پرده زبرا تاش در دکوراسیون داخلی و همه چیز درباره کاربرد آن

پرده زبرا تاش در دکوراسیون داخلی و همه چیز درباره کاربرد آن

پرده زبرا تاش در دکوراسیون داخلی و همه چیز درباره کاربرد آن

شاید شما هم حداقل یک بار نام پرده زبرا را شنیده باشید، اما دقیقا ندانید که این پرده چگونه پرده ای است و فرق آن با پرده های کرکره ای در چیست. پرده زبرا که این روزها محبوبیت زیادی کسب کرده است، تنوع طرح و رنگی بی نظیری دارد و از این رو با هر سلیقه ای سازگار می باشد. با این حال، اگر قصد تهیه و خرید این مدل پرده را دارید، بهتر است آن را به خوبی بشناسید و روش های به کارگیری، نگهداری و تمیز کردن آن را نیز بدانید. خوشبختانه پویانو امروز در رابطه با همین موضوع برای شما حرف ها دارد. با ما همراه باشید تا به صورت مفصل، شما را با پرده زبرا تاش ، انواع آن و هر چیز دیگری که باید درباره آن بدانید، آگاه کنیم.

پرده زبرا تاش در دکوراسیون داخلی و همه چیز درباره کاربرد آن

پرده زبرا تاش چیست؟

به طور کلی می توان این گونه گفت که پرده زبرا، نوع خاصی از پرده است که از دو لایه موازی تشکیل می شود و طراحی آن به صورت دوبل انجام می گردد. این خصوصیت پرده زبرا سبب می شود که کنترل مقدار نور ورودی به فضا در دست شما باشد. از دیگر خصوصیات برجسته این نوع پرده می توان به این اشاره کرد که پرده زبرا به صورت مجزا و به تنهایی می تواند قابلیت های انواع پرده های کرکره ای، شید، رولی و توری را در خود جای دهد.

پرده زبرا می تواند حالت سایه و روشن نور را برای شما ایجاد کند. این یعنی طراحی پرده زبرا به نحوی صورت گرفته که با کمک دو لایه توری و غیر توری و حرکت آن ها روی یکدیگر، شما قادر هستید مقدار نور ورودی به محیط مورد نظرتان را در مقایسه با زمانی که از دیگر پرده ها استفاده می کنید، بهتر کنترل نمایید. شما می توانید با کنار زدن یا جمع کردن پرده، فضای مورد نظر خود را به صورت کامل روشن کنید یا روشنایی آن را به وسیله حرکت زنجیر کم کنید. همین قابلیت پرده زبرا از خاص ترین و مهم ترین خصوصیات آن به شمار می رود.

پرده زبرا تاش چیست؟

تفاوت پرده زبرا تاش و پرده شید

شاید تشابه زیاد پرده زبرا و پرده شید برای شما ابهاماتی ایجاد کرده باشد. بنابراین بد نیست در ابتدا توضیح مختصری درباره تفاوت این دو نوع پرده ارائه کنیم:

پرده شید که با نام پرده شید رول نیز شناخته می شود از یک لایه پارچه تشکیل می گردد. این پرده حول یک محور می چرخد. بافت پرده شید رول به شکل یک تکه است، اما بافت پرده زبرا به شکل لایه لایه و برشی است و همین تفاورت سبب می شود نور از پرده های شید رول عبور نکند، اما به راحتی از لایه های موجود در پرده زبرا رد شود. اگر از افرادی هستید که دوست دارند فضای خانه شان روشن و نورانی باشد، بهتر است به جای پرده شید به سراغ پرده زبرا بروید. البته لازم به ذکر است که تاریک بودن پرده های شید رول، دلیل بر عدم کاربرد مناسب این نوع پرده نمی باشد. ممکن است شما در فضاهایی مانند اتاق خواب یا فضاهای مخصوص عکاسی به این خصوصیت پرده شید رول، یعنی تاریک بودن آن، نیاز پیدا کنید.

تفاوت پرده زبرا تاش و پرده شید

انواع مکانیزم در پرده های زبرا تاش

پرده زبرا به طول کلی دارای دو نوع مکانیزم است: دستی و موتوری. در انواعی که از مکانیزم دستی بهره مند هستند، شما می توانید به وسیله همان زنجیری که پیش تر به آن اشاره کردیم، مقدار نور ورودی به محیط را تنظیم کنید و بین 10 تا 50 درصد در آن تغییر اعمال نمایید. و اما در نمونه هایی که مکانیزمشان موتوری است، مسئله کمی فرق می کند. در این پرده ها یک موتور الکتریکی کوچک و بسیار ظریف وجود دارد که ریموت دارد. این پرده ها به شما اجازه می دهند از فاصله دور نیز قادر به بالا و پایین بردن آن ها باشید و مقدار نور را به هر شکل که دوست دارید، تنظیم کنید.

نحوه شستشوی پرده زبرا تاش

نحوه شستشوی پرده زبرا تاش

شاید شستشوی پرده زبرا به سادگی برخی از پرده ها نباشد، اما شما می توانید با به کار بردن یک سری روش ها و ترفندها کار شستشوی آن را برای خود ساده تر کنید.

به طور کلی، شما می توانید به شکل ایستاده، پرده زیرا را با استفاده از بخارشوی یا شامپو فرش تمیز کنید. این روش شستشو برای زمانی که می خواهید با فاصله های کم به تمیز کردن پرده بپردازید، مناسب است. اگر قصد دارید در فاصله زمانی بلندتری جهت تمیز کردن پرده زبرا اقدام کنید، بهتر است اول، پرده را از پایه های آن جدا کرده و در یک سطح صاف قرار دهید. سپس با استفاده از یک اسفنج نرم و مواد شوینده، آن را به آرامی پاک کنید. پس از این که کارتان تمام شد، پرده را با فشار کم آب تمیز نمایید و در آخر نیز آن را جایی آویزان کنید تا به حالت صاف و به شکل کامل خشک شود.

استفاده از پرده زبرا تاش در دکوراسیون فضاهای مختلف

استفاده از پرده زبرا تاش در دکوراسیون فضاهای مختلف

معمولا از پرده زبرا در دکوراسیون فضاهای به خصوصی در منزل استفاده می شود. این یعنی امکان این که شما پرده زبرا را در دکوراسیون یک سالن پذیرایی ببینید، کم است، اما هستند کسانی که به خاطر علاقه زیاد به این نوع پرده و سبک مدرن و مینیمال، این کار را انجام می دهند. از این ها که بگذریم، پرده زبرا معمولا برای دکوراسیون آشپزخانه و اتاق خواب به کار می رود و با داشتن تنوع زیاد می تواند با انواع سبک ها، طرح ها و رنگ های به کار رفته در دکوراسیون داخلی هماهنگ شود. پرده زبرا را می توان علاوه بر دکوراسیون داخلی منزل، در دفاتر کار نیز به کار برد.

قیمت پرده زبرا

قیمت پرده زبرا

قیمت پرده زبرا تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. اولین عامل تاثیرگذار در قیمت پرده زبرا، جنس پارچه آن است. از جمله عوامل دیگر نیز می توان به طرح و مدل پارچه اشاره کرد. تقریبا ارزان قیمت ترین پرده زبرا در حدود 62 هزار تومان به ازای هر متر برای شما هزینه در پی دارد. گران قیمت ترین نوع نیز در حدود 300 هزار تومان به ازای هر متر قیمت دارد.

مدل های پرده زبرا تاش

مدل های پرده زبرا تاش

در زیر می توانید تصاویری از مدل های مختلف پرده زبرا تاش را مشاهده کنید. این مدل ها عبارتند از:

  • ساده
  • پلیسه
  • شید
  • طرح دار
  • چاپی
  • کارتونی
  • هایلایت
  • دو مکانیزم

پرده زبرا ساده:

پرده زبرا ساده

پرده زبرا ساده

پرده زبرا پلیسه:

پرده زبرا پلیسه

پرده زبرا پلیسه

پرده زبرا شید:

پرده زبرا شید

پرده زبرا شید

پرده زبرا طرح دار:

پرده زبرا طرح دار:

پرده زبرا طرح دار:

پرده زبرا چاپی:

پرده زبرا چاپی

پرده زبرا چاپی

پرده زبرا کارتونی:

پرده زبرا کارتونی

پرده زبرا کارتونی

پرده زبرا هایلایت:

پرده زبرا هایلایت

پرده زبرا دو مکانیزم:

پرده زبرا دو مکانیزم:

پرده زبرا دو مکانیزم:

راهنمای اندازه گیری پنجره

اندازه گرفتن ابعاد پنجره برای نصب پرده در بیرون قاب آن:

اندازه عرض پرده مساوری است با اندازه عرض پنجره + اندازه دلخواه

توضیح: بهتر است عرض پرده، 10 سانتی متر از عرض پنجره بزرگ تر باشد.

اندازه ارتفاع پرده مساوری است با اندازه ارتفاع پنجره + اندازه دلخواه

توضیح: بهتر است ارتفاع پرده، 10 سانتی متر از ارتفاع پنجره بزرگ تر باشد.

راهنمای اندازه گیری پنجره برای نصب پرده

نکات مهم:

  • در هنگام تولید پرده، برای جایگیری مناسب پارچه درون ریل، اندازه پارچه، 3 سانتی متر کم تر از اندازه ریل پرده منظور می شود.
  • ماکسیمم عرض قابل تولید برای پرده های زبرا به شکل تک پارچه ای، معادل 270 سانتی متر است.

پرده زبرا تاش در دکوراسیون داخلی و همه چیز درباره کاربرد آن

نصب پرده زبرا

اگر می خواهید نصب پرده زبرا را خودتان انجام دهید، باید ابتدا وسایل زیر را فراهم کنید:

  • مداد
  • متر
  • پیچ و رولپلاک
  • دریل

الف) نصب پرده زبرا به شکل دیواری

اگر اندازه پرده را 1.5 متر در نظر بگیریم، ابتدا باید 10 تا 15 سانتی متر از محل اندازه گیری شده را علامت گذاری کرد و سوراخ نمود. سپس با کمک پیچ و رولپلاک، پایه دیواری بر سطح دیوار نصب می گردد. بعد از آن، پایه سقفی به کمک پیچ و مهره زیر پایه دیواری قرار می گیرد. پایه سقفی باید در زائده پایه دیواری چفت شود. سپس پرده از بخش پشتی که شیار دارد، درون پایه سقفی جای می گیرد و بخش جلویی پرده به سمت بالا فشار داده می شود تا داخل پایه چفت شود.

ب) نصب پرده زبرا به شکل سقفی

مثل حالت قبل، اگر اندازه پرده را 1.5 متر در نظر بگیریم، ابتدا باید 10 تا 15 سانتی متر از محل اندازه گیری شده را علامت گذاری کرد و سوراخ نمود. بعد توسط پیچ و رولپلاک، پایه سقفی با پیچ و مهره به سقف وصل می شود و پرده از بخش دارای شیار، درون پایه سقف می رود. سپس بخش جلویی به بالا فشار داده شده و در جای خود چفت می شود.

همانند حالت قبل با در نظر گرفتن اندازه پرده به فرض ۱.۵متر ابتدا از ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر از محل اندازه گیری شده ( انتهای طرفین پرده به سمت داخل ) را علامت زده و سوراخ می کنیم سپس توسط پیچ و رول پلاک پایه سقفی را توسط پیچ و مهره به سقف نصب می کنیم سپس پرده را از قسمت پشت که دارای یک شیار می باشد داخل پایه سقفی گذاشته و قسمت جلویی پرده را به بالا فشار می دهیم و با کمی فشار آنرا در داخل پایه چفت می کنیم.

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری