مخلوط سرکه سفید و آب و آبلیمو روی شیشه ها اسپری نموده و شیشه ها را پاک نمایید .
  2. لوستر ها و لامپ ها : برای تمیز کردن آن ها بهتر است از دستمال نخی و لطیف و بدون پرز استفاده شود و باکمک جهار پایه یا نردبان دستمال نخی آغشته شده به سرکه را روی لامپ ها و سطح لوستر ها بکشید .
  3. پرده ها : بهترین کار در شست و شو پرده ها سپردن آنها به خشک شویی می باشد اما اگر برای شما این کار ممکن نیست بهتر است پرده ها را در ظرفی مخلوط از آب و کمی پودر صابون قرار دهید تا غبار روی آن گرفته شود و پس از آبکشی بلافاصله آن ها را کمی مرطوب آویزان نمایید تا چروک نشود .
  4. مبلمان : بهترین کار تماس با شرکت های متخصص در شست و شو مبلمان است .
  5. فرش ها : برای شستم قالیچه ها و فرش های کوچک در منزل بهتر است ابتدا سطح آن ها به طور کامل جارو شده وعاری از هر گونه ریز آشغال باشد و سپس با استفاده از اسپری مخلوطی از آب و مایع ظرفشویی را روی قسمت های لک دار فرش اسپری نمایید و سپس با یک برس و شامپو فرش سطح فرش را شست و شو دهید و سپس با یک پارجه نمدار تمام سطح فرش را تمیز کنید.

 

 

 

 

 

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی پویانو