آشنایی با نمای سیمان شسته و مزایا و معایب آن

آشنایی با نمای سیمان شسته و مزایا و معایب آن

آشنایی با نمای سیمان شسته و مزایا و معایب آن

یکی از متریال های مرسوم برای پوشش نما، سیمان شسته است. استفاده از این نوع متریال برای نماسازی در کشور ما نیز بسیار رایج می باشد. نمای سیمان شسته از جمله نماهای اندودی می باشد و پس از سفت کاری، اجرا می گردد. مسلما اجرای نمای شسته نیز مانند دیگر نماها مزایا و معایب خاص خود را دارد. اگر می خواهید با کاربرد سیمان شسته در نماسازی آشنایی بیش تری پیدا کنید، پویانو را تا پایان این مطلب همراهی نمایید.

آشنایی با نمای سیمان شسته و مزایا و معایب آن

نمای شسته چیست؟

یکی از رایج ترین نماها در کشور ما نمای سیمان شسته یا نمای شسته است. همان طور که در مقدمه نیز گفته شد، نمای شسته از نماهای اندودی به شمار می رود. اندود، یک پوشش یکنواخت می باشد که روی سفت کاری بدنه ساختمان به اجرا در می آید.

نمای شسته، ترکیبی از سنگ دانه های دانه بندی شده می باشد که در بسته بندی های گوناگونی با رنگ های مختلف، مثل سیاه، قرمز، سبز، سفید، خاکستری و دیگر رنگ ها در بازار به فروش می رسد. در این نما از پودر سنگ و سیمان سفید استفاده می شود. البته با در نظر گرفتن رنگ نهایی نمای سیمان شسته می توان از سیمان سیاه و رنگ های معدنی نیز در ترکیب مورد نظر بهره گرفت.

اما چرا به این نما، نمای شسته می گویند؟ علت نامگذاری این نما بدین شکل، این است که پس از اجرا و در مرحله نهایی کار، آن را با آب می شویند.

نمای شسته چیست؟

 مزایای نمای سیمان شسته

  • از جمله مزایای نمای سیمان شسته، در شرایطی که به خوبی اجرا گردد، می توان به استحکام و ماندگاری خوب آن اشاره نمود
  • با کمک سیمان شسته می توان طرح های گوناگونی مثل نمای سنگ را با هزینه ای بسیار کم تر اجرا کرد.
  • تنوع رنگی این نما خیلی زیاد است.
  • برخی از رنگ های مورد استفاده، آلودگی نما را نشان نمی دهند. البته اگر در کار نهایی از درز استفاده شود، ممکن است درون آن ها خاک جمع شده و باعث کثیف به نظر رسیدن نما شود.

 مزایای نمای سیمان شسته

معایب نمای سیمان شسته

  • سرعت اجرای این نما کم است و شاید بتوان در هر روز، حدود 10 متر مربع از آن را اجرا نمود.
  • نمای شسته، عایق رطوبتی خوبی نیست، اما می توان روی کار از مواد عایق بدون رنگ بهره گرفت. این روش برای اجرای کف نیز استفاده می شود. به چنین کفی، کف شسته می گویند. این نوع کف سازی در فضاهای بیرونی و باغ ها کاربرد زیادی دارد.

معایب نمای سیمان شسته

با نمای سیمان شسته بیش تر آشنا شویم

در این بخش، شما را با نمای سیمان شسته بیش تر آشنا خواهیم کرد. نمای شسته در عین مقاومت خوبی که در برابر سرما و گرما از خود نشان می دهد، یک نمای زیباست. این نما در زبان انگلیسی با نام واش بتن شناخته می شود. بنابراین، می توانید نمونه های خارجی نمای شسته را با این اسم جستجو کنید.

نمای سیمان شسته، یکی از محکم ترین و مقاوم ترین نماهای موجود است که با توجه به مصالح مورد استفاده در ترکیبش، در طرح ها و رنگ های مختلفی اجرا می شود. جهت اجرای نمای سیمان شسته باید لوازمی برای کروم بندی و ژوئن گذاری در اختیار داشت. نمای سیمان شسته، حاصل ترکیب درصد مشخصی از سیمان سفید یا سیاه که با توجه به رنگ نهایی نما انتخاب می گردد و پودرهای رنگی طبیعی یا پودر سنگ رنگی و سنگ های دارای نمره بندی با آب است.

ملات حاصل را به کمک ماله و دیگر ابزارهای سیمان کاری روی سطح مورد نظر اجرا می کنند. کیفیت نمای نهایی به ظرافت کار و دقت و مهارت استاد کار وابسته است. لازم به ذکر است که انواع سنگ ها و پودرهای رنگی، مثل سنگ کریستال، پودر کریستال، سنگ جوشقان، پودر جوشقان و دیگر سنگ های رنگی، مثل سنگ جگری، سنگ قرمز، سنگ لیمویی، سنگ مرمر، سنگ سبز، سنگ سیاه و دیگر مصالح برای این نماسازی کاربرد دارند. در ادامه متن، شما را با جنس و مواد و متریال های مورد استفاده در این نما و مزایا و معایب آن آشنا خواهیم کرد.

جنس و مواد مورد استفاده در مصالح منتخب برای اجرای نما می تواند سبب جذب یا دفع نور خورشید شود و در نقش گرمایش و سرمایش برای ساختمان عمل کند. با توجه به قرار گرفتن نما در برابر عوامل جوی، باید در انتخاب مصالح مورد استفاده برای نماسازی، توجه و دقت بیش تری اعمال کرد. جهت زیاد کردن عمر ساختمان، بایستی از مصالح و نماهای دارای دوام و ماندگاری استفاده نمود تا در مقابل شرایط نا مساعد جوی، مانند زلزله، سیل، طوفان، باران و دیگر موارد، از استحکام کافی برخوردار باشد.

نمای سیمان شسته از نماهایی به شمار می رود که به خاطر صرف هزینه و مدت زمان کم تر برای اجرا و استحکام مناسب تری که نسبت به بسیاری از نماها دارد، انتخاب مناسبی می باشد. این نما را می توان با توجه به طرح ارائه شده برای نماسازی، به صورت تک رنگ یا تلفیقی از رنگ های مختلف اجرا نمود. معمولا در اجرای نمای برج ها بیش تر از رنگ سفید بهره گرفته می شود و سنگ های رنگی تیره، عموما به شکل نواری جهت تکمیل یک طرح برای نماسازی ساختمان به کار می روند.

مواد و مصالح مورد استفاده در اجرای نمای شسته، عموما سنگ، پودر سنگ و سیمان سفید هستند. عموما از 8 مدل سنگ با رنگ های اصلی قرمز جگری، لیمویی، قهوه ای، سفید، سیاه، کرم، سبز و سفید استخوانی برای اجرای این نماها بهره گرفته می شود. این نما از نمای سنگ، خطر کم تری دارند و از طرف دیگر، یک تکه بودن آن سبب می شود در شرایط گرما و سرما نیز در مقایسه با بسیاری از نماهای دیگر، موفق تر عمل کند.

با نمای سیمان شسته بیش تر آشنا شویم

اجرای نمای شسته

در زمان اجرای نمای سیمان شسته، ابتدا زیر کار با ملات ماسه سیمان معمولی پوشش داده می شود. این لایه را اصطلاحا آستر می نامند. پیش از آستر کردن باید همه سطح دیوار را شمشه گیری کرد. سپس بین شمشه ها با ملات ماسه سیمان پر می شود. در طول سیمان کاری نما و حتی تا چند روز پس از آن باید خداقل روزی 3 تا 4 بار، دیوار سیمان کاری شده را به کمک آب، مرطوب نمود. در غیر این صورت، ماسه موجود در سیمان مورد استفاده به شکل پودر در می آید و با کوچک ترین تماس، فرو می ریزد. بعد از این که 10 تا 20 دقیقه از اجرای کار روی سطح نما گذشت، روی کار با قلم آب شسته می شود تا سیمان روی سطح سنگدانه های رنگی پاک شده و رنگ و زیبایی آن ها نمود پیدا کند.

بایستی توجه کرد که همه مصالحی که در کنار سیمان به مصرف می رسند، از جمله سیمان کاری نما باید حداقل در حرارت 4 تا 5 درجه سانتی گراد به کار روند. این کار از فاسد شدن و یخ زدگی ملات مورد استفاده جلوگیری به عمل می آورد.

در همه نماسازی ها بهتر است حداقل 30 سانتی متر پایین کار از یک رج سنگ رگی یا سنگ نما استفاده شود. علت این کار، این است که این بخش نما همیشه با زمین و عوامل جوی در تماس است و از این رو، شایسته است در اجرای آن از مصالح بهتر و مقاوم تر در برابر عوامل جوی بهره گرفته شود. عموما برای این ردیف از سنگ های نمای دارای رنگ تیره و سطح ناصاف استفاده می شود، مثل سنگ های دو تیشه و دیگر مصالح مناسب برای این بخش که در تماس با زمین می باشد.

اجرای نمای شسته

نمای سیمانی

نمای مدرن

نمای سیمان شسته

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری