مبل شكسته: تعمير يا خريد نو؟

مبل شكسته: تعمير يا خريد نو؟

مبل ها باید این روزهای دکوراسیون داخلی اند و جدا از کاربردشان روی زیباتر شدن منزل نیز اثر دارند. تا زمانی که جیب ها پر از پول باشد و مشکل مالی کم، می توان هر چند سال یک بار فکر تعویض سرویس مبلمان را عملی کرد، اما در مواردی نیز چنین امکانی وجود ندارد و هزینه خرید سرویس نو زیاد معقول نیست. این مورد را نیز نمی توان انکار کرد که گاهی تغییر ست مبلمان منجر به تغییر کلی دکوراسیون می شود. اگر بابت هر یک از موارد مذکور یا دلایل دیگر، برای انتخاب از میان دو گزینه خرید و تعمیر شک دارید، این متن را تا انتها دنبال کنید.

شاید مقایسه هزینه تعمیر با خرید سرویس نو از یک سو و ریسک پذیر بودن کیفیت کار تعمیر از سوی دیگر، مهم ترین مواردی باشند که شما را مردد می کنند. اگر در این باره شک دارید، باید اول بودجه ای که دارید را در نظر بگیرید و سپس عمر مبل هایتان را. اگر مدت زیادی از خرید مبل های شما نمی گذرد، لزومی ندارد تنها بابت دلزدگی یا اسیب های نه چندان اساسی، ان ها را کنار بگذارید. جالب است بدانید که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا با اقتصاد موفق نیز افراد زیادی به تعمیر مبلمان روی می اورند، چرا که مصرف گرایی در کل زیاد طرفدار ندارد و قشرهای خاصی را در بر می گیرد. اینترنت می تواند به شما کمک کند از لوازم اسیب دیده و قدیمی نیز به شکل دیگری استفاده کنید.

و اما در صورتی که مبل هایتان قدیمی تر از این حرف ها هستند، باید نگاهی به جیبتان بیندازید و تصمیم بگیرید!

آیا تعمیرات مبل به صرفه است؟

در صورتی که مبل های شما به اندازی کافی قدیمی هستند و شما را برای تعمیر مردد کرده اند، ممکن است ندانید ارزش تعمیر را دارند با خیر. در مواردی تعمیرات مبل، شامل هزینه های زیادی می شود که چندان با هزینه خرید ست نو تفاوتی ندارد و همین تردید اور است.

بنابراین، سوال شما جای پرسیدن دارد و جوابش هم یک جواب تخصصی است. برای رسیدن به جواب، نظر یک کارشناس و متخصص زبردست را نیاز خواهید داشت، یعنی کسی که با حرفه تعمیر مبل و هزینه های ان اشنا باشد و بتواند میزان اسیبی که مبل شما دیده را تخمین بزند و بر اساس ان، مدت زمان و هزینه مورد نیاز برای تعمیر ان را بررسی کرده و به اطلاع شما برساند. البته در اکثر قریب به اتفاق موارد، از میان دو گزینه خرید و تعمیر، مورد دوم قابل قبول تر است، مگر این که که در بخش هایی از مبل، مثل کلاف یا چوب ، مشکل اساسی وجود داشته باشد. در ان صورت، خرید به تعمیر اولویت دارد.

بنابراین، به طور کلی می توان گفت که تعمیر مبل ها در مواردی که اسیب وارد جزیی است، مقرون به صرفه می باشد و در کنار تعمیر، می توان با تعویض پارچه و روکش، دستی نیز به سر و روی مبل ها کشید. کافی است بر اساس پالت رنگی و پترن های دکوراسیون منزل خود، رنگ و طرح پارچه مبل را انتخاب کنید و یک تغییر دکوراسیون کم خرج بدهید. نکته مثبت این کار، همان موردی است که پیش تر هم به ان اشاره شد: بخاطر تغییر مبلمان، مجبور نمی شوید بقیه دکوراسیون منزل را نیز زیر و رو کنید.

می بینید که از هر جانب به قضیه نگاه کنید، اولویت با تعمیر مبل است، پس اگر تا کنون دو دل بوده اید، وقت ان است که تصمیمتان را بگیرید و راه کم هزینه تر را برای رسیدن به نتیجه مطلوب انتخاب کنید. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

 

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی پویانو | اکبری