مفهوم طرح و نقش در طراحی داخلی

طرح و نقش در طراحی داخلی

مفهوم طرح و نقش در طراحی داخلی

مانند هر چیزی در طراحی داخلی، طرح و نقش ها نیز زبان مخصوص به خود دارند! اگر این زبان را درک کرده و مفهوم آن ها را متوجه شوید، می توانید هر مکانی که در آن زندگی می کنید را به شکلی درست و مطمئن طراحی کنید. اما چگونه می توان زبان نقوش را درک کرد؟ برای پاسخ به این پرسش با پویانو همراه باشید:

طرح و نقش در طراحی داخلی

نقوش و طرح ها تاثیر به سزایی در طراحی داخلی دارند و با انتخاب نقوش مختلف می توان سبک ها و معنای متفاوتی را به نمایش گذاشت. طرح ها و نقوش مختلف از جمله عناصری هستند که به ما کمک می کنند تا به محیط زندگی خود زیبایی، جذابیت و مفهوم متفاوتی را ببخشیم. اما انتخاب طرح ها و نقوش مختلف کار ساده ای نیست. زیرا نمی توانیم هر چه را که می خواهیم به نمایش بگذاریم، زیرا ممکن است ظاهری نا مناسب در مکان ایجاد شود. به همین دلیل در انتخاب نقشی که می خواهید در طراحی محیط زندگی خود به کار ببرید باید نکاتی را در نظر داشته باشید.

طرح و نقش در طراحی داخلی

  • انتخاب نقوش در دکوراسیون داخلی بر اساس فصل های مختلف سال

یکی از روش هایی که به شما کمک می کند تا طرح ها و نقش های مناسب را در طراحی داخلی به کار ببرید این است که آن ها را بر اساس فصلی که در آن هستید انتخاب کنید:

  1. برای این که ارتباط خود را با طبیعت حفظ کنید می توانید طرح ها و نقوشی که مربوط به فصول مختلف سال هستند را وارد محیط زندگی خود کنید. برای مثال در فصل پاییز نقوش برگ ها و کاج ها انتخاب ایده آلی خواهند بود.

طرح ها و نقش های مناسب را در طراحی داخلی

  1. اگر روی سطح دیوار از یک الگوی ساده استفاده می کنید، می توانید در مقابل آن نیز یک سبک ساده مانند سبک اسکاندیناوی را به نمایش بگذارید. تنالیته های رنگی در پس زمینه به شما این امکان را می دهند تا یک نمای کلی را ایجاد کنید. اما اگر می خواهید یک فضای قابل توجه را به نمایش بگذارید می توانید رنگی کاملا متضاد را نیز به کار ببرید. برای مثال رنگ آبی بر گرفته از طبیعت را نیز می توانید به در مقابل دیواری شاده به نمایش بگذارید.
  2. اکسسوار ها و لوازمی مانند فرش و پاف هایی که به کار می برید را به شکل عنصری برای کامل کردن تم مورد نظر خود به کار برده و طرح ها و رنگ های فصلی که انتخاب کرده اید را در آن ها نیز به نمایش بگذارید.

  • هنر ایجاد تعادل در طراحی داخلی

اولین قانون در استفاده از طرح و نقش های مختلف در طراحی داخلی این است که بتوانید تعادل را حفظ کنید و برای ایجاد این تعادل نکاتی وجود دارد که باید به آن ها توجه داشته باشید:

  1. یکی از اولین نکاتی که در استفاده از طرح و نقش های مختلف باید در نظر داشته باشید، ایجاد یک هارمونی در فضا است. منظور از ایجاد هارمونی این است که در خانه یا هر مکان دیگری که نقوش و طرح های مختلف را به کار می برید، زمانی که به آن فضا نگاه می کنید هیچ چیزی باعث آزار چشم ها نشود. مکانی که در آن رنگ ها و طرح ها بسیار غالب بوده و آزار دهنده هستند، به این معنا است که نتوانسه اید هارمونی لازم را ایجاد کنید.

  1. در مکانی که یک طرح قابل توجه وجود دارد باید در سایر سطوح از نقوشی استفاده کنید که کمتر قابل توجه باشند و بهتر است که مبلمانی ساده را در کنار آن به کار ببرید.
  2. اگر در مکانی ساده از طرح های گرافیکی استفاده می کنید، یک و یا دو عدد رنگ غالب و قابل توجه را به کار ببرید، برای مثال رنگ هایی مانند قرمز، نارنجی و یا زرد…

  • به کار بردن طرح های تک رنگ در طراحی منزل

برای این که بتوانید طرح و نقش مختلف را در طراحی داخلی به کار ببرید نیازی نیست که حتما از رنگ های متنوع برای آن ها استفاده کنید، گاهی طرح های تک رنگ نیز می توانند فضایی قابل توجه را به نمایش بگذارند:

  1. استفاده از طیف های متنوع یک رنگ در مکان برای ایجاد عمق در فضا انتخاب ایده آلی به شمار می رود. هم چنین برای ایجاد ظاهری یکپارچه نیز ترکیب بندی های موفقیت آمیزی را در اختیار شما قرار می دهد. حتی این روش به شما این امکان را می دهد تا اگر به تنوع نقوش علاقه مند هستید، بیش از یک نقش را به کار ببرید.

  1. می توانید نقوش و طرح های تکراری را انتخاب کنید. یعنی نقوشی که در یک سطح تکرار می شوند را به کار ببرید، برای مثال طرح های و نقوش گل های سنتی که به شکلی منظم بر روی دیوار تکرار می شوند می توانند یک فضا تک رنگ را برای شما به ارمغان بیاورند. اگر بخواهید چنین روشی را به کار ببرید تنوع بسیاری در پیش روی شما قرار خواهد داشت.
  2. اگر می خواهید از طرح های متنوع استفاده کنید مراقب باشید تا طرح هایی که دارای ابعاد یک اندازه هستند را در کنار یکدیگر به کار نبرید. این نوع انتخاب طرح ها می تواند فضایی شلوغ و آزار دهنده ایجاد کند.

  • راز های بیشتری که در مورد نقوش در طراحی بدانید

طر های هندسی ای که در 2 یا 3 اندازه مختلف تکرار می شوند، فضایی هماهنگ با سبک مدرن و رترو را ایجاد می کنند. هم چنین طرح های 3 بعدی نیز می توانند به مکان عمق بیشتری ببخشند. برای این که مانع از ایجاد هرج و مرج در فضا شوید، 2 و یا 3 رنگ را برای خود مشخص کرده و طراحی داخلی محیط زندگی خود را بر اساس این رنگ ها انجام دهید.

راز های بیشتری که در مورد نقوش در طراحی بدانید

اگر می خواهید از نقوش تکرار شونده در طراحی داخلی استفاده کنید، مراقب باشید تا طرحی که بر روی دیوار ها به کار می برید با طرح روی منسوجات مشابه یکدیگر باشند. زیرا روکش مبلمان و پرده ها از جمله عناصری هستند که می توانند دیوار ها کامل کنند. هم چنین برای این که فضایی صاحب سبک را به نمایش بگذارید می توانید یک طرح را در ابعاد مختلف به کار ببرید. برای مثال در پرده ابعاد بزرگ تر و در کوسن ها ابعاد کوچک تر همان طرح را مورد استفاده قرار دهید.

نقوش تکرار شونده در طراحی داخلی

می توانید طرح ها و فرم های طبیعی و ارگانیک را نیز در یک مکان به کار ببرید. طرح هایی که از طبیعت گرفته شده اند با خطوط غیر متقارن و ملایم ترکیب بندی زیبایی را ایجاد می کنند. نقوش ارگانیک و طبیعی می توانند از گل های متنوع الهام گرفته باشند و یا ممکن است برگ های بزرگ با موضوع جنگل را به نمایش بگذارند. این نقوش نیز از جمله طرح هایی هستند که می توانند جلوه ای منحصر به فرد و زیبا به محیط زندگی شما ببخشند.

نقوش تکرار شونده در طراحی داخلی

به عبارتی طرح و نقش از جمله عناصری هستند که می توانند زیبایی محیط زندگی شما را افزایش دهند، اما به شرطی که به نکاتی که مطرح شد توجه کرده و در استفاده از آن ها زیاده روی نکنید . تا زمانی که نقوش را به شکلی درست مورد استفاده قرار دهید، به دکوراسیون موفقیت آمیز دست پیدا خواهید کرد.

نقوش تکرار شونده در طراحی داخلی

نقوش تکرار شونده در طراحی داخلی

طرح و نقوش در طراحی داخلی

طرح و نقوش در طراحی داخلی