مدرسه دخترانه گوهر خاتون / رابرت هال + دانشگاه واشنگتن

مدرسه دخترانه گوهر خاتون / رابرت هال + دانشگاه واشنگتن

مدرسه دخترانه گوهر خاتون / رابرت هال + دانشگاه واشنگتن : مدرسه دخترانه گوهر خاتون که در مرکز شهر مزار شریف ، چهارمین شهر بزرگ افغانستان واقع شده است ، جایگزین سازه ای قدیمی تر می شود که در وضعیت نابسامانی قرار داشت و ظرفیت یک مدرسه شهری دارای اهمیت تاریخی را گسترش می دهد. این مجموعه 2،000 متر مربعی از طریق کلاس های دوازدهم با مهد کودک حداقل 3،000 دانش آموز در روز ، فضای لازم را برای مهد کودک فراهم می کند.

مزار شریف چندین دانشگاه را در خود جای داده است و گوهر خاتون – که به عنوان دروازه ای برای تحصیلات عالی عمل می کند – قرار است به یک نهاد اصلی برای آموزش چندین هزار زن و دختر در یک مرکز مهم شهری تبدیل شود.  در حال حاضر مدارس دخترانه به عنوان مشارکت کنندگان اصلی در فشار افغانستان به سمت توسعه در نظر گرفته می شوند و این نهادها به عنوان مکانیزم های قدرتمندی برای ورود به جامعه افغانستان عمل می کنند. مدارس محلی است که زنان و دختران برای این انتقال مذاکره می کنند و گوهر خاتون برای حمایت از این روند با ارتقا stability ثبات ، آسایش و تعامل جامعه طراحی شده است.

واحه ای شهری برای کودکان

شهرهای بزرگتری مانند کابل و مزار شریف در حال حاضر شاهد از بین رفتن فضای سبز فضای باز به دلیل شهرنشینی هستند. این مدرسه با ارائه دسترسی كاملاً مورد نیاز كودكان به هوای تازه ، گیاهان و درختان ، به این كمبود پاسخ می دهد. مدرسه اغلب تنها مکانی است که زنان در خارج از خانه مجاز به معاشرت هستند:  فضاهای فعالیت در فضای باز مکانی مناسب برای تناسب اندام فراهم می کند و محل نشستن و اجتماعات برای ارتقا تعامل اجتماعی بین دانش آموزان طراحی شده است.

باغبانی آموزشی از دیرباز فرهنگ ایرانی را در خود جای داده است و مناطق مختلفی در محوطه مدرسه با درختان میوه دهنده کاشته شده اند و یا به عنوان باغ های سبزیجات و گل برای دانش آموزان مورد استفاده قرار گرفته اند.  آب یک منبع گرانبها در سطح شهر است و با استفاده از فاضلاب تصفیه شده بیولوژیکی ، همه محوطه سازی آبیاری می شود.

مشارکت جوامع در معماری مدرسه 

جلسات بینایی فرصتی را برای دانش آموزان فراهم کرد تا با مدرسه جدید خود آشنا شوند و به آنها امکان شرکت در روند طراحی را می دهد. هنر همچنین یک رسانه مهم برای تعامل در مدرسه بوده است. شش هنرمند زن نوظهور برای نصب آثار خود در پله های مرکزی مدرسه انتخاب شدند.

آسایش ، پایداری و خودکفایی  در مدرسه دخترانه

بسیاری از کودکانی که در افغانستان به مدرسه می روند باید این کار را در کمتر از شرایط راحت انجام دهند. مدارس غالباً به منبع تغذیه محدود یا ناپایدار متصل می شوند و این موسسات تقریباً با بودجه ای کار نمی کنند و غالباً بودجه کافی برای گرم کردن سوخت باقی نمی گذارند. برای غلبه بر این موانع ، مدرسه گوهر خاتون قرار دارد تا حداکثر بهره گرمای خورشیدی را در ماه های زمستان و تهویه طبیعی را در فصول تابستان و شانه به حداکثر برساند.

در مدرسه دخترانه :دیوارهای سنگ تراشی ضخیم مدرسه توده حرارتی بالایی را برای جذب و حفظ گرما فراهم می کنند. یک راه پله مرکزی در هر بلوک کلاس “فضای آفتابی” را تشکیل می دهد که گرما را برای گرم شدن ساختمان در زمستان می گیرد. دریچه های دیواری از کف تا سقف قابل استفاده و ترانس های درب باعث گردش هوای گرم در کلاس های رو به شمال می شوند. کلاس های رو به جنوب به اندازه کافی مستقیم خورشید را دریافت می کنند تا بتوانند به طور مستقل کار کنند.

خنک سازی با ترکیبی از تهویه متقابل و پشته ای حاصل می شود. درهای فصلی بزرگ در انتهای فضای آفتاب را می توان در ماه های گرم باز کرد ، و گذرگاه ها ، واقع در بالای راهروهای مرکزی ، به کشیدن هوا از داخل ساختمان کمک می کنند.

نمای این مدرسه نشانه تاریخ غنی ساخت سنگ تراشی افغانستان است و پنجره های پر رنگ و رنگارنگ ، کاشی های پر جنب و جوش مسجد آبی مشهور مزارشریف را بازتاب می دهند.

نماها مدرسه دخترانه همچنین نیاز عملی متعادل سازی نور روز با افزایش حرارت خورشیدی از طریق استفاده از عمق دیوار ، و همچنین اندازه باز شدن ، به حداکثر رساندن بهره خورشیدی در زمستان و سایه زدن سطوح شیشه ای در تابستان را برآورده می کنند. سقف های روشن نیز به تعادل و پخش نور در کلاس ها کمک می کند.

استراتژی های محیطی داخلی باعث رشد خودمختاری و خودکفایی می شود و به مدرسه اجازه می دهد تا در شرایط دشوار با استفاده از منابع کمی عملکرد خود را انجام دهد. بهره مندی از پاسخ های جوایز با فناوری پایین منجر به ایجاد یک موسسه قابل اعتماد می شود که برای دانش آموزان و کارمندان در درازمدت سرپناه و راحتی فراهم می کند.

این یک جنبه مهم است که باید در زمانی که کمک های خارجی به افغانستان در حال کاهش است و نیروهای ناتو کشور را ترک می کنند ، مورد توجه قرار گیرد.

 

کاربرد : مدرسه دخترانه

طراحان پروژه : روبرت هال ، دانشگاه واشنگتن

سایت پروژه : افغانستان ، مزار شریف

مساحت پروژه : 1700 متر مربع

سال ساخت پروژه : 2015

 

 

 

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی پویانو