مجموعه ای از طراحی های زاها حدید در ساخت ظروف آشپزخانه، در نمایشگاه ” خانه و شیء” پاریس

مجموعه ای از طراحی های زاها حدید

مجموعه ای از طراحی های زاها حدید در ساخت ظروف آشپزخانه، در نمایشگاه ” خانه و شیء” پاریس

گروه معماری زاها حدید تصاویری از آخرین مجموعه طراحی خود را که در ماه ژانویه در نمایشگاه ” خانه و شیء 2019″ پاریس به نمایش گذاشته بود، منتشر ساخت. مجموعه، فرآیند نوآورانه طراحی زاها حدید را در ساخت ظروف آشپزخانه معرفی می­کند.  این بار خبری از معماری نیست و جشنواره میزبان نمایشگاهی از آثار اشیاء خانه معمار صاحب سبک، زاها حدید، است. این نمایشگاه شامل ظروف و اشیایی است که زاها حدید به دور از دنیای عظیم نمای سازه­ای طراحی کرده است.

طراحی اشیاء، مبلمان، میز، صندلی و … توسط شرکت معماری معتبر یا معماران بزرگ امری کاملا متداول است. بهره گرفتن از ذات مجسمه­ سازی در هنر معماری، عامل موفقیت زاها حدید به­شمار می­رود. هنری که وی با ساخت لوازم خانگی الهام گرفته از طبیعت و سیالات، به عرصه ظهور رساند و نمونه­ای از آن را در ادامه این گفتار مشاهده خواهید کرد.

جام یا کاسه کریستال شیشه­ای دوران یافتهء چرخشی و یک مجموعه تک رنگ مرمر از اشیاء مجموعه­ای با نام تجاری”سلول” ارائه شدند.

مجموعه ای از طراحی های زاها حدید در ساخت ظروف آشپزخانه

مجموعه ای از طراحی های زاها حدید در ساخت ظروف آشپزخانه

جشنواره خانه و شیء مرجعی بین المللی در زمینه اشیاء دکور خانه، طراحی داخلی، معماری و فرهنگ سبک زندگی است. نمایشگاه دوسالانه پاریس از 18 تا 22 ژانویه 2019 برگزار می­شود.

به نقل از وودی یوآ، مدیر طراحی شرکت زاها حدید، ” قدرت بارز مجموعه ما توانایی بیان اشیا، معمولی به گونه­ای غیر­منتظره است. طراحی اشیاء زاها به هیچ کاربری خاصی یا بستر فضایی محدود نمی شوند و مجموعه فضایی برای رشد و نمو دارد بدون اینکه به کاربری اصلی و تمامیت طراحی خدشه ه­ایی وارد شود، ما از این رویکرد تبعیت می­کنیم و از آن بهره می­بریم”.

کاسه کریستالی شیشه­ای با فرمی فراگیر و پیچ­دار که تصویر پویایی قشر مایع را نشان می­دهد

نمایش طراحی اشیاء زاها حدید دارای نمونه­های 2019 جدیدی است از قبیل: جام چرخان: یک کاسه کریستالی شیشه ه­ای با فرمی فراگیر و پیچ­دار که تصویر پویایی قشر مایع را نشان می­دهد، در واقع با استفاده از هندسه پیچیده­ای با حرکتی تک و مستمر، جام همانند ” تغییرات توپوگرافیکی روی سطحی مواج ” به نظر می­رسد و پایان محو چرخش و موجدار ظرف، موجب ترکیب قطعه با پیرامونش می­شود.

مجموعه ای از طراحی های زاها حدید در ساخت ظروف آشپزخانه

دیگر اشیاء مجموعه شرکت “سلول”، شامل دیس ساخت نرو مارکوینا و سنگ مرمر ساخت استوارواریو،  بشقاب چینی و مجموعه ظروف جام است. فرم تندیس ­وار نهایی و تک رنگ شی باعث جلوه بارزتر بافت طرح می­شود. شیارهایی که روی سینی حک شده، موجب یکپارچه به نظر رسیدن طرح می­شود. در غالب طراحی­ های آن چه که خیلی بارز است عنصر تحرک و پویایی طراحی است که ببینده را جذب می­کند.

دیس ساخت نرو مارکوینا و سنگ مرمر ساخت استوارواریو، بشقاب چینی و مجموعه ظروف جام

تزیین استیلی برند سلول با استفاده از تکنولوژی لیزر، پیچیده و دقیق با لبه کنگره­ دار و خالص، طراحی شده است. بازتاب روح چیزی است که از آن ساخته شده، ” حس عبور از حالتی به حالت دیگر، مثل تغییر از ماده به هندسه، جامد به فضای تهی، شش ضلعی به کره و ایستایی به نتایج انفجاری را القا می­کند، همانند خلق قطعهء هنری شاد و سرزنده­ای”.

تزیین استیلی برند سلول با استفاده از تکنولوژی لیزر

شرکت سینیِ هیو (Hew) را به نمایش گذاشت، این مجموعه به کمک یک سری راهکارهای کاربردی شکل گرفته ­اند. مجموعه شامل سطحی است که به آرامی بالا می رود و پایه موجدار می­گردد. برای جابجایی و حمل کردن فضای خالی ایجاد شد و برای ایستایی شیب پیدا کرد. پویایی قطعه با رنگ­های متضاد و با بکارگیری پودر پوشش نهایی تقویت شد.

مجموعه دیگری از اشیا نمایشگاه، طراحی گلدان­ های تزیینی به رنگ سفید و سیاه است که طراحی مشابهی دارند.

جشنواره ” خانه و شیء”  از 18 تا 22 ژانویه 2019 در مرکز نمایشگاه پاریس نورد ویلپینت (Nord Villepinte) برگزار خواهد شد و ظروف نامبرده را می­توانید از نزدیک مشاهده کنید.

 

 

تحریریه پویانو: غفاری

archdaily.com