مجتمع تجاری ارگ تجریش

مجتمع تجاری ارگ تجریش

مجتمع تجاری ارگ تجریش

پروژه: مجتمع تجاری ارگ

معمار: استودیو ارش بعد چهارم فضا (علیرضا شرافتی، پانته‌آ اسلامی)

موقعیت: تجریش، تهران، ایران

مساحت: 78000 مترمربع

سال ساخت: 1393

زمان شروع طراحی : دی ماه ۹۰

زمان پایان طراحی : مهر ماه ۹۲

تیم پروژه: محسن طلوع شریفی، جویا جوانشاد

کارفرما: شرکت صبا میهن

وضعیت: ساخته ‌شده

مجتمع تجاری ارگ تجریش
مجتمع تجاری ارگ تجریش

مرکز خرید ارگ تجریش یک مجتمع تجاری عظیم تازه تأسیس درشمال شهر تهران است که در مناسب ترین زاویه میدان تجریش قرار گرفته و با الگویی کامل از فروشگاه های طلا و جواهر، عطر و ادکلن ، کلکسیون آرایشی، پوشاک، لوازم خانه و الکترونیک، مرکز تفریح و سرگرمی، خدمات و پارکینگ می تواند نیاز های مشتریان را در فضایی زیبا و مدرن تامین کند. این مجتمع عظیم تجاری پنج طبقه با تخریب بحث برانگیزباغ 10هزارمترمربعی در مجاورت کاخ سعدآباد و در مساحتی بالغ بر 78 هزار مترمربع پشت مسجد گیاهی تجریش که قدمتی  500 ساله دارد ساخته شده است. درابتدا به بهانه‌ی ایجاد پارکینگ طبقاتی کلنگ خورده بود سپس به پروژه‌ی فرهنگی تجاری و درنهایت به پروژه‌ی تجاری عظیم تغییر کاربری داد. در سال 1391، گروه طراحی «ارش بعد چهارم فضا» در مسابقه‌ای برای طراحی نما، محوطه، بام و طراحی داخلی یک مجموعه تجاری برنده شد که مراحل طراحی و ساخت اولیه آن انجام شده بود، اما کارفرما از طرح مجموعه راضی نبود. در این برج تجاری که 20 متر ارتفاع دارد ، تنوع تقسیم بندی واحدهای مورد نیاز مشاغل حرفه ای از 10 الی 340 مترمربع و همچنین فضای اختصاصی فروشگاهی 650 مترمربع برای بزرگترین برندهای داخلی و خارجی نیز مزیت رقابتی آن می باشد.

مجتمع تجاری ارگ تجریش
مجتمع تجاری ارگ تجریش

در راستای طراحی مجدد نما و برای کاهش اغتشاشات بصری که پروژه های مجاور آن به وجود می آوردند ، تصمیم گرفته شده تا احجام ساده شوند سطحی نرم و خنثی ایجاد شود. در نمای پروژه ی ارگ از شیشه برای بازتاب درختان کهنسال پیرامونی و تاکید بر رشته‌‌ کوه‌های قرار گرفته در شمال پروژه استفاده شده است که در نهایت نمای منحصر به فرد با بهره گیری از به روزترین تکنولوژی های روز دنیا ایجاد کرده است.

مجتمع تجاری ارگ تجریش
مجتمع تجاری ارگ تجریش

سازه: اسکلت پروژه فلزی (پیچ و مهره) با سقف عرشه فولادی در فوندانسیونی یکپارچه است. حدود 12 هزار متر مربع دیوار حائل در ساخت آن به کار رفته و از دیگر ویژگی های آن می توان به پوشش ضد حریق و 12 هزار متر مربع عایق رطوبتی پنج لایه در پیرامون زیرزمین ها به همراه زهکشی اشاره کرد.

مجتمع تجاری ارگ تجریش
مجتمع تجاری ارگ تجریش

در طراحی داخلی پروژه، اتصال راهروهای شرقی و جنوبی مجموعه که پیش از این توسط ووید مرکزی قطع شده بود، به عنوان ایده اصلی تعیین شده و از طریق پیوستگی در طرح کف و سقف کاذب تحقق یافته است.

مجتمع تجاری ارگ تجریش
مجتمع تجاری ارگ تجریش

داخل مجموعه شامل فضاهای خدماتی همچون فودکورت و فست فود ، 9 واحد کافی شاپ با امکانات و کاربری های متفاوت ، سالن آمفی تئاتر و شهربازی ، شهر کتاب ، روف گاردن ، یک واحد رستوران سرپوشیده به همراه فضای روباز جهت سرو غذا ، نماز خانه و 1017 واحد پارکینگ سرپوشیده است.

ترازهای ارتفاعی متفاوت پروژه، با محوطه‌ سازی و تبدیل ‌شدن پله‌ ها به سکوهای طولی، باعث ایجاد ارتباط معبر پیاده به محوطه و شکل‏ گیری یک فضای عمومی شهری شده است.

مجتمع تجاری ارگ تجریش
مجتمع تجاری ارگ تجریش

پلان طبقه اول

آدرس مجتمع تجاری ارگ: میدان تجریش ابتدای خیابان سعد آباد

 

گرداوری در تحریریه پویانو

نظرات (3)

amirhosein

in markaz tejari rah andazi va bazgoshaee shode

[…] مطلب پیشنهادی: مجتمع تجاری ارگ تجریش […]

[…] مطلب پیشنهادی: مجتمع تجاری ارگ تجریش […]