نوسازی و توسعه خانه در سائوپائولو / گروه معماری MK27

نوسازی و توسعه خانه

نوسازی و توسعه خانه در سائوپائولو / گروه معماری MK27

نوسازی و توسعه خانه : شرکت برزیلی «استودیو MK27 » خانه‌ای را نوسازی کرده و گسترش داده که توسط یکی از بنیان‌گذارانش در اوایل دهه 2000 میلادی طراحی شده‌است. این خانه دارای سطوح سفید و پنجره‌های بزرگی است که رو به باغچه این خانه باز می‌شوند.

نوسازی و توسعه خانه

این پروژه، که «گاما ایسا V2» نامیده شده، شامل افزوده شدن حجمی خطی به حجم دو طبقه اولیه‌ این خانه در سادوپائولو می‌شد که در سال 2001 ساخت آن تکمیل شد. خانه اولیه توسط «مارسیو کوگان» (Marcio Kogan,) طراحی شد. وی شرکتی را با همین نام در دهه 1970 تاسیس کرد و پس از آن شرکتش را در سال 2001 به MK27  تغییر نام داد.

نوسازی و توسعه خانه

این خانه با مساحتی معادل 700 متر مربع، دارای سطوح سفیدرنگ، ترکیب‌های حجمی و یک رابطه قوی میان فضای داخل و فضای خارج می‌باشد. این پروژه توجه بین‌المللی را به سوی خود جلب نمود و برای یک جایزه معماری جهانی در سال 2002 کاندید شد.

نوسازی و توسعه خانه

صاحبین این خانه یک زوج با دو دختر نوجوان هستند. مادر خانواده یک مدیر هنری و پدر خانواده در صنعت تبلیغات مشغول به کار است. این زوج که به دنبال بزرگ کردن خانه‌شان بودند، زمینی که در مجاورت خانه‌شان بود را خریداری کردند تا راهی به این طریق آن را توسعه دهند.

نوسازی و توسعه خانه

تیم طراحی گفت: «این خانواده فضای بیشتری می‌خواستند چرا که خانه اولیه به اندازه کافی بزرگ نبود. هر دوی این زن و شوهر در خانه‌شان کار می‌کردند، بنابراین به فضای راحتتری نیاز داشتند.»

نوسازی و توسعه خانه

این فضای جدید دوطبقه که در پلان به فرم L است، به ضلع جنوبی خانه افزوده‌شده و حول یک محور مرکزی و حیاط قرار گرفته‌است. نماهای آن با چوب «آکویا» پوشانده شده و آن را از دیوارهای بتنی سفیدرنگ خانه اولیه متمایز می‌کند.

نوسازی و توسعه خانه

این فضای افزوده شده، زیربنای ساختمان را به اندازه 50 درصد اقزایش داده‌است. طبقه پایین‌تر شامل یک استودیو، فضای استراحت کارکنان، یک رختشویخانه و فضای انبار است. طبقه بالا از اتاق‌های خواب و یک نیم‌طبقه که فضای نشیمن است تشکیل می‌شود. این طبقات علاوه بر راه‌پله اصلی در فضای اولیه، از طریف یک راه‌پله جدید خاکستری‌رنگ نیز به هم متصل می‌شوند.

نوسازی و توسعه خانه

تغییرات متعددی روی فضاهای اولیه اعمال شد، از جمله دکوراسیون جدید آن و کفپوش‌های چوبی خاکستری رنگ آن. فضای مرکزی خانه یک فضای نشیمن با ارتفاع سقف دوطبقه است که نمای شیشه‌ای کشویی آن 17 متر طول دارد و به ترکیب این فضا با فضای باغچه خارجی کمک می‌کند.

 

تیم طراحی، درب‌های اولیه خانه را با صفحات شیشه‌ای جایگزین کرد؛ این انتخابی بود که اجرایش در زمان ساخت اولیه این خانه غیرممکن بود.

نوسازی و توسعه خانه

فضای نشیمن همچنین دارای یک کتابخانه وسیع است که دیوار این فضا را در طبقات همکف و اول پوشانده‌است. این قفسه کتاب جزو طراحی اولیه خانه بوده و در جریان این تغییرات دست نخورده باقی مانده‌است.

 

تیم طراحی افزود: «این قفسه کتاب در نقش پوششی برای دیوار طولی خانه است، علاوه بر این در میان دو راه‌پله این خانه که متقارن قرار دارند، تعلیق و فاصله ایجاد می‌کند.»

نوسازی و توسعه خانه

روی هم رفته، نوسازی و توسعه خانه به کوگان این فرصت را داد تا خانه‌ای را که نزدیک به بیست سال پیش و در نخستین روزهای ایتودیو MK27  ساخته‌بود به روز کند.

 

تیم طراحی در نوسازی و توسعه خانه گفت: «این پروژه همان کانسپت و راهبردی را دنبال کرد که خانه اولیه دارا بود، و ما این توسعه نوسازی را فرصتی برای به روز کردن خانه اولیه تصور کردیم و خانه گاما ایسا رابه شکلی درآوریم که اگر امروز قرار بود طراحی کنیم، همین نتیجه حاصل می‌شد.»

نوسازی و توسعه خانه

استودیو MK27 سابقه گسترده‌ای در پروژه‌هایش در برزیل دارد. از پروژه‌های اخیر این استودیو می‌توان به یک پاویلیون برای برند مبلمان «میکاسا» (Micasa)، یک خانه مینیمالیستی در خارج از سائوپائولو با یک بام سبز وسیع و یک خانه در ساحل میامی اشاره نمود.

 

 

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: www.dezeen.com