مرکز نمایشگاهی و هنرهای اجرایی (Hub) در چین

مرکز نمایشگاهی و هنرهای اجرایی (Hub) در چین

 

1

معماران: دفتر طراحی و تحقیق  Neri & Hu

کان پروژه: شانگهای، چین

مساحت پروژه: 15700 مترمربع

سال ساخت پروژه: 2015

 

 

حوادث جاری در این منطقه و بازدیدکنندگانی که در این ناحیه شهری سکونت دارند، همراه با عناصر فضایی طراحی شده و موجود در آن، محیطی پویا و با انرژی را برای زندگی در این ناحیه بوجود آورده است. به دلیل توسعه شهر شانگهای و تمرکز امکاناتی مانند: ریل قطار و ایستگاه‌های مترو، فرودگاه، و مرکز کنوانسیون جدید، در ناحیه هونگ‌کیاو(Hongqiao)، این منطقه به محله‌ی جدید و پرجنب و جوشی برای بازدیدکنندگان و ساکنین آن تبدیل شده است. شویی آن لند (Shui On Land) که یک توسعه دهنده شهری است و مغز متفکر در توسعه شهر Xintiandi بوده است، توسعه این مجموعه HUB را با عملکرد‌های متنوع در قلب منطقه جدید پیشنهاد داده است. مهم‌ترین ویژگی این مجموعه، مرکز نمایشگاهی و هنرهای اجرایی است که به عنوان نقطه عطف در فرهنگ و هنر منطقه جدید، پیش‌بینی شده است.

3 4

5

ایده شکل‌گیری فضاهای داخلی برگرفته از طبیعت بوده است تا بتوان محیطی مشابه طبیعت خلق کرد و از بافت شهری که تمامی نقاط آن مملو از ساختمان است و ساخته شده است، فاصله گرفت و از فرهنگ معاصر که به شدت بصری شده است برای مدتی دور شد. فضاهای داخلی مرکز هنرهای اجرایی به شکل ناحیه‌ای شهری متشکل از 5 طبقه، دیده می‌شود که از بیرون مانند صخره‌ای بزرگ است و گویی فضاهای داخلی در درون آن حجاری شده‌اند و عناصر برنامه ریزی شده در درون آن جای گرفته‌اند. بازدیدکنندگانی که از ایستگاه مترو به این ساختمان می‌رسند، خود را در حال ورود به فضایی در زیر زمین می‌بینند که سقف آن پوشیده شده از لوله‌هلی فلزی است و مانند ریشه‌ی درختان جنگلی که در بالای سقف قرار دارند به نظر می‌رسند.

6 7 8

9

بازدیدکنندگانی که در زیرزمین هستند، می‌توانند بوسیله تونلی که یک دستگاه پله برقی چشمگیر در آن قرار دارد و طولانی است، به طبقه همکف و سالن اصلی نمایشگاه برسند. یک سایبان شناور که از قطعات چوب ساخته شده است و در بالای آتریوم سه طبقه شناور است، فضا را به شکل یک جنگل بازسازی میکند. ورودی‌های گالری از تخته‌سنگ‌های به هم پیوسته و جامد و نرده‌هایی از جنس چوب گردو و سبک، ساخته شده‌اند. در هر نقطه‎‌ای که بازدید کننده‌ای حضور دارد، نقش او به طور مداوم به عنوان تماشاگر و یا ایفاکننده نقش به طور مداوم در حال تغییر است. مانند کسی که مسیری پرپیچ و خم را در طول گالری‌های غار مانند و پل‌ها طی می‌کند.

2چیزی شبیه به یک جعبه گنج در طبقات بالا پنهان شده است، سالنی برای اجرای نمایش که دارای ظرفیتی معادل 750 صندلی است و دارای صفحه نمایش‌های شناور است که با برگه‌ها بامبو ساخته شده‌اند و نمادی از چین باستان هستند. در واقع می‌توان دیگر فضاهای لذت‌بخشی را کشف کرد که در درون این توده سنگی حجاری و کنده شده‌اند- مانند: اتاقک‌های سرویس بهداشتی که طلایی هستند، اتاق مخصوص کشیدن سیگار، سالن، کافه‌هایی که همچون خانه‌هایی از جنس چوب در درون این حجم سنگی جای داده شده‌اند، سالن‌هایی از جنس آیینه که دارای کاشی‌هایی با لعاب سیاه نیز هستند و اتاق سرویس بهداشتی مختص آن سبز است، کابین‌های آسانسور آن از جنس برنز هستند، اتاق‌های خصوصی مختص افراد بسیار مهم که با کاشی‌هایی که با دست رنگ آمیزی شده‌اند پوشیده شده است و داستان‌هایی از گذشته این ناحیه در این کاشی‌ها روایت شده است، و یک داربست طلایی داخل سالن اتاق‌های افراد بسیار مهم که روی آن نقطه‌هایی وجود دارند با چراغ‌های آویزی که با ظرافت بسیار زیادی ساخته شده‌اند.

10

منبع: archdaily

گردآوری و ترجمه در تحریریه پویانو| علمی