زیباترین مدل های سقف کاذب در دکوراسیون داخلی

طراحی سقف کاذب

زیباترین مدل های سقف کاذب در دکوراسیون داخلی

شاید تا به حال، زیاد به این نکته توجه نکرده باشید، اما زیبایی دکوراسیون داخلی هر فضایی تا حد زیادی به طراحی و ساخت سقف آن بستگی دارد. این روزها گزینه های بسیار متعددی برای اجرای سقف وجود دارد. مدل و طرح سقف ها معمولا به ترجیح صاحب خانه و بر مبنای نوع کاربری فضا و میزان بودجه مشخص می شود. سقف کاذب، یک گزینه خوب و ساده برای زیبایی دادن به فضاهای مختلف است. در بازار امروزی، بهترین نمونه های سقف کاذب با سبک های گوناگون به تکمیل طرح و زیبا کردن هر چه بیش تر آن کمک کرده و ظاهر منحصر به فردی به فضاهای مختلف می بخشند. اگر شما نیز مایل به اجرای مدل های سقف کاذب در دکوراسیون منزل یا محل کار خود هستید، پیشنهاد می کنیم راهنمایی ما را در این رابطه از دست ندهید و از زیباترین نمونه ها که برایتان گلچین کرده ایم، دیدن نمایید. همراه پویانو باشید.

سقف کاذب چیست؟

سقف کاذب چیست؟

سقف کاذب به سقفی گفته می شود که از سقف اصلی فضا به حالت تعلیق در می آید. به بیان ساده، سقف کاذب را می توان یک سقف دوم دانست که خصوصیاتی جهت ارتقای زیبایی فضا و بعضی از جنبه های عملکردی آن دارد.

وقتی بحث جنبه های بهبود فضا به میان می آید، به نظر می رسد که یک از نیازهای مهم برای خلق فضایی شیک و مدرن، به کار بردن سقف کاذب باشد. سقف کاذب به خاطر مزایایی که دارد، محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. تمایل زیاد به استفاده از سقف کاذب در فضاهای مختلف، از این روست که می توان کابل ها، کانال های تاسیسات، ترک ها و سیستم تهوهی مرکزی را پشت آن پنهان کرد.

مزایای سـقف کاذب

مزایای سـقف کاذب

صاحب خانه های امروزی دیگر با سقف های خسته کننده و یکنواخت قدیمی کنار نمی آیند. آن ها سقف کاذب را نه فقط به خاطر ظاهر زیبا، بلکه به خاطر کاربردی بودن آن و کمکی که به پنهان کردن تجهیزات گرمایش و سرمایش از دید می کند، انتخاب می کنند. شما می توانید با استفاده از سقف کاذب، عمق یک فضا را نیز به شکل هوشمندانه زیاد کنید. سقف های کاذب از نظر رنگ، متریال و طراحی نیز طیف بسیار وسیعی را در برمی گیرند و از این رو شاید منطقی باشد که این روزها اکثر کارفرمایان به اجرای آن ها علاقه نشان می دهند. در ادامه به صورت مختصر به بیان برخی از مزایای به کار بردن سقف کاذب در طراحی داخلی اشاره خواهیم کرد.

  • پنهان سازی دستگاه های تهویه مطبوع: همان طور که پیش تر نیز گفته شد، سقف کاذب قادر است سیستم تهویه مطبوع و کانال ها را از دید بپوشاند. سقف کاذب می تواند تا حد زیادی مانع از در معرض دید قرار گرفتن لوله ها و کانال های تاسیساتی شود.
  • خلق زیبایی منحصر به فرد: زیبایی خاصی که سقف کاذب به فضا می دهد، غیر قابل انکار است. در بسیاری از موارد، سقف کاذب می تواند یک فضای بی روح را بسیار جذاب تر جلوه دهد.
  • کوتاه یا بلند جلوه دادن سقف: شما می توانید با کمک سقف کاذب و رویکرد صحیح در به کار گرفتن آن، ارتفاع سقف اصلی را کم یا زیاد جلوه دهید.

انواع سـقف کاذب

انواع سـقف کاذب

در اجرای سقف کاذب از متریال های مختلفی استفاده می شود. سقف کاذب در انواع گچی، فلزی، چوبی، پلاستیکی، رابیتس و اندود، پی وی سی و غیره اجرا می شود. گزینه های اتمام کار سقف نیز مثل کاغذ دیواری، نقش، تزیینات و سقف کششی موجود هستند.

سقف کاذب گچی

سقف گچی، یکی از انواع سقف های کاذب بوده و گزینه ای اقتصادی و بسیار مناسب است. سقف های کاذب گچی، اخیرا خیلی کاربرد پیدا کرده اند. معمولا کم هزینه ترین گزینه دکوراسیون سقف مسطح، همین سقف گچی است.

سقف کاذب گچی، سقفی با وزن کم، انعطاف بالا و عایق صدا و حرارت است که در برابر آتش سوزی و رطوبت از خود مقاومت خوبی نشان می دهد. این سقف به صورت تخته های مربعی شکل اجرا می شود و به کمک چارچوب آهنی از سقف اصلی آویزان می گردد. پنل های گچی معمولا مقرون به صرفه هستند و به همین خاطر، گزینه خوبی به نظر می رسند. سقف کاذب گچی به خاطر سرعت زیاد اجرا و دیگر مزایایی که نسبت به سقف های سنتی در بر می گیرد، در بیش تر ساختمان های تجاری و اداری به کار می رود.

گچ پاریس، متریال اصلی برای اجرای سقف کاذب گچی است. وقتی که گچ تا درجه حرارت خاصی گرما می بیند، 75 درصد آب خود را از دست می دهد و از این طریق، گچ پاریس حاصل می شود. گچ پاریس، هم از نظر زیبایی و هم از نظر کاربردی، مناسب است. سقف کاذب گچ پاریس در کنار جذابیتی که دارد، تقریبا به هیچ گونه تعمیر یا نگهداری نیازمند نیست و از عمر زیادی نیز برخوردار می باشد. این سقف در نقش یک عایق خوب در مقابل گرما و سرما نیز عمل می کند.

سقف کاذب فلزی

فلز، متریالی سخت و بادوام می باشد که استفاده گسترده ای در اجرای سقف کاذب دارد. فلزاتی که در سقف کاذب به کار می روند، بیش تر آلومینیوم گالوانیزه می باشند. در سقف کاذب آلومینیومی، معمولا پشت کار با پشم شیشه پر می شود. وسایل مربوط به اتصال نیز عموما از جنس فولاد گالوانیزه می باشند.

هزینه ساخت و اجرای این سقف کاذب، اندک است. در ضمن، نصب، تعمیر و نگهداری آن نیز بسیار راحت می باشد، زیرا پنل ها را می توان به سادگی جا به جا نمود و دوباره وصل کرد. این پنل های فلزی با مواد عایق ساخته می شوند.

سقف کاذب چوبی

سقف کاذب چوبی با توجه به الگوی طبیعی و بافت خود کاربرد دارد. این سقف کاذب به خاطر هزینه زیادی که ساخت و اجرایش در بر می گیرد، معمولا در بیمارستان ها به کار نمی رود، اما برای ساختمان های مسکونی، گزینه خیلی خوبی است. در این سقف کاذب، دور سقف با چهار تراش چوبی، تراز و کلاف کشی می گردد. سپس لمبه های چوبی در جای خود قرار می گیرند. مشکلی که سقف کاذب چوبی دارد، مقاومت نداشتن در برابر آتش و کمانش یا همان خم شدن می باشد.

سقف کاذب رابیتس و اندود

رابیتس، ورق فولاد مشبکی می باشد که به وسیله مفتول یا سیم آرماتوربندی به تیرهای سقف اصلی وصل می شود. از جمله مزایایی که رابیتس دارد، این است که ملات ها به آن چسبیده و ترک نمی خورند. رابیتس در دو مدل تولید می شود. یکی مسطح است که برای دهانه های کوچک به کار می رود و دیگری برجسته می باشد که برای دهانه های بزرگ مناسب می باشد. رابیتس را برای اندود روی کانال های تاسیساتی به کار می برند.

سقف کاذب شیشه ای

یکی دیگر از انواع سقف کاذب، نوع شیشه ای است. این مدل سقف کاذب، بیش تر در طراحی داخلی فضاهای لوکس کاربرد دارد. این ماده غیر بلوری، بسیار شفاف و صد البته شکننده است، اما می توان این خصوصیات را تغییر داد. یعنی با اضافه کردن یک سری مواد افزودنی می توان شیشه را غیر شفاف و غیر شکننده کرد. سقف کاذب شیشه ای می تواند زیبایی بسیار خاصی به فضا بدهد. البته این سقف در مقایسه با دیگر انواع، وزن زیادی دارد. از این رو توجه به اصول ایمنی در اجرا و زیرسازی آن اهمیت دارد.

سقف کاذب پارچه ای

جالب است بدانید که پارچه هم برای اجرای سقف کاذب کاربرد دارد. چرم و پارچه، از آن جایی که توسط انسان ساخته می شوند، در شکل ها و طرح های متنوعی قابل تولید هستند. این سقف کاذب نیز تنوع بی نظیری دارد. البته از آن جایی که سقف کاذب پارچه ای، گرد و غبار را به خود می گیرد، بهتر است در ساختمان های موقتی به کار رود.

مواد مورد استفاده در این نوع سقف کاذب، چرم یا پارچه است. با توجه با اینکه این مواد توسط انسان ساخته می شوند، می توان آنها را در هر شکل و طراحی بدون محدودیت تولید کرد. این نوع سقف با تنوع زیاد از نظر زیباییشناختی تاثیر بسزایی در بهبود دکوراسیون ساختمان دارد. از آنجا که، این نوع سقف گرد و غبار را جمع می کند، تنها در چادرهای موقتی یا سایر ساختمان های موقت استفاده می شود.

در ادامه می توانید چند نمونه سقف کاذب با طرح ها و متریال های مختلف مشاهده کنید.

سقف کاذب چوبی

نورپردازی سقف کاذب

نورپردازی در سقف کاذب

سقف کاذب در طراحی داخلی

سقف کاذب چوبی

سقف کاذب ساده

دکوراسیون داخلی سقف کاذب

طراحی داخلی سقف کاذب

نورپردازی سقف

اجرای سقف کاذب

طراحی سقف کاذب چوبی

نورپردازی سقف کاذب

سقف کاذب در طراحی

دکوراسیون داخلی پویانو

نورپردازی سقف کاذب

نورپردازی سقف کاذب

طراحی سقف کاذب

 

 

 

دکوراسیون و معماری داخلی پویانو / اکبری