10 مدل کتابخانه خانگی برای علاقه مندان به کتاب

مدل های کتابخانه خانگی

10 مدل کتابخانه خانگی برای علاقه مندان به کتاب

انواع مدل کتابخانه خانگی : تاریخ بشریت همراه با کتاب ها پیشرفت کرده است و به همین دلیل هر چه قدر هم که تکنولوژی پیشرفت کند، کتاب تنها چیزی است که هرگز تغییر نخواهد کرد. البته ممکن است که کتاب ها از نظر ظاهری تغییر کرده باشند، برای مثال با افزایش روز افزون خوانندگان کتاب های مجازی، میزان توجه به کتاب های چاپی کاهش یافته است، اما این موضوع بدین معنا نیست که کتاب های چاپی که در خانه ها وجود دارند باید در گوشه ای از اتاق ها خاک بخورند.

در واقع متخصصان معتقد هستند که در گذر زمان با افزایش مطالعه کتاب های مجازی و استفاده از اینترنت، قیمت کتاب های چاپی افزایش یافته و به اشیاء ارزشمندی تبدیل خواهند شد که در کلکسیون های هنری از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. البته خوشبختانه تا رسیدن به چنین روزی زمان بسیاری باقی مانده است، زیرا هنوز تعداد افرادی که از خواندن کتاب های چاپی، بوی کاغذ و ورق زدن کتاب لذت می برند بسیار قابل توجه است.

مدل های کتابخانه خانگی

در دنیای مدرن کتاب خواندن به یک عادت تبدیل شده است و این عادت تنها برای افزایش دانش، شناخت فرهنگ های متفاوت و گسترش افق دید نیست، بلکه مطالب داخل کتاب ها نیز بسیار متنوع و غنی بوده و می توان کتاب های بسیاری را در زمینه های متفاوتی از جمله موضوع های روانشناسی، شادی بخش، خودشناسی، طنز، فلسفه، جهان بینی، بیوگرافی و بسیار موارد دیگر مطالعه کرد.

هم چنین به کمک اینترنت و امکاناتی که در اختیار ما قرار می دهد می توانیم به راحتی کتاب های مورد نظر خود را پیدا کرده و خریداری کنیم. در نتیجه این اتفاق، کلکسیون کتاب های ما، یعنی کتابخانه هایمان نیز روز به روز در حال بزرگ تر شدن هستند.

در گذشته کتابخانه های خانگی با نوری کم در مکانی خاک گرفته تصور می شدند، اما امروزه این موضوع تغییر کرده است. اکنون کتابخانه های مدرن برای به نمایش گذاشتن زیبایی های کتاب ها و دسترسی راحت به آن ها به شکلی زیبا و کارآمد طراحی شده و طرح های خلاقانه ای را در دسترس ما قرار می دهند. امروزه کتابخانه ها تنها وسیله ای برای نگه داری کتاب ها نیستند، بلکه در عین حال به عنوان وسیله ای تاثیر گذار در دکوراسیون داخلی نیز به شمار می روند.

به گونه ای که هنگام طراحی یک اتاق، بودن و یا نبودن کتابخانه، در صورت وجود کتابخانه مدل آن، جنسی که کتابخانه از آن ساخته می شود، تعداد و پهنای طبقات و بسیاری موارد دیگر بر ظاهر اتاق تاثیر گذاشته و در کامل کردن ظاهر اتاق، عنصری مهم به شمار می رود. اگر شما هم از علاقه مندان به کتاب هستید انواع مدل کتابخانه خانگی ارائه شده در این مطلب می توانند الهام بخش شما باشند. با پویانو همراه باشید:

10 مدل کتابخانه خانگی

انواع مدل کتابخانه خانگی

  1. هم زیبا و هم کارآمد در مدل کتابخانه خانگی

در زندگی مدرن یکی از مواردی که در مورد کتابخانه های خانگی تغییر کرده است این است که دیگر کتابخانه ها در یک اتاق بسته قرار داده نمی شوند. در گذشته کتابخانه تنها به عنوان بخشی از اتاق کار به شمار می رفت. اما امروزه از کتابخانه نه تنها در اتاق کار، بلکه در اتاق نشیمن، سالن پذیرایی، راهرو ها، اتاق خواب ها و تمام نقاط خانه می توان استفاده کرد و از زیبایی کتابخانه می توان به عنوان عنصری دکوراتیو در این مکان ها نیز بهره برد.

مانند عکس زیر، کتابخانه ای شبیه به بوفه، هم از نظر زیبایی و هم از نظر کاربردی بودن برای مکان هایی مانند راهرو ها و یا جدا کردن مکان ها از یکدیگر مدلی بسیار ایده آل است. طراحی خاص این کتابخانه با کمد های بسته در پایین، طبقاتی با اندازه های متفاوت و نورپردازی، آن را به وسیله ای خاص در طراحی داخلی خانه تبدیل کرده است.

در این مدل کتابخانه خانگی هم زمان با این که کتاب های خود را در آن به نمایش می گذارید، می توانید از کمد های پایینی آن برای جاسازی اشیاء دیگر نیز استفاده کنید. هم چنین از طبقات مختلف آن در کنار کتاب ها، می توانید برای قرار دادن قاب عکس ها و اکسسوار های خاص نیز بهره ببرید. اگر به دنبال کتابخانه ای هستید که با هر اتاق و مکانی سازگار باشد، کتابخانه هایی که از ترکیب بوفه و کنسول الهام گرفته شده اند می توانند انتخاب مناسبی برای شما باشند.

انواع مدل کتابخانه خانگی

  1. ترکیب کتابخانه و میز تلویزیون

اگر می خواهید از کتابخانه به عنوان عنصری دکوراتیو در اتاق نشیمن استفاده کنید، پرکاربرد ترین، کارآمد ترین و شیک ترین مدل، کتابخانه ای است در ترکیب با میز تلویزیون طراحی شده باشد. تلویزیون بر اساس کاربردی که دارد به دیوار متصل می شود و کاربرد کل دیوار را به خود اختصاص می دهد. نمی توان در قسمتی که تلویزین قرار دارد مبلمان یا اشياء دیگری را قرار داد. اما زمانی که اطراف تلویزیون خالی بماند نیز فضایی خسته کننده در مکان ایجاد می شود.

به همین دلیل میز تلویزیون یکی از لوازمی به شمار می رود که در طراحی اتاق نشیمن بسیار پرکاربرد است. میز تلویزیون علاوه بر این که از نظر زیبایی برای خالی نماندن دیوار تلویزیون مورد استفاده قرار می گیرد، طبقات و کمد های موجود در آن نیز برای قرار دادن اشیاء اضافه و مرتب نگه داشتن محیط مورد استفاده قرار می گیرند. اما برای علاقه مندان به کتاب، میز تلویزیون می تواند به عنوان یک کتابخانه خاص مورد استفاده قرار بگیرد.

میز تلویزیونی که مانند کتابخانه در اطراف تلویزیون طراحی شده باشد، هم می تواند بر اساس خواسته شما تنها بخشی از دیوار را پوشانده و یا در سرتاسر دیوار ادامه پیدا کند. این موضوع بستگی به تعداد کتاب های شما و طراحی اتاق نشیمن دارد.

ترکیب کتابخانه و میز تلویزیون

  1. طراحی ای متفاوت و معاصر  در مدل کتابخانه خانگی

در تصویر زیر می توانید مدلی را مشاهده کنید که برای افرادی که به دنبال مدل های متفاوت و خاص هستند بسیار مناسب است. این کتابخانه که مانند یک کتابخانه سراسری در تمام دیوار طراحی شده است با طبقات مورب و ضربدری، نگاه ها را به خود جلب می کند. فرم طبقات این کتابخانه که ظاهری متفاوت از کتابخانه های معمولی دارد، مدلی مناسب برای کامل کردن دکوراسیون هایی به سبک مدرن به شمار می رود.

هم چنین انتخاب رنگ مشکی به جای ظاهر طبیعی چوب یکی از جزئیات بارز این مدل کتابخانه خانگی است. یکی دیگر از ویژگی هایی که طراحی این کتابخانه را بسیار خاص می کند، امتداد آن از زمین تا سقف است و این که درب های موجود در طبقات پایین، این امکان را ایجاد می کند تا برای جاسازی اشیاء و اهداف متفاوت دیگر مورد استفاده قرار بگیرند. این مدل برای اتاق خواب و نشیمنی به سبک مدرن و معاصر انتخابی به جا و مناسبی خواهد بود.

طراحی ای متفاوت و معاصر  در مدل کتابخانه خانگی

  1. ترکیب مصالح مختلف با یکدیگر در کتابخانه خانگی

امروزه مانند تمام مبلمان و اکسسوار ها، کتابخانه ها نیز با مواد و مصالح مختلفی تولید می شوند. مواد مختلفی مانند پلاستیک، چوب، فرفورژه، شیشه و حتی حصیر برای ساخت کتابخانه هایی متفاوت به کار برده می شوند. یکی از سبک هایی که این روز ها در طراحی های مدرن بسیار محبوب و پرکاربرد است، استفاده از مواد مختلف در کنار یکدیگر است.

در این مدل ها که در دکوراسیون های مدرن بسیار تاثیر گذار هستند، معمولا بدنه اصلی و طبقات کتابخانه از مواد و مصالح متفاوتی ساخته می شوند و این ترکیب مواد با یکدیگر زیبایی ای شیک و متفاوت به کتابخانه می بخشند. برای مثال در عکس پایین، بدنه ای از جنس فرفورژه با طبقات چوبی ترکیب شده است و کتابخانه ای معاصر و زیبا را ایجاد کرده است.

ترکیب مصالح مختلف با یکدیگر در کتابخانه خانگی

  1. کتابخانه در اتاق غذاخوری

در نشیمن ها و پذیرایی هایی که دارای نقشه باز بوده و اتاق غذاخوری به عنوان بخشی از آن ها به شمار می رود، یکی از دیوار هایی که بدون استفاده باقی می ماند، دیواری است که میز غذاخوری در مقابل آن قرار دارد. پوشاندن این دیوار با کتابخانه ای زیبا، طراحی ای بسیار شیک و کارآمد به اتاق غذاخوری خواهد بخشید.

این ایده دکوراتیو که هماهنگی ای زیبا میان بخش غذاخوری و اتاق نشیمن ایجاد کرده و به میز غذاخوری نیز ظاهری زیبا و متفاوت می بخشد، به خصوص زمانی که سراسر دیوار را بپوشاند جلوه ای خاص به اتاق غذاخوری خواهد بخشید.

کتابخانه در اتاق غذاخوری

  1. کتابخانه قابل مونتاژ

اگر می خواهید در مکانی کوچک کتابخانه ای با طراحی خاص ایجاد کنید، باید از کتابخانه هایی با طراحی های خاص استفاده کنید که به سفارش شما توسط نجار ها ساخته می شوند. اما اگر فضای کافی در اختیار دارید و می توانید از کتابخانه های آماده استفاده کنید، در این صورت کتابخانه های ساده و کاربردی ای که به سبک اسکاندیناوی هستند و در بسیاری از فروشگاه ها پیدا می شوند انتخاب مناسبی برای شما خواهند بود.

این مدل ها معمولا این قابلیت را دارند که توسط خریدار در خانه مونتاژ شده و به کتابخانه تبدیل شوند. هم چنین این مدل کتابخانه نسبت به مدل های خاص و سفارشی نیز ارزان تر و اقتصادی تر است.

کتابخانه قابل مونتاژ

  1. کتابخانه با درب شیشه ای

اگر کتابخانه شما در مکانی مانند اتاق نشیمن قرار دارد که گرد و خاک به آن جذب می شود و نمی خواهید که این گرد و خاک بر روی کتاب هایتان بنشیند، در این صورت بهتر است از کتابخانه هایی که دارای درب شیشه ای هستند استفاده کنید. این کتابخانه ها که دارای درب و طبقات شیشه ای هستند بیشتر برای خانه هایی که سبک و طراحی کلاسیک دارند، مدلی مناسب به شمار می روند.

کتابخانه با درب شیشه ای

  1. کتابخانه با نردبان

کتابخانه هایی که از زمین تا سقف ارتفاع دارند دارای ظاهری خاص و زیبا هستند که جلوه ای متفاوت به مکان می بخشند. اما اگر خانه شما سقف بلندی داشته باشد دسترسی به طبقات بالای کتابخانه دشوار شده و به همین دلیل میزان کارآیی کتابخانه نیز کاهش خواهد یافت.

اگر تصمیم دارید که از مدل کتابخانه خانگی بلند در خانه خود استفاده کنید می توانید مدل هایی را انتخاب کنید که مانند کتابخانه های بزرگ و عمومی، دارای نردبان متحرک هستند. با استفاده از کتابخانه نردبان دار، هم دسترسی شما به تمام طبقات کتابخانه راحت شده و هم دکوراسیونی خاص و متفاوت در اتاق ایجاد خواهد شد.

کتابخانه با نردبان

  1. ایده های خاص در کتابخانه اتاق کار

هم چنان یکی از مکان های پرکاربرد برای قرار دادن کتابخانه اتاق کار است. اگر می خواهید در اتاق کار خود یک کتابخانه قرار بدهید مدل های بسیاری برای انتخاب در دسترس شما قرار خواهند داشت، اما به دلیل این که امروزه اندازه و متراژ خانه ها از گذشته بسیار کوچک تر است، معمولا کوچک ترین اتاق خانه ها به عنوان اتاق کار مورد استفاده قرار می گیرند و این موضوع بدین معنا است که در چنین مکانی نمی توان از کتابخانه ای بزرگ و جادار استفاده کرد.

در چنین شرایطی بهترین ایده این است که از مدل کتابخانه خانگی ای استفاده کنید که با میز کار شما ترکیب شده باشد. برای این منظور میز کار خود را به دیوار بچسبانید و سایر فضای باقی مانده را به کتابخانه تبدیل کنید. این گونه هم فضای کافی برای قرار دادن کتاب های خود خواهید داشت و هم جلوه ای زیبا به اتاق کار خواهید بخشید.

ایده های خاص در کتابخانه اتاق کار

ایده های خاص در کتابخانه اتاق کار

  1. کتابخانه و میز تلویزیون مشابه

مانند تصویر زیر می توانید از کتابخانه ای در اتاق نشیمن استفاده کنید که با میز تلویزیون ترکیب نشده باشد، اما از مواد مشابه تولید شده و مانند یک ست در کنار یکدیگر قرار داده شوند. این کتابخانه به دلیل این که دیوار تلویزیون فضای کافی ندارد در مقابل دیوار کناری میز تلویزیون قرار داده شده است، اما به دلیل کاربرد مصالح مشابه در هر دوی آن ها، هماهنگی ای زیبایی در طراحی اتاق نشیمن ایجاد شده است.

کتابخانه و میز تلویزیون مشابه

در نهایت این موضوع را در نظر داشته باشید که انتخاب کتابخانه مناسب برای هر خانه ای بستگی به سبک طراحی داخلی مکان و تعداد کتاب ها و انتظاراتی دارد که شما از کتابخانه دارید، اما بررسی مدل های متنوع کتابخانه ها می تواند برای رسیدن به تصمیم نهایی بسیار الهام بخش و کمک کننده باشد.

 

 

 

تحریریه پویانو