توصیه هایی برای استفاده بهینه از نور روز در طراحی داخلی

توصیه هایی برای استفاده بهینه از نور روز در طراحی داخلی

توصیه هایی برای استفاده بهینه از نور روز در طراحی داخلی

همان طور که می دانید عناصر بسیاری در رسیدن به یک طراحی داخلی مناسب و زیبا، تاثیر گذار هستند، اما برخی از موارد تشکیل دهنده یک دکوراسیون، از اهمیت و تاثیر بیشتری برخوردار هستند و نور روز یکی از این عناصر با اهمیت به شمار می رود. برای این که علاوه بر یک محیط زیبا، به مکانی سالم و مناسب برای سکونت دست پیدا کنید، لازم است که از نور روز که دارای فواید بی شماری است، بیشترین استفاده و بهره را ببرید. نور روز علاوه بر تاثیرات مفید و سلامتی بخشی که دارد، می تواند از نظر ظاهری و زیبایی نیز تاثیر قابل توجهی را در طراحی داخلی به نمایش بگذارد. ما در این مطلب توصیه های کارآمدی را برای استفاده بهینه از نور روز در طراحی داخلی با شما در میان خواهیم گذاشت. پس با پویانو همراه باشید:

توصیه هایی برای استفاده بهینه از نور روز در طراحی داخلی

  • اهمیت چیدمان مبلمان در استفاده از نور روز

دلیل این که هر روز صبح بعد از بیدار شدن اولین کاری که انجام می دهیم کنار زدن پرده ها است، این است که تاثیرات نور مصنوعی ای که در طول شب در معرض آن قرار داشته ایم را کاهش داده و ترشح هرمون شادی بخش را افزایش دهیم. بر اساس تحقیقات انجام شده، 90 درصد از زمان ما انسان ها در طول روز، در داخل ساختمان های بسته سپری می شود.

به همین دلیل هر روز، بیشتر از روز قبل به نور خورشید نیاز پیدا می کنیم. در چنین شرایطی تنها دراز کشیدن بر روی یک مبل و نگاه کردن به فضای بیرون و جذب کردن نور روز می تواند بسیار آرامش بخش باشد. به همین دلیل است که نوع چیدمان مبلمان در محیط خانه اهمیت بسیاری می یابد.

اهمیت چیدمان مبلمان در استفاده از نور روز

در چیدمان مبلمان به این چند نکته توجه داشته باشد

  1. قرار دادن میز آرایشی موجود در اتاق خواب در نزدیکی پنجره اتاق، باعث می شود تا کوچک ترین جزئیات نیز دیده شوند. این موضوع باعث خواهد شد تا در یک روز آفتابی، به آرایشی زیبا در صورت خود دست پیدا کنید. هم چنین قرار دادن آینه در نزدیکی پنجره در بازتاب بیشتر نور روز نیز تاثیر مثبت داشته و میزان آن را افزایش خواهد داد.
  2. نور نارنجی رنگ غروب خورشید که رفته رفته به رنگ قرمز نزدیک می شود، زمانی که از گوشه پنجره وارد خانه شده و با روشنایی نور شمع ترکیب شود، فضایی رمانتیک و دلنشین را در اختیار شما قرار خواهد داد.

در چیدمان مبلمان به این چند نکته توجه داشته باشد

  1. اگر مبل و یا صندلی ای که در مقابل پنجره قرار دارد را جا به جا کرده و در مکان دیگری قرار دهید، نور بیشتری وارد خانه خواهد شد.
  2. روشن ترین و نورگیر ترین اتاق خانه را به بچه های خود اختصاص دهید، زیرا آن ها زمان بیشتری را نسبت به شما در اتاق خود سپری کرده و به نور بیشتری نیز نیاز دارند.
  3. اگر پنجره های خانه، مدل قدیمی بوده و دارای شیشه های مات هستند، آن ها را با شیشه های جدید و شفاف تعویض کنید.

از صبح تا شب با نور طبیعی

  • از صبح تا شب با نور طبیعی

در واقع نور طبیعی و روشنایی از نظر اکولوژیک و زیست محیطی نیز، تاثیری مثبت بر روی طبیعت دارد. زیرا مصرف انرژی برق و به طور طبیعی استفاده از انرژي های مخرب را کاهش می دهد. این که بدانید هر اتاق موجود در خانه از نظر تکنیکی از چه جهتی و به چه میزانی نور دریافت می کند، هم باعث می شود که مکان را به درستی طراحی کرده و هم چنین از نظر معماری سازگار با محیط زیست، به نتیجه بهتری دست پیدا کنید.

اتاق خواب که از نظر دریافت نور، الویت کمتری دارد، می تواند در جهت شمال طراحی شود.

به طور کلی، مکان هایی مانند آشپزخانه و سرویس بهداشتی از جمله نقاطی هستند که باید در ساعات اولیه روز، نور طبیعی دریافت کنند. به همین دلیل باید از نظر معماری، این مکان ها در جهات درست طراحی شوند. اتاق خواب که از نظر دریافت نور، الویت کمتری دارد، می تواند در جهت شمال طراحی شود. نقاطی مانند اتاق نشیمن که مکان اصلی خانه به شمار رفته و جایی برای استراحت کردن و رسیدن به آرامش است، لازم است که نور ملایم و گرم پایانی روز را دریافت کند و به همین دلیل قرار داشتن آن در جهت غرب بسیار مفید خواهد بود. اگر در تمام نقاط خانه به نور طبیعی بیشتری نیاز دارید، می توانید برخی دیوار های غیر حامل را برداشته و یا یک پنجره اضافه بر روی دیوار ایجاد کنید.

فضایی روشن تر و همیشه شاد

  • فضایی روشن تر و همیشه شاد

بدن انسان بر اساس یک ریتم و هارمونی مشخص طراحی شده است. یعنی باید در طول روز یا شب، حس و حال متفاوتی داشته باشد. به همین دلیل تمام تلفن های همراه و وسایل اکترونیکی نیز دارای ویژگی های مشابهی با بدن انسان بوده و حالات متفاوتی را در اختیار شما قرار می دهند. نور آبی روز باعث افزایش ترشح هرمون کورتیزول در انسان می شود.

هرمون کورتیزول همان هرمونی است که هنگام استرس تولید شده و توسط غده های فوق کلیوی ترشح می شود و باعث بیدار ماندن و پویایی در انسان می گردد. درست مانند هرمون سروتونین که حس شادی به انسان بخشیده و باعث ایجاد تعادل در حال روحی انسان می شود. زمانی که نور طبیعی در پایان روز کاهش یافته و به رنگ قرمز نزدیک تر می شود، باعث تحریک و ترشح هورمون ملاتونین می شود که حس خواب آلودگی به انسان می بخشد.

به زبان ساده ساعت بیولوژیکی بدن انسان در زیر نور آبی و بعد از گذراندن یک روز در فضای بسته دفتر کار، سیگنال خستگی در بدن تولید می کند. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که افرادی که در یک محیطی با پنجره های بزرگ و نور طبیعی بیشتر کار می کنند، نسبت به افرادی که  در فضایی با نور کمتر مشغول به کار هستند، 46 دقیقه بیشتر خوابیده و تمرینات ورزشی بیشتری را می توانند انجام دهند. تحقیقات دیگری نیز ثابت کرده است که بیمارانی که در اتاق های نورگیر بستری می شوند، زودتر از سایر بیمار ها بهبود یافته، کمتر دچار افسردگی شده و ریتم شبانه روزی (چرخه خواب و بیدار شدن) منظمی داشته و آستانه درد در آن ها تعادل بیشتری می یابد.

دکوراسیون بر اساس نور

  • دکوراسیون بر اساس نور

اگر به طراحی ای تاریک و رنگ های تیره علاقه مند هستید، نگران نباشید! راز کار در این است که بین رنگ و نور تعادل ایجاد کنید. نور هایی که به خانه حس آرامش، راحتی، امنیت و صمیمت می بخشند، نور های ملایم هستند. اگر خانه شما دارای دکوراسیونی با رنگ های تیره است و یا نور کافی دریافت نمی کند، می توانید با استفاده از نور های مصنوعی، نور طبیعی را تقلید کرده و فضای روشن تری ایجاد کنید.

این رنگ ها را با چراغ دیواری و یا آباژوری با نور زرد رنگ ترکیب کنید.

فراموش نکنید که نور های روشن و سرد ال ای دی برای روز و نور هایی با رنگ های گرم تر برای شب مناسب هستند. یک گوشه تاریک موجود در خانه را با کاغذ دیواری ای روشن و براق و یا یک منبع نور می توانید به فضایی روشن تر تبدیل کنید. البته بلافاصله به رنگ های سفید و روشن فکر نکنید. رنگ های براق و سنگینی مانند صورتی تیره و سبز جنگلی نیز می توانند به کار برده شوند. این رنگ ها را با چراغ دیواری و یا آباژوری با نور زرد رنگ ترکیب کنید. اگر از چراغ های کنترلی استفاده کنید می توانید برای فضا های متفاوت به میزان نور مختلفی دست پیدا کنید.

 

 

 

نور روز در طراحی داخلی

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو