پارک مارتین لوتر کینگ / گروه معماری Atelier Jacqueline Osty & associes

پارک مارتین لوتر کینگ / گروه معماری Atelier Jacqueline Osty & associes

برنامه: طراحی پارک مارتین لوتر کینگ در ناحیه Clichy-Batignolles پاریس

محل: پاریس، فرانسه

طراح :  Atelier Jacqueline Osty & associes

تیم پروژه : مرحله اول : Jacqueline Osty, landscape architect Jérôme Saint-Chély   مرحله دوم :  Daniela Correia with Fanny Sire

هزینه ساخت: مرحله اول 14.9 میلیون یورو (بدون مالیات بر ارزش افزوده ) – مرحله دوم 30.8 میلیون یورو (بدون مالیات بر ارزش افزوده)

مساحت زمین : 10 هکتار : 4.3 هکتار (مرحله اول)، 5.7 هکتار (مرحله دوم)

زمان طراحی و ساخت: طراحی از سال 2005 تا سال 2006 (مرحله اول)، از سال 2008 تا سال 2011 (مرحله دوم)، زمان ساخت سال 2007 (مرحله اول)، و سال 2012 تا 2014 (بخش اول مرحله دوم) و سال 2017 تا 2020 (بخش دوم مرحله دوم)

معماران منظر: در سال 2003 شهر پاریس مناقصه‌ای برای زمین Clichy Batignolles برگزار کرد. که شرکت François Grether و طراحان شهری Jacqueline Osty و معماران منظر OGI engineer firm برای طراحی پارک مورد نظر انتخاب شدند. در طول تعیین مراحل طراحی، سایت پروژه به عنوان بخشی پیشنهادی از بازی‌های المپیک 2012 پاریس، میزبان المپیک روستایی بود. طراحی آینده پارک، اغلب ساختار اصلی و دسترسی‌های موجود زمین را حفظ کرد.

پارک بر اساس فرم خطوط راه‌آهن ساخته شده و بر توپوگرافی سطوح موجود منطبق است

کل بخش شهری 45 هکتار است که زمین 10 هکتاری پارک مارتین لوتر کینگ را هم پوشش می‌دهد. پارک مارتین لوتر هشتمین پارک بزرگ در فرانسه است. مرحله اول، ساخت 4.3 هکتار پارک بود که در سال 2007 تحویل شد. بنیانگذار منطقه جدید، Parc des Batignolles، کل بخش شهری را به فرم آینده شهری پیش بینی کرده بود. معابر طراحی شده در پروژه موجب توسعه شهر می‌شود و دسترسی شهر با همسایگی‌های اطراف و فضاهای سبز موجود را بهبود می‌بخشد.

معابر شهری به صورت شمالی جنوبی و شرقی غربی با گذرهای سبز و تفرجی در پارک توسعه می‌یابند. پارک بر اساس فرم خطوط راه‌آهن ساخته شده و بر توپوگرافی سطوح موجود منطبق است. تنها بخشی که از توپوگرافی زمین به طور کامل تبعیت نکرده، تراس بندی‌ها و رمپ‌های بخش غربی پارک است، در واقع سطوح اصلاح شده‌اند تا با شبکه خطوط راه آهن St-Lazare وصل شوند. در مرکز پارک، فضاهای جانبی در دو سوی دریاچه آبی گسترش می‌یابند. دریاچه خطوط راه آهن داخلی محور پاریس را در بر می‌گیرد و این خط را از بقیه پارک مجزا می‌کند.

در نظر گرفتن فضای تفریحی

حال و هوای فصل ها، حس آب، حس شالوده اصلی پارک (مجموعه ورزشی و کاربری‌های تفریحی).

مرحله اول، حال و هوای موجود پارک را تغییر می‌دهد: حال و هوای فصل ها، حس آب، حس شالوده اصلی پارک (مجموعه ورزشی و کاربری‌های تفریحی).

از امکانات ورزشی پارک زمین والیبال، زمین بسکتبال، صخره‌نوردی زمین اسکیت و زمین بازی کودکان را می‌توان برشمرد. فضاهای نشستن‌های و استراحت بسیاری در نقاط مختلف پارک پیش بینی شده که به خوبی مورد استقبال ساکنین منطقه واقع شده است.

فضاهای نشستن‌های و استراحت بسیاری در نقاط مختلف پارک پیش بینی شده که به خوبی مورد استقبال ساکنین منطقه واقع شده است. 

پارک به درستی با گیاهان مناسب پوشیده شده است، و پر از فضاهای بکر و طبیعی است

پارک مارتین لوتر کینگ به درستی با گیاهان مناسب پوشیده شده است، و پر از فضاهای بکر و طبیعی است. ضمن اینکه گیاهان کاشته شده در این پارک نیاز به نگهداری کمی دارند. معابر چوبی و  معلق روی دریاچه و برکه ها اجرا شده که تجربه ارتباط نزدیک با گیاهان آبی را فراهم می‌کند.

یکی از اهداف مهم طراحی و ساخت پارک مارتین لوتر توجه به اصول توسعه پایدار است، برنامه منجر به اجرای مدیریت انرژی و مدیریت منابع آب شد:

  • سیستم آب پایدار: با استفاده از اصول مدیریت آبیاری (حداقل تخلیه آب به سیستم فاضلاب، بجز باران‌های استثنایی، بازیابی آب باران و بازیافت آب، ساخت سیستم مخزن ذخیره آب برای آبیاری، در مرحله اول)؛
  • انرژی پایدار: پانل‌های خورشیدی درجا و اجرای توربین بادی برای گردش آب در پهنه گیاهان آبی؛ استفاده از تجهیزات کم مصرف برای روشنایی پارک؛ بازیافت مواد و مصالح سایت و استفاده مجدد آنها.
  • تنوع زیستی: در مقیاس کلی پارک ناحیه‌ای، طراحی و اجرای مسیرهای تقاطع مختلف برای عبور حیوانات، به ویژه از روی شبکه‌‌های راه آهن عبوری از پارک.

طراحی و اجرای مسیرهای تقاطع مختلف برای عبور حیوانات، به ویژه از روی شبکه‌‌های راه آهن عبوری از پارک.

خط افق پارک شهری

روند شکل گیری پارک

مسیر های ارتباطی در پارک

 

 

 

منبع : www.landezine.com