نکات نصب و انتخاب پرده برای دکوراسیون منزل

نکات نصب و انتخاب پرده برای دکوراسیون منزل

همان طور که می دانید، هماهنگی پرده ، مبلمان و فرش در دکوراسیون منزل از اهمیت زیادی برخوردار است. پرده ها از مهم ترین عناصر دکوراسیون منزل هستند، زیرا سطح نسبتا بزرگی را می پوشانند و میزان نور ورودی به فضا را تعیین می کنند. برای انتخاب پرده مناسب باید علاوه بر توجه به عملکرد، معیارهای زیبایی شناختی را نیز مد نظر قرار داد تا نتیجه مطلوبی به دست آید. اگر می خواهید برای منزل خود پرده تهیه کنید، حتما این مطلب را تا انتها بخوانید تا از نکات انتخاب و خرید پرده اطلاع پیدا کنید و بهتر تصمیم بگیرید.

پرده ساتن

  • یکی از نکاتی که باید در انتخاب پرده مورد توجه قرار دهید، بافت پرده است. اگر در یک محیط گرمسیری زندگی می کنید، پارچه های سبک و نازک برای پرده تان مناسب ترند، اما در صورتی که منطقه زندگی شما سردسیری است، پارچه های سنگین و ضخیم برای منزل تان مناسب ترند. بنابراین باید در انتخاب بافت پرده ها شرایط آب و هوایی را در نظر بگیرید.
  • برای انتخاب رنگ پرده ها باید به رنگ مبلمان و فرش توجه داشته باشید. اکثر افراد ترجیح می دهند رنگ پرده ها را شبیه به رنگ مبلمان و فرش در نظر بگیرند، اما در صورتی که مایل باشید یک دکوراسیون متفاوت را تجربه کنید، می توانید رنگ آن ها را متضاد با هم در نظر بگیرید.
  • نکته دیگری که خوب است مورد توجه قرار دهید، توجه به طرح پرده است. اگر مبلمان شما ساده هستند از پرده های طرح دار استفاده کنید و اگر مبلمان تان طرح دار هستند، پرده ها را ساده در نظر بگیرید.
  • انتخاب عرض مناسب از نکاتی است که باید در مرحله نصب پرده ها مورد توجه باشد. شما باید عرض پرده ها را حدود 3 سانتی متر بیش تر از عرض پنجره در نظر بگیرید. این تکنیک باعث می شود هنگام باز و بسته نمودن پنجره منظره بدی ایجاد نشود.
  • ارتفاع پرده نیز نقش مهمی در زیبایی دکوراسیون فضا دارد. به طور معمول، ارتفاع پرده ها چیزی در حدود 160 تا 360 سانتی متر است، اما می توان این اندازه را تغییر داد. برای برخی از فضاها مثل نشیمن و پذیرایی بهتر است پرده ها ارتفاع بیش تری داشته باشند، اما فضاهایی مثل حمام و دستشویی را بهتر است با پرده های کوتاه دکور کرد. ارتفاع پرده در آشپزخانه و اتاق خواب به نظر شما و ارتفاع پنجره بستگی دارد می تواند کم یا زیاد باشد.
  • میل پرده را بهتر است 10 تا 15 سانتی متر از هر طرف اضافه در نظر بگیرید. این کار به فضا زیبایی بیش تری می دهد و باعث عریض تر به نظر آمدن پنجره نیز می شود.
  • سعی کنید گیره های پرده را متناسب با دکوراسیون در نظر بگیرید. گیره ها را می توان از خود پارچه مورد استفاده برای پرده ایجاد کرد. توجه کنید که گیره ها نه باید آن قدر تنگ باشند که پرده چین اضافه بخورد و نه آن قدر آزاد که زیبایی پرده را بگیرد.
  • در هنگام خرید پرده باید به ارتفاع سقف از کف نیز توجه کرد. سقف های کوتاه باعث خفه شدن فضا می شوند، اما اگر منزل تان سقف بلندی ندارد، می توانید با به کارگیری یک تکنیک ساده در نصب پرده به رفع مشکل آن بپردازید. برای این کار باید ارتفاع پرده ها را زیاد در نظر بگیرید، به طوری که فاصله کف تا سقف را بپوشاند. حتی در صورتی که پنجره تان از نیمه های دیوار شروع می شود هم پرده را تا نزدیکی کف در نظر بگیرید. این کار باعث می شود سقف منزل تان بلندتر جلوه کند.
  • اگر در منزل خود پنجره های باریکی دارید که وسط آن ها دیوار قرار گرفته است، بهتر است پرده آن ها را مجزا نصب نکنید. در نظر گرفتن یک پرده یکپارچه برای چنین وضعیتی مناسب تر است و ظاهر زیباتری به پنجره ها می دهد.

والان پرده طرح سنتی

والان پرده طرح گلدار

والان پرده طرح فرشته

والان پرده طرح داماس

والان پرده طرح گیاهی

والان پرده طرح کلاسیک

والان پرده طرح نقوش گیاهی

 

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری