لوازم جانبی مبلمان چیست؟

لوازم مبلمان

لوازم جانبی مبلمان چیست؟

مبلمان و لوازم جانبی مبلمان در زندگی ما از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. چه در خانه و چه در محیط کار هر کاری که انجام می دهیم به یک وسیله و مبلمان وابسته است. برای نوشتن و یا کار کردن با کامپیوتر به یک میز و صندلی، برای جاسازی قابلمه و ظرف و ظروف آشپزخانه به کابینت و برای نگه داری از لباس ها به کمد لباس نیاز داریم.

به طور خلاصه در صورت نبود ملبمان و لوازم خانگی نمی توانیم زندگی خود را با همین نظم موجود سپری کنیم. اگر یک خانه و یا دفتر کار را بدون هیچ وسیله ای تصور کنید، متوجه اهمیت این موضوع خواهید شد.

مدل های مختلف مبلمانی که در زندگی امروزی به طور گسترده مورد استفاده قرار دارند، در صد ها سال گذشته زندگی روزانه انسان را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار داده اند. البته یک وجه دیگر این موضوع تفاوت میان فرهنگ های مختلف است. بر اساس فرهنگ و جامعه های مختلف میان میزان مبلمان و لوازمی که در طول روز مورد نیاز هستند تفاوت هایی وجود دارد.

البته مبلمان اساسی ای مانند تخت خواب، مبل، کمد، میز، کتابخانه، صندلی، شلف و لوازم این چنینی تقریبا در هر فرهنگی مورد نیاز بوده و مدام مورد استفاده قرار می گیرند. در این مطلب به لوازم جانبی مبلمان خواهیم پرداخت که به مبلمان در صورت نیاز کارآیی و یا هویت و زیبایی می بخشند. برای آشنایی بیشتر با لوازم جانبی مبلمان با پویانو همراه باشید:

برای آشنایی بیشتر با لوازم جانبی مبلمان با پویانو همراه باشید

ممکن است زمانی که در مورد لوازم جانبی مبلمان صحبت می کنیم بلافاصله چیزی به ذهن شما خطور نکند. این موضوع به این دلیل است که لوازم جانبی و یا اکسسوار های مبلمان نقش قهرمانان پنهانی را در خانه ایفا کرده و نقش خود را ساکت و بی صدا به اجرا می گذارند.

تا زمانی که به یکی از این لوازم جانبی نیاز نداشته باشیم، به ماهیت آن ها و مکانی که می توانیم آن ها را تهیه کنیم فکر نخواهیم کرد. اما باید به این نکته اشاره کنیم که مبلمان و لوازم خانگی بدون لوازم جانبی مورد نیاز آن ها تقریبا هیچ کاربردی ندارند!

اما این لوازم جانبی چه چیز هایی هستند؟ می توان هر وسیله ای به غیر از بدنه اصلی مبلمان را در دسته لوازم جانبی قرار داد. برای مثال دستگیره کمد ها و کشوها، دستگیره درب ها، ریل های کشوها، لولا های درب ها، طبقات داخل کمد ها، پایه قفسه ها و شلف ها، پایه مبل ها و چرخ صندلی ها از جمله لوازم جانبی مبلمان هستند که بسیار مورد استفاده قرار دارند.

اما لوازم جانبی مبلمان تنها به این موارد محدود نمی شوند. زیرا لوازم جانبی مبلمان در مقایسه با سایر عناصر تشکیل دهنده لوازم خانگی از تعداد بیشتری برخوردار بوده و تنوع بیشتری دارند.

لوازم مبلمان

برای این که با لوازم جانبی مبلمان و کاربرد آن ها بیشتر آشنا شوید به این مثال توجه کنید: برای مثال یک ماشین را تصور کنید؛ این ماشینی که با پس انداز و یا با وام خریداری کرده اید، باعث می شود تا مسافت میان خانه و محل کار خود را به راحتی طی کرده و برای تفریحات خانوادگی شرایط راحتی را برای شما ایجاد می کند. همان گونه که برای خوابیدن به تخت خواب نیاز دارید، برای مسافرت و تفریح نیز به یک ماشین نیاز داشته و آن را خریداری می کنید.

اما هیچ گاه به تمام جزئیاتی که یک ماشین را سرپا نگه می دارند به صورت جداگانه فکر نمی کنید. ماشین برای شما به معنای موتور، فرمان، چرخ ها، کولر، صندلی و قطعاتی است که مدام زیر دست شما قرار دارند. اما حقیقت کار این گونه نیست! یک ماشین معمولی از هزاران قطعه ای که در نقاط مختلف دنیا و توسط تولید کننده های متفاوتی تولید می شوند تشکیل شده و کمبود حتی یکی از این قطعات مانع از آن می شود تا ماشین به شکلی پایدار به راه خود ادامه دهد.

در حقیقت لوازم جانبی مبلمان نیز دقیقا به همین شکل هستند. زمانی که یک کمد خریداری می کنیم به جنس چوب، رنگ، طراحی و ظاهر بیرونی آن توجه کرده و به جزئیات دیگر آن توجه چندانی نمی کنیم. در حالی که آن چه که باعث می شود تا آن کمد سرپا مانده و کاربردی باشد، لوازم جانبی آن هستند. در ادامه به لوازم جانبی مبلمان و لوازمی خواهیم پرداخت که بیشتر مورد استفاده ما قرار دارند…

لوازم مبلمان

  • دستگیره های کمد و کشو

دستگیره ها در میان لوازم جانبی از جمله پرکاربرد ترین ها هستند و در راس لیست لوازم جانبی مبلمان قرار می گیرند. دستگیره کمد ها و کشو ها، حتی برای کار های بسیار ساده و پیش پا افتاده ما نیز از واجبات به شمار می روند.

این دستگیره ها در عین حال با شکل ظاهری و اندازه ای که دارند از نظر زیبایی نیز نقش مهمی را ایفا می کنند. تنها با تعویض دستگیره های یک کمد، کنسول و یا کابیت می توانید ظاهری کاملا جدید و متفاوت به آن ببخشید. این روش ساده اما تاثیر گذار، تنها یکی از معجزات نامرئي تاثیر گذار لوازم جانبی مبلمان به شمار می رود.

دستگیره های کمد و کشو

پایه های مبلمان نیز یکی دیگر از لوازم جانبی هستند که در کاربرد و راحتی لوازم بسیار تاثیر گذار بوده، اما تا زمانی که کارآیی خود را از دست ندهند مورد توجه قرار نمی گیرند! برای مثال یک کاناپه را در نظر بگیرید؛ وسیله ای است که بر روی چهار پایه ساده قرار گرفته و در عین حال می تواند هم زمان وزن 3 یا 4 انسان را تحمل کند.

اما این وسیله بزرگ، به پایه هایی وابسته است که شاید در مجموع وزن آن ها به یک کیلو گرم نرسیده و بیشتر مواقع از موادی مانند چوب و یا پلاستیک تشکیل شده اند. شاید این پایه ها از نظر زیبایی تاثیر چندانی بر روی ظاهر کاناپه ها نداشته باشند، اما از نظر کاربردی قطعات بسیار ضروری به شمار می روند.

پایه های مبلمان

  • طبقات داخل کمد ها

کمد ها که از جمله مبلمان و لوازم بسیار کاربردی و واجبی هستند که در آن ها از لباس های خود نگه داری کرده و در صورت نیاز به راحتی می توانیم لباس های خود را پیدا کرده و از آن ها استفاده کنیم، به تنهایی یک محفظه خالی و بزرگ هستند و این فضای خالی با استفاده از طبقات ساده به اندازه های مختلف تقسیم بندی می شود.

در واقع آن چه که یک کمد را به وسیله ای کاربردی تبدیل کرده و این فضای خالی را به مکانی کارآمد تبدیل می کند، همین طبقات ساده داخل کمد هستند. با استفاده از طبقات داخل کمد می توانید نهایت بهره را از کمد برده، حتی کوچک ترین نقطه را نیز به مکانی کاربردی تبدیل کرده و از همه مهم تر وسیله ای که به دنبال آن هستید را به راحتی پیدا کنید.

طبقات داخل کمد ها

  • دستگیره درب کابینت

درب های موجود در خانه با وجود این که در میان اشیاء ثابت قرار دارند و به خصوص در خانه های اجاره ای به ندرت تعویض می شوند، در واقع در دسته بندی مبلمان نیز می توانند قرار داده شوند. تا چند سال گذشته درب های داخلی خانه ها توسط نجاری هایی که در محله ها وجود داشتند ساخته می شدند. اما امروزه با تولید پانل های آماده برای درب ها، یافتن نجاری ای که با دست درب ها را بسازد بسیار دشوار شده است.

به طور خلاصه درب ها به نوعی مبلمان بوده و دستگیره آن ها به عنوان لوازم جانبی شناخته می شوند. دستگیره های درب ها که از جمله لوازم جانبی پرکاربرد در زندگی روز مره ما به شمار می روند، از نظر کاربردی از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

دستگیره درب کابینت

  • ریل های کشو کمد و دراور

ریل کشو ها نیز از جمله لوازم جانبی هستند که در دنیای مبلمان نقش قهرمان های پنهانی را ایفا می کنند که تا زمانی که کار خود را به درستی انجام دهند، حتی از وجود آن ها خبر دار نمی شویم. ریل های کشوها از جمله لوازمی هستند که طراحی بسیار ساده ای داشته، اما در میان سیستم های مکانیکی کاربردی و تاثیر گذار جای دارند. این لوازم جانبی مبلمان سال ها است که بی صدا نقش خود را ایفا کرده و به انسان ها خدمت می کنند.

ریل های کشو کمد

  • لولا های درب کمد

در اشیائی مانند درب اتاق ها و درب کمد ها که دارای مکانیسم متحرک هستند، آن چه که حرکت این لوازم را ممکن می کند لوازم جانبی مهمی مانند لولا ها هستند که بسیاری از ما با آن ها آشنا هستیم. بدون لولا ها کمد های ما یک جعبه چهار گوش ساده هستند که نمی توان به داخل آن ها نفوذ کرد و درب اتاق ها نیز به تخته های چوبی بدون کاربرد تبدیل می شوند.

هرچه قدر هم که لولا هایی که در گذشته با دست ساخته شده و تقریبا یک اثر هنری به شمار می رفتند، امروزه جای خود را به لولا های کارخانه ای داده باشند، اما هنوز در کارآیی و کاربردی شدن مبلمان خانه های ما نقش تاثیر گذار و مهمی را ایفا می کنند.

لولا های درب کمد

  • پایه و حامل شلف ها

شلف ها و طبقات چوبی تکی، در طول چند سال گذشته جای بوفه ها و کنسول های بزرگی که در هر خانه ای وجود داشتند را گرفته و هر روز در زندگی روزمره ما نقش پر رنگ تری را ایفا کرده و از جایگاه ویژه تری برخوردار می شوند.

این طبقات و شلف ها که گاهی به عنوان کتابخانه و گاهی تنها برای به نمایش گذاشتن قاب عکس ها به کار برده می شوند و به عنوان ویترین های مدرن مورد استفاده قرار می گیرند، با وجود پایه ها و حامل هایی که آن ها را به دیوار متصل می کنند سر پا هستند و کارآیی دارند. این پایه ها و حامل ها در عین حال که می توانند لوازمی ساده و کاربردی باشند، می توانند به عنوان لوازمی با طراحی خاص و دکوراتیو نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

پایه و حامل شلف ها

  • چرخ های مبلمان

اگر تصور می کنید که از چرخ ها فقط برای صندلی های اداری استفاده می شود، کاملا در اشتباه هستید. در واقع امروزه بسیاری از مبلمان و لوازم بزرگ برای این که به راحتی جا به جا شوند همراه با پایه های چرخ دار تولید می شوند. این چرخ ها که با سیستم مدرن قفل دار تولید می شوند بسیار کاربردی تر شده و در میان شگفتی های نامرئي دنیای لوازم جانبی مبلمان قرار می گیرند.

چرخ های مبلمان

  • لوازم جانبی مبلمان را از کجا و چگونه می توان تهیه کرد؟

برای تامین لوازم جانبی مبلمان، یکی از ساده ترین منابعی که می توانید به آن دسترسی داشته باشید، مانند بسیار لوازم و تولیدات دیگر، سایت های تجارت الکترونیک، یعنی اینترنت است. اما اگر نمی خواهید عناصر حساسی مانند لوازم جانبی مبلمان را به صورت آنلاین خریداری کنید، می توانید در وحله اول به فروشگاه های ابزار و یراق فروشی ها مراجعه کنید.

امروزه در بیشتر این نوع فروشگاه ها تنوع گسترده ای از لوازم جانبی مبلمان یافت می شوند. اما اگر می خواهید از یک تعدادی بیشتر لوازم جانبی خریداری کرده، برای مثال اگر می خواهید خانه خود را از ابتدا بازسازی کرده و مبلمانی سفارشی و خاص بسازید، در این شرایط هم برای تنوع بیشتر و هم برای کاهش هزینه ها بهتر است که به بورس فروش این لوازم مراجعه کنید.

در شهر های بزرگی مانند تهران تولیدی ها و فروشگاه های لوازم جانبی مبلمان معمولا در یک مکان جمع شده و با مراجعه به این نقط خاص می توانید محصولات و فروشگاه های متعددی را هم زمان بررسی کنید. در این شرایط منطقی ترین کار این است که با مراجعه به نجاری ها و یا فروشگاه های مبلمان محل و آدرس دقیق بورس لوازم جانبی مبلمان را پرس و جو کنید.

لوازم جانبی مبلمان را از کجا و چگونه می توان تهیه کرد؟

هنگام خرید لوازم جانبی مبلمان بسیار مهم است که تنها بر اساس زیبایی ظاهری آن ها تصمیم نگیرید. زیرا این لوازم جانبی ابتدا عناصری کاربردی هستند و زمانی که نتوانند وظیفه خود را به درستی و به اندازه کافی انجام دهند، زیبایی آن ها فایده ای نخواهد داشت. به همین دلیل خرید محصولا با کیفیت و معتبر، همیشه انتخاب درست و مناسب تری خواهد بود.