10 روش استفاده از مبل های رنگ روشن در طراحی داخلی

10 روش استفاده از مبل های رنگ روشن در طراحی داخلی

معماری ساختمان به هر شکلی که باشد، تقریبا در تمام خانه ها اتاق نشیمن مرکز خانه به شمار می رود، زیرا نشیمن دارای کاربرد های متفاوتی است که عادت های زندگی ما را شکل می دهند. اتاق نشیمن مکانی زیبا برای پذیرایی از مهمان ها و نقطه ای برای صحبت کردن بوده، فضایی امن برای بازی کردن بچه ها در نزدیکی شما به شمار رفته، اتاق تلویزیون و در بسیاری از خانه ها با اتاق غذاخوری یکی بوده و هم چنین مکانی برای استراحت کردن بعد از یک روز سخت و خسته کننده کاری به شمار می رود… در اتاق نشیمن به عنوان فضایی که به تمامی این نیاز ها پاسخ می دهد، دکوراسیون داخلی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یکی از مهمترین لوازم در اتاق نشیمن مبل ها هستند و مبل های رنگ روشن از محبوب ترین ها به شمار می روند، اما چگونه می توان مبل های با رنگ روشن را در دکوراسیون به کار برد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال با پویانو همراه باشید:

رنگ های روشن برای هر نوع اتاق نشیمنی زمینه ای مناسب را ایجاد می کنند.

بدون شک رنگ یکی از کلید های اصلی است که به شما کمک می کند تا انرژی و فضایی که در دکوراسیون به دنبال آن هستید را ایجاد کنید. رنگ های روشن برای هر نوع اتاق نشیمنی زمینه ای مناسب را ایجاد می کنند. در طراحی هایی که رنگ های خنثی و روشنی مانند سفید، کرم و طوسی روشن به کار برده می شوند، هم برای ایجاد مکانی راحت، دلباز و کاربردی و هم برای ایجاد پس زمینه ای مناسب برای به نمایش گذاشتن اکسسوار ها و بافت های مختلف، بسیار مناسب هستند. به همین دلیل است که در طراحی داخلی نشیمن ها برای دیوار ها و کفپوش معمولا از رنگ های روشن استفاده می شود.

اما با انتخاب مبلمان اصلی این مکان در رنگ های روشن نیز می توان فضایی ظریف و زیبا و هم چنین دکوراسیونی دلباز و فرح بخش را به نمایش گذاشت. البته برای ایجاد طراحی ای زیبا با مبل های رنگ روشن باید به برخی قوانین اصلی توجه داشته باشید…

استفاده از مدل های رنگی و قابل توجه

  1. استفاده از مدل های رنگی و قابل توجه

زمانی که صحبت از مبل های رنگ روشن می شود، اولین چیزی که به ذهن خطور می کند مبل هایی به رنگ های سفید، کرم و یا بژ هستند، اما رنگ های دیگر نیز دارای طیف های روشن بوده و با استفاده از این مبل های رنگی روشن می توان اتاق نشیمنی رمانتیک، زیبا و منحصر به فردی را به نمایش گذاشت. برای مثال رنگ های آبی و یا صورتی روشن انتخاب زیبا و لطیفی برای مبل های اتاق نشیمن به شمار می روند.

  1. ایجاد طراحی ای که باعث نمایان شدن بافت های طبیعی شود

یکی از مهم ترین ویژگی ها و امتیازات رنگ های روشنی مانند سفید، کرم و طوسی این است که با بافت های طبیعی ای که در سال های اخیر به یک ترند در طراحی داخلی تبدیل شده اند، هماهنگی بی نظیری را ایجاد می کنند. بهترین راه برای به نمایش گذاشتن بافت طبیعی و زیبای مصالحی مانند سنگ و چوب، این است که رنگ هایی را به کار ببرید که پس زمینه ای مناسب را برای این بافت ها ایجاد کنند. چه چیزی می تواند بهتر از مبلمانی در رنگ های روشن برای چنین اقدامی باشد.

ایجاد طراحی ای که باعث نمایان شدن بافت های طبیعی شود

  1. ترکیب رنگ های متفاوت با یکدیگر

یکی از ترند های جدید طراحی داخلی، استفاده از رنگ های متفاوت برای یک ست مبلمان است. یعنی دیگر از یک رنگ برای تمام مبل ها استفاده نمی شود. با ترکیب رنگ های متفاوت برای مبل ها می توان اتاق نشیمنی زیبا و مدرن را طراحی کرد. از آن جایی که یکی از ریسک های استفاده از مبل های رنگ روشن امکان ایجاد فضایی خسته و کسل کننده است، ترکیب رنگ های دیگر با مبل های روشن می تواند بسیار کارآمد و موثر واقع شود.

ترکیب رنگ های متفاوت با یکدیگر

  1. ایجاد فضایی باز در نشیمن های کوچک

بدون شک مهم ترین امتیاز مبل هایی با رنگ روشن این است که در مکان های کوچک، فضا را بسیار دلباز تر و بزرگ تر جلوه می دهند. به خصوص اگر اتاق نشیمنی با ابعاد کوچک در اختیار داشته باشید. در چنین شرایطی به جای استفاده از مبل های تیره رنگ که باعث تنگ تر شدن و کوچک تر شدن فضا می شوند، با انتخاب مبل های روشن به فضایی فرح بخش تر و دلباز تر دست پیدا کنید.

ایجاد فضایی باز در نشیمن های کوچک

  1. مبل های سبک مینیمال

دکوراسیون های سبک مینیمال در راس طراحی هایی قرار دارند که در سال های اخیر بسیار مورد توجه بوده اند. از آن جایی که در این دوران مدرن و معاصر، تلاش و زندگی کاری روزانه در شهر های بزرگ، تاثیرات منفی ای را بر روی انسان ایجاد می کنند، ایجاد فضایی راحت و آرام برای استراحت کردن در محیط خانه الویت بیشتری یافته و به همین دلیل سبک ها و طراحی های مینیمال هر روز طرفداران بیشتری می یابند. مبل ها و کاناپه هایی با رنگ روشن نیز بدون شک از مهم ترین ویژگی های طراحی هایی به سبک مینیمال به شمار می روند.

مبل های سبک مینیمال

  1. ترکیب مبل های روشن و کاغذ دیواری

زمانی که مبل ها و کاناپه هایی با رنگ های روشن را در طراحی داخلی انتخاب می کنید، برای این که بتوانید فضایی پویا و معاصر را به نمایش بگذارید، روش های متنوعی وجود دارد و یکی از تاثیر گذار ترین این راه ها استفاده از طراحی ها و تزئینات زیبا برای دیوار ها است. اگر تصور می کنید که با استفاده از مبلمانی با رنگ های خنثی فضای قابل توجهی در اتاق نشیمن ایجاد نخواهد شد، می توانید از یک کاغذ دیواری زیبا برای تزئین دیوار ها بهره ببرید.

ترکیب مبل های روشن و کاغذ دیواری

  1. مبل های رنگ روشن و سبک کلاسیک

مبل های رنگ روشن تنها متعلق به سبک های مدرن و مینیمال نیستند، بلکه برای سبک های مجلل تر و کلاسیک نیز می توانند زمینه مناسبی را ایجاد کنند. به خصوص در مکان هایی که از اکسسوار ها و تزئینات متعددی استفاده می شود، برای جلوگیری از ایجاد فضایی شلوغ و خسته کننده، بهتر است که برای مبل ها از رنگ های روشن استفاده شود. فراموش نکنید که مبل های تیره و قابل توجه زمانی که با اکسسوار های متعدد، تزئینات، کوسن ها و رنگ های طلایی و نقره ای ترکیب شوند، باعث ایجاد فضایی خسته کننده خواهند شد.

مبل های رنگ روشن و سبک کلاسیک

  1. ایجاد فضایی سیال با استفاده از طیف های مختلف

نه تنها در اتاق نشیمن، بلکه در طراحی تمام مکان های خانه، ایجاد فضایی سیال در مکان از عناصر مهم در طراحی داخلی به شمار می رود. ایجاد فضای سیال، ظاهری زیبا تر و صاحب سبک تری را به مکان می بخشد. افرادی که برای ست مبلمان خود رنگ های روشن را ترجیح می دهند، باید به این نکته توجه داشته باشند که طیف رنگی مبل ها باید با سایر فضای اتاق هماهنگی داشته و هارمونی ای را ایجاد کند که جریان سیال فضا را مختل نکند.

یکی از ساده ترین و عملی ترین راه ها برای ایجاد چنین فضایی این است که تنالیته های روشن تر و یا تیره تر رنگی که برای مبل ها انتخاب می کنید را در اکسسوار ها و فضای اطراف آن نیز به کار ببرید. زمانی که دیوار ها، کفپوش، فرش ها و مبلمان در رنگ هایی انتخاب شوند که یکدیگر را کامل کرده و در ارتباط با هم قرار داشته باشند، هماهنگی و جریان سیال فضا نیز به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

ایجاد فضایی سیال با استفاده از طیف های مختلف

  1. ایجاد فضایی قابل توجه با استفاده از کنتراست

با ترکیب کاناپه ای در رنگ های روشن و مبلی در رنگ های تیره و قابل توجه می توانید از ویژگی تاثیر گذار کنتراست به بهترین شکل ممکن بهره مند شوید. به خصوص ست مبلمانی که با استفاده از رنگ های متضاد با یکدیگر ترکیب می شوند، برای افرادی که به دنبال فضایی باشکوه در اتاق نشیمن هستند، انتخاب مناسبی به شمار می روند. البته می توان چنین کنتراستی که با ترکیب رنگ های متضاد ایجاد می شود را در کاناپه ها و مبل هایی در سبک هاب متفاوت نیز به کار برده و با هم ترکیب کرد. همان طور که می توانید در مبل هایی به سبک مدرن رنگ های متضاد را در کنار هم به کار برده و جلوه ای معاصر به مکان ببخشید، با استفاده از رنگ های متضاد در مبلمان سبک کلاسیک نیز می توانید به نتیجه ای که به دنبال آن هستید دست پیدا کرده و کنتراست لازم را به نمایش بگذارید.

ایجاد فضایی قابل توجه با استفاده از کنتراست

  1. ترکیب طرح و رنگ در مبل های روشن

نیازی نیست که مبل هایی که برای اتاق نشیمن انتخاب می کنید همیشه از رنگ های ساده برخوردار باشند. همان گونه که می توان در طراحی دیوار ها از طرح و بافت های مختلف استفاده کرد، در روکش مبل ها نیز می توان طرح و رنگ ها با هم ترکیب کرده و ظاهری فوق العاده به مبل ها بخشید.

همان طور که پیش تر نیز مطرح شد، رنگ روشن، پس زمینه مناسبی را برای طرح ها و بافت های مختلف ایجاد می کند. به همین دلیل افرادی که دوست دارند از پارچه های طرح دار برای مبل ها استفاده کنند، با انتخاب رنگ روشن برای پس زمینه می توانند جلوه طرح ها را بیشتر کرده و به مبل هایی زیبا دست پیدا کنند. مبل های رنگ روشن و طرح دار، به خصوص برای افرادی که به دنبال فضایی فرح بخش و دلباز و در عین حال پویا، زنده و منحصر به فرد هستند، انتخاب بی نظیری به شمار می روند.

ترکیب طرح و رنگ در مبل های روشن

  • توصیه های کاربردی در زمینه تمیزی و نگه داری از مبل های رنگ روشن

انتخاب رنگ روشن برای مبل ها از جمله انتخاب هایی است که معمولا افراد را دچار تردید می کند و مهم ترین دلیل برای ایجاد چنین تردیدی، نگرانی در مورد تمیزی و نگه داری از این نوع مبل ها است. اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که اگر از روکش مناسب برای این نوع مبل ها استفاده شود، در واقع تمیز کردن آن ها کار بسیار ساده ای خواهد بود. اما با این وجود در مورد تمیزی و نگه داری از مبل های رنگ روشن نکاتی وجود دارد که باید به آن ها توجه داشته باشید.

توصیه های کاربردی در زمینه تمیزی و نگه داری از مبل های رنگ روشن

امروزه تقریبا برای تمام مبل ها از پارچه های ضد لک استفاده می شود که کثیفی را به خود جذب نمی کنند. اما این را در نظر داشته باشید که لکه و آلودگی هر چه که باشد می تواند به پارچه نفوذ کند. به همین دلیل بسیار مهم است که هر لکه را بلافاصله بعد از ایجاد شدن پاک کنید. اگر نمی خواهید بعد از مدتی رنگ مبل های روشن شما تغییر کند بهتر است که در زمان های مشخصی مبل ها را تمیز کنید. برای تمیز کردن مبلمان از این مواد استفاده کنید: آب گرم، دستمال و یا اسفنجی به رنگ روشن، مایع ظرف شویی، سرکه سیب با رنگ سفید، جوش شیرین و دستمال پنبه ای و یا میکروفیبر…

آب گرم را در یک ظرف ریخته، مایع ظرف شویی را به آن اضافه کنید و تا زمان ایجاد کف آن را هم بزنید. اگر می خواهید لکه ها به خوبی پاک شوند لازم است که حتما از آب گرم استفاده کنید. دستمال و یا اسفنج را در ظرف فرو کرده و سپس آب اضافه آن را بگیرید. در صورت مقاوم بودن لکه ها می توانید به آب، سرکه و یا جوش شیرین نیز اضافه کنید. سپس با دستمال، سطح مبل را با حرکات دورانی تمیز کنید. مراقب باشید تا آب اضافه به مبل نفوذ نکند. زیرا به دلیل باقی ماندن آب ممکن است که بوی ناخوشایندی در مبل ایجاد شود. در پایان با دستمال پنبه ای مبل را خشک کنید.

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو